ČSÚ:Růst maloobchodních tržeb v březnu zrychlil, dařilo se i turistice a službám
Praha 9. května (ČTK) - Meziroční růst maloobchodních tržeb v březnu zrychlil na 3,4 procenta z únorových revidovaných 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby obchodníků stouply o 0,6 procenta. V prvním čtvrtletí letošního roku se dařilo také turistice a službám. České hotely, penziony a kempy ubytovaly 4,1 milionu turistů, meziročně 1,4 procenta více. Tržby za služby se oproti stejnému období loni zvýšily o tři procenta. O výsledcích maloobchodu, turistiky a služeb dnes informoval Český statistický úřad (ČSÚ).
Naší prioritou je udržet a posilovat růst návštěvnosti, především u klíčových zdrojových trhů. Zároveň se soustředíme na prodloužení pobytů a zvýšení útrat turistů. Mezi aktuálně nejbonitnější země patří Německo, USA, Velká Británie a Severní Irsko nebo Itálie...
Za nepotravinářské zboží obchodníci v březnu utržili o 5,1 procenta více a za pohonné hmoty o deset procent více. Naopak v případě potravin byly tržby o 0,6 procenta nižší. V meziměsíčním vyjádření tržby za nepotravinářské zboží stouply o 1,6 procenta a za pohonné hmoty o 1,2 procenta. Tržby za potraviny proti tomu vykázaly pokles o jedno procento.
Meziroční růst březnových tržeb v maloobchodě o 3,4 procenta odpovídá očekávání trhu, sdělili ČTK oslovení analytici. K poklesu tržeb za potraviny podle nich přispěl pozdější termín velikonočních svátků. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza ale zmínil i zvyšování cen zemědělských výrobců a větší zájem o privátní značky, které jsou levnější, ale stejně kvalitní. Rizikem pro vývoj maloobchodních tržeb v následujících měsících podle analytiků zůstává situace v průmyslu a hrozba zavádění dalších cel.
Z obchodů si Češi v březnu podle hlavního ekonoma společnosti Investika Víta Hradila odnesli nejvíce zboží od listopadu 2021. "Návrat českých spotřebitelů do obchodů utěšeně pokračuje, což dokumentuje nejen samotný meziměsíční nárůst celkových tržeb, ale i jeho struktura," uvedl. Češi už podle něj neutrácí jen za nezbytné věci, ale kupují i zboží pro radost. Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka jsou ale Češi v utrácení i přes zlepšující se finanční situaci opatrní. "Část domácností si tak udržuje poměrně vysoký sklon k úsporám, které ukládají do bank a do investic," míní.
V letošním prvním čtvrtletí se v Česku ubytovalo 2,2 milionu domácích hostů a dva miliony cizinců. Počet domácích turistů meziročně vzrostl o procento, zahraničních návštěvníků hotely, penziony a kempy přivítaly o 1,9 procenta více. Od ledna do konce března turisté v Česku strávili 10,5 milionu nocí, což představuje meziroční nárůst o 0,6 procenta. Počet přenocování zahraničních turistů stoupl o 2,2 procenta na pět milionů. Zbývajících 5,5 milionu nocí připadlo na domácí hosty, je to ale pokles o 0,8 procenta.
Návštěvnost se meziročně snížila ve Středočeském, Jihomoravském, Plzeňském a Jihočeském kraji. Ostatní regiony vykázaly růst. Nejvíce turistů do Česka tradičně přijelo z Německa, podle statistiků jich bylo 453.000.
I když počty příjezdů i přenocování mírně rostou, turisté v Česku stále volí spíše kratší pobyty, řekl ČTK prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Podobně jako v minulosti v této souvislosti dnes poukázal na podle něj neefektivní propagaci Česka v zahraničí.
Ředitel státní agentury CzechTourism František Reismüller označil za pozitivní mimo jiné to, že se zvyšuje návštěvnost méně známých míst. "Naší prioritou je udržet a posilovat růst návštěvnosti, především u klíčových zdrojových trhů. Zároveň se soustředíme na prodloužení pobytů a zvýšení útrat turistů. Mezi aktuálně nejbonitnější země patří Německo, USA, Velká Británie a Severní Irsko nebo Itálie," řekl ČTK.
Tržby ve službách se zvýšily páté čtvrtletí v řadě. K růstu v období od ledna do konce března letošního roku přispěla všechna hlavní odvětví s výjimkou ubytování, stravování a pohostinství, kde tržby zhruba o procento klesly. V mezikvartálním srovnání se tržby ve službách po očištění o sezonní vlivy zvýšily reálně o 1,7 procent. I v tomto případě růst zaznamenala všechna odvětví kromě ubytování, stravování a pohostinství, jejich tržby se snížily o 0,6 procenta.
