Reuters: Automobilový sektor se obává krize kvůli nedostatku kovů vzácných zemin
Berlín/Detroit (USA) 9. června (ČTK) - Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Informuje o tom dnes agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro automobilový sektor důležitou surovinou, používají se například k výrobě magnetů.
"Celý automobilový průmysl se nachází v naprosté panice," řekl šéf německé firmy na výrobu magnetů Magnosphere Frank Eckar. "Jsou ochotni zaplatit jakoukoliv cenu," dodal.
Automobilový průmysl se obává, že situace by mohla vyústit ve třetí velký šok v dodavatelském řetězci za posledních pět let. V letech 2021 až 2023 narušil výrobu v odvětví nedostatek čipů a v roce 2020 si uzavírky továren vynutila pandemie covidu-19.
Evropské sdružení dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA minulý týden uvedlo, že někteří evropští výrobci automobilových součástek už v reakci na omezení vývozu kovů vzácných zemin z Číny pozastavují produkci. Poukázalo v této souvislosti na pomalé schvalování vývozních povolení čínskými úřady.
Čínské ministerstvo obchodu v sobotu oznámilo, že Čína je ochotna urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie. Americký prezident Donald Trump minulý týden v pátek prohlásil, že čínský prezident Si Ťin-pching souhlasí s obnovením dodávek kovů vzácných zemin do Spojených států. Dnes by měli vysocí představitelé USA a Číny o obchodních otázkách jednat v Londýně.
Dnešní automobily využívají kovy vzácných zemin v desítkách součástek, například v zrcátkách, olejových čerpadlech, stěračích či brzdových senzorech. Čína se podle poradenské společnosti AlixPartners podílí zhruba 70 procenty na globální těžbě kovů vzácných zemin a zhruba 90 procenty na produkci slitin kovů vzácných zemin a magnetů. Průměrný elektromobil podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) obsahuje zhruba půl kilogramu kovů vzácných zemin, zatímco u vozů se spalovacím motorem je to zhruba čtvrt kilogramu.
Automobilky se snaží snížit svou závislost na Číně hledáním alternativních zdrojů kovů vzácných zemin či vývojem magnetů, které se bez těchto kovů obejdou. Potrvá ale ještě roky, než tyto iniciativy zajistí výrobcům aut materiály v potřebném množství, píše Reuters. "Je to o hledání alternativních řešení (mimo Čínu)," uvedl Joseph Palmieri, který má na starosti řízení dodavatelského řetězce ve firmě na výrobu automobilových součástek Aptiv.
Magnety bez kovů vzácných zemin vyvíjí například americká společnost Niron, která získala přes 250 milionů dolarů (zhruba 5,4 miliardy Kč) od investorů, mezi něž patří například automobilky General Motors a Stellantis. "Vidíme výrazný posun v zájmu investorů a zákazníků (po omezení čínského exportu)," uvedl šéf podniku Jonathan Rowntree. Společnost Niron plánuje výstavbu továrny za miliardu dolarů, která by měla zahájit produkci v roce 2029.