Meziročně nejvíce, o 4,7 procenta, stouply tržby v odvětví profesních, vědeckých a technických činností. Kladně se na tom podepsaly zejména činnosti vedení podniků a poradenství v oblasti řízení, ostatní profesní, vědecké a technické činností a právní a účetnické činnosti. O 4,3 procenta se pak oproti loňskému prvnímu kvartálu zvýšily tržby v odvětví informačních a komunikačních činností. Dosaženo toho bylo zejména díky vývoji v telekomunikačních činnostech, kde tržby vzrostly o 11 procent.
mib ptd - sdílejte článek
Následuje: Historici: Papež Lev XIV. v církvi otázku manželství pro všechny vyřeší těžko
Praha 9. května (ČTK) - Otázka manželství pro všechny, tedy církevního požehnání také pro stejnopohlavní páry, bude pro nového papeže Lva XIV. tvrdým oříškem. Církevní historici, které ČTK oslovila, nečekají, že by se ho pontifikovi podařilo globálně rozlousknout. Shodli se na tom Tomáš Petráček z Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové a Radek Tichý z Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy. Otázku žehnání stejnopohlavním párům otevřel před několika lety zesnulý papež František. Chtěl mu podle Petráčka v katolické církvi otevřít cestu, ale nepodařilo se to. "Narazil na tvrdý odpor ze subsaharské Afriky, z Polska, ze Spojených států a trochu z toho jakoby vycouval," řekl Petráček. Papežský stolec má podle něho i podle Tichého při prosazování změn obtížnou roli, zvlášť u otázek, které se týkají pohlaví a sexuální orientace. "Tyto věci nejsou dány na libovůli nikoho v církvi, ani papeže. Vycházejí z evangelia a z dvoutisícileté tradice. Papežové mohou zdůrazňovat větší otevřenost, vycházet vstříc, ale ani papežové věci nemohou radikálně měnit," uvedl Tichý. Církev je podle Petráčka globální entitou, ale místní církve se vyvíjejí značně odlišně. "Jinak ve Francii, Holandsku, Německu a jinak v subsaharské Africe. (pokračování...)
Praha 9. května (ČTK) - Otázka manželství pro všechny, tedy církevního požehnání také pro stejnopohlavní páry, bude pro nového papeže Lva XIV. tvrdým oříškem. Církevní historici, které ČTK oslovila, nečekají, že by se ho pontifikovi podařilo globálně rozlousknout. Shodli se na tom Tomáš Petráček z Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové a Radek Tichý z Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy. Otázku žehnání stejnopohlavním párům otevřel před několika lety zesnulý papež František. Chtěl mu podle Petráčka v katolické církvi otevřít cestu, ale nepodařilo se to. "Narazil na tvrdý odpor ze subsaharské Afriky, z Polska, ze Spojených států a trochu z toho jakoby vycouval," řekl Petráček. Papežský stolec má podle něho i podle Tichého při prosazování změn obtížnou roli, zvlášť u otázek, které se týkají pohlaví a sexuální orientace. "Tyto věci nejsou dány na libovůli nikoho v církvi, ani papeže. Vycházejí z evangelia a z dvoutisícileté tradice. Papežové mohou zdůrazňovat větší otevřenost, vycházet vstříc, ale ani papežové věci nemohou radikálně měnit," uvedl Tichý. Církev je podle Petráčka globální entitou, ale místní církve se vyvíjejí značně odlišně. "Jinak ve Francii, Holandsku, Německu a jinak v subsaharské Africe. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'ČSÚ:Růst maloobchodních tržeb v březnu zrychlil, dařilo se i turistice a službám' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Obchod (obo) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz). ID zprávy: T2025050903750|514294. Vydána 09.05.2025 13:11:41. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Český statistický úřad (ČSÚ)
zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a poskytuje statistické informace státním orgánům, orgánům územní samosprávy, veřejnosti a do zahraničí. Zajišťuje vzájemnou srovnatelnost statistických informací ve vnitrostátním i mezinárodním měřítku.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'ČSÚ:Růst maloobchodních tržeb v březnu zrychlil, dařilo se i turistice a službám' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Obchod (obo) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz). ID zprávy: T2025050903750|514294. Vydána 09.05.2025 13:11:41. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Český statistický úřad (ČSÚ)
zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a poskytuje statistické informace státním orgánům, orgánům územní samosprávy, veřejnosti a do zahraničí. Zajišťuje vzájemnou srovnatelnost statistických informací ve vnitrostátním i mezinárodním měřítku.