pmh spr - sdílejte článek
Následuje: Japonští investoři prodali nejvíce německých státních dluhopisů za deset let
Tokio 9. června (ČTK) - Japonští investoři v dubnu prodali největší množství německých státních dluhopisů za posledních deset let. Využili k tomu zotavení ceny po březnovém výprodeji, který byl reakcí na oznámení vlády v Berlíně začít masivně zbrojit. To vedlo mezi investory k obavám z dopadů na zdraví státních financí v Německu, uvedla dnes agentura Bloomberg. Čistý výtěžek z prodeje dluhopisů německé vlády za duben v Japonsku dosáhl 1,48 bilionu jenů (223 miliard Kč). To je nejvíce od roku 2014, ukázaly dnes nejnovější údaje o platební bilanci, které zveřejnilo japonské ministerstvo financí. Zároveň to byl největší objem z 12 trhů se státními dluhopisy, které ministerstvo sleduje. Patří tam dluhové cenné papíry vydané vládami, jejich agenturami a místními úřady. Ceny německých státních dluhopisů na začátku března prudce klesly, když vláda v Berlíně oznámila plány na uvolnění stovek miliard eur na investice do obrany a infrastruktury. Výnos desetiletých dluhopisů německé vlády tak za několik dnů vzrostl o 50 bazických bodů, neboť investoři očekávají, že Berlín v nadcházejících letech vydá další dluhopisy na financování zvýšených výdajů. V dubnu se však situace obrátila, když americký prezident Donald Trump oznámil vysoká cla na většinu obchodních partnerů, včetně Evropské unie. Investoři na to zareagovali přesunem peněz do bezpečnějších aktiv. Nejistota kolem politiky americké vlády způsobila, že investoři začali mít pochybnosti, zda jsou americká aktiva skutečně tak bezpečná, jak se domnívali. Jako alternativu pro své investice si proto místo dluhopisů americké vlády zvolili dluhopisy vlády německé. To přispělo k zotavení jejich ceny po březnovém propadu. "Výnosy na začátku března vzrostly tak prudce, že se mnoho japonských investorů nemohlo z německých dluhopisů dostat,“ řekl portfolio manažer společnosti Fivestar Asset Management v Tokiu Hideo Šimomura. Podle něj investoři uvažovali tak, že se německých státních dluhopisů zbaví, jakmile začnou výnosy klesat a za předpokladu, že Německo bude nadále prosazovat změnu své fiskální politiky. (pokračování...)
Tokio 9. června (ČTK) - Japonští investoři v dubnu prodali největší množství německých státních dluhopisů za posledních deset let. Využili k tomu zotavení ceny po březnovém výprodeji, který byl reakcí na oznámení vlády v Berlíně začít masivně zbrojit. To vedlo mezi investory k obavám z dopadů na zdraví státních financí v Německu, uvedla dnes agentura Bloomberg. Čistý výtěžek z prodeje dluhopisů německé vlády za duben v Japonsku dosáhl 1,48 bilionu jenů (223 miliard Kč). To je nejvíce od roku 2014, ukázaly dnes nejnovější údaje o platební bilanci, které zveřejnilo japonské ministerstvo financí. Zároveň to byl největší objem z 12 trhů se státními dluhopisy, které ministerstvo sleduje. Patří tam dluhové cenné papíry vydané vládami, jejich agenturami a místními úřady. Ceny německých státních dluhopisů na začátku března prudce klesly, když vláda v Berlíně oznámila plány na uvolnění stovek miliard eur na investice do obrany a infrastruktury. Výnos desetiletých dluhopisů německé vlády tak za několik dnů vzrostl o 50 bazických bodů, neboť investoři očekávají, že Berlín v nadcházejících letech vydá další dluhopisy na financování zvýšených výdajů. V dubnu se však situace obrátila, když americký prezident Donald Trump oznámil vysoká cla na většinu obchodních partnerů, včetně Evropské unie. Investoři na to zareagovali přesunem peněz do bezpečnějších aktiv. Nejistota kolem politiky americké vlády způsobila, že investoři začali mít pochybnosti, zda jsou americká aktiva skutečně tak bezpečná, jak se domnívali. Jako alternativu pro své investice si proto místo dluhopisů americké vlády zvolili dluhopisy vlády německé. To přispělo k zotavení jejich ceny po březnovém propadu. "Výnosy na začátku března vzrostly tak prudce, že se mnoho japonských investorů nemohlo z německých dluhopisů dostat,“ řekl portfolio manažer společnosti Fivestar Asset Management v Tokiu Hideo Šimomura. Podle něj investoři uvažovali tak, že se německých státních dluhopisů zbaví, jakmile začnou výnosy klesat a za předpokladu, že Německo bude nadále prosazovat změnu své fiskální politiky. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Automobilový sektor se obává krize kvůli nedostatku kovů vzácných zemin' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Burzy (bur) - Burzy komoditní (buk) - Suroviny, nerosty (sur) - Obchod (obo). ID zprávy: T2025060903794|514626. Vydána 09.06.2025 14:16:11. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Automobilový sektor se obává krize kvůli nedostatku kovů vzácných zemin' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Burzy (bur) - Burzy komoditní (buk) - Suroviny, nerosty (sur) - Obchod (obo). ID zprávy: T2025060903794|514626. Vydána 09.06.2025 14:16:11. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.