Průzkum: Výdaje velkých firem na generativní AI do dvou let vzrostou o 60 pct
Londýn/Praha 2. února (ČTK) - Výdaje velkých globálních firem na využití generativní umělé inteligence (AI) mohou do roku 2027 vykázat růst o 60 procent. Cílem pro letošní rok bude, aby investice do generativní AI přinesly hmatatelné výsledky. Vyplývá to z druhého ročníku průzkumu AI Radar globální poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG). Jen minimum firem chce přitom v souvislosti s AI propouštět.
Dvě třetiny firem zároveň uvažují o nasazení AI agentů. To jsou autonomní systémy AI, které dosahují cílů pomocí nástrojů, analýzou dat a prací napříč systémy a s minimálním přispěním člověka. Nejvíce firem s AI agenty počítá v USA, Japonsku a ve Spojených arabských emirátech.
Zvyšovat počet zaměstnanců v souvislosti s rozvojem AI plánuje osm procent firem. Dvě třetiny šéfů předpokládají, že zachovají současný počet zaměstnanců. Chtějí se zaměřit na zvýšení produktivity a zvyšování kvalifikace stávajících zaměstnanců, aby splnili požadavky na práci s AI. Zatím se to firmám podle průzkumu ale nedaří. Méně než třetině společností se podařilo naučit alespoň čtvrtinu svých zaměstnanců využívat nástroje generativní umělé inteligence.
Celkem 17 procent vedoucích pracovníků očekává, že umělá inteligence přetvoří pracovní role ve firmě, tedy že některé vzniknou, jiné zaniknou, ale celkový počet zaměstnanců zůstane stejný. Pouze sedm procent předpovídá snížení počtu zaměstnanců.
"Z mých rozhovorů s generálními řediteli je zřejmé, že pro ně je v souvislosti s AI důležité zvyšování produktivity. Průzkum přitom odhaluje zásadní problém. Zatímco 75 procent ředitelů řadí AI mezi tři nejvyšší strategické priority, pouze čtvrtina z nich uvádí, že jejich iniciativy v AI jim přinášejí skutečnou hodnotu,“ uvedl generální ředitel BCG Christoph Schweizer.
Za tři největší rizika v AI, která je třeba zvládnout, označili vedoucí pracovníci ochranu soukromí a zabezpečení dat, nedostatek kontroly nebo porozumění rozhodnutím v oblasti AI a regulační problémy a dodržování předpisů. Kybernetická bezpečnost je kritickým problémem. Tři čtvrtiny vedoucích pracovníků uznávají, že jejich měření kybernetické bezpečnosti AI vyžadují další zlepšení.
BCG provedla průzkum mezi 1803 vedoucími pracovníky na úrovni C-level na 19 trzích a ve 12 odvětvích.
fd spr - sdílejte článek
Následuje: Tuzemský trh s deskovými hrami roste, zájem podpořil covid
Praha 2. února (ČTK) - Zatímco před asi 15 lety v Česku vycházelo 20 až 30 nových deskových her za rok, nyní je jich více než 300. Zájem o ně vzrostl hlavně během pandemie covidu-19, shodli se obchodníci, které ČTK oslovila. Ve čtvrtek uplyne 90 let ode dne, kdy americká společnost Parker Brothers uvedla na trh deskovou hru Monopoly. "Obecně bych řekl, že žijeme ve zlatém věku deskových her. Ročně vzniká přes 3000 nových titulů deskových her, v ČR jich vychází určitě více než 300, což je na tak malý trh opravdu hodně," uvedl za prodejce Planeta her Michal Široký. "Na druhou stranu je třeba zmínit, že v Německu či Polsku jsou deskové hry ještě populárnější než u nás, takže určitě máme kam růst," doplnil. Zatímco mnohá odvětví během pandemie covidu-19 bojovala o přežití, trh s deskovými hrami zažíval rozmach, řekl Daniel Grof z obchodu Svět her. "Spousta lidí začala hrát, spousta her se vyprodala a namotivovalo to stávající vydavatele, aby byli trošku ambicióznější, a podnítilo to třeba i vznik nových vydavatelů," doplnil. Nejen pandemie covidu stála za rozmachem odvětví, míní Petr Kovář z herního spolku Ústav deskových a karetních her při Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. "To připisujeme spíše tomu, že generace odrostlá na prvních počítačových a konzolových hrách dozrála do věku, kdy si chce stále hrát, ale zároveň chtějí lidskou společnost," řekl. Spolek podle něj každý týden pořádá veřejná hraní. Chodí na ně 20 až 30 lidí, uvedl Kovář. Setkávání hráčů do budoucna plánuje knihkupectví Luxor, řekla vedoucí marketingu Klára Unzeitigová. Zájem o hry a hlavolamy na e-shopu Alza loni meziročně dvojnásobně stoupl. (pokračování...)
Praha 2. února (ČTK) - Zatímco před asi 15 lety v Česku vycházelo 20 až 30 nových deskových her za rok, nyní je jich více než 300. Zájem o ně vzrostl hlavně během pandemie covidu-19, shodli se obchodníci, které ČTK oslovila. Ve čtvrtek uplyne 90 let ode dne, kdy americká společnost Parker Brothers uvedla na trh deskovou hru Monopoly. "Obecně bych řekl, že žijeme ve zlatém věku deskových her. Ročně vzniká přes 3000 nových titulů deskových her, v ČR jich vychází určitě více než 300, což je na tak malý trh opravdu hodně," uvedl za prodejce Planeta her Michal Široký. "Na druhou stranu je třeba zmínit, že v Německu či Polsku jsou deskové hry ještě populárnější než u nás, takže určitě máme kam růst," doplnil. Zatímco mnohá odvětví během pandemie covidu-19 bojovala o přežití, trh s deskovými hrami zažíval rozmach, řekl Daniel Grof z obchodu Svět her. "Spousta lidí začala hrát, spousta her se vyprodala a namotivovalo to stávající vydavatele, aby byli trošku ambicióznější, a podnítilo to třeba i vznik nových vydavatelů," doplnil. Nejen pandemie covidu stála za rozmachem odvětví, míní Petr Kovář z herního spolku Ústav deskových a karetních her při Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. "To připisujeme spíše tomu, že generace odrostlá na prvních počítačových a konzolových hrách dozrála do věku, kdy si chce stále hrát, ale zároveň chtějí lidskou společnost," řekl. Spolek podle něj každý týden pořádá veřejná hraní. Chodí na ně 20 až 30 lidí, uvedl Kovář. Setkávání hráčů do budoucna plánuje knihkupectví Luxor, řekla vedoucí marketingu Klára Unzeitigová. Zájem o hry a hlavolamy na e-shopu Alza loni meziročně dvojnásobně stoupl. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Průzkum: Výdaje velkých firem na generativní AI do dvou let vzrostou o 60 pct' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Věda a technika (vat) - Telekomunikace a IT (pit) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2025013105728|513083. Vydána 02.02.2025 8:43:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Průzkum: Výdaje velkých firem na generativní AI do dvou let vzrostou o 60 pct' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Věda a technika (vat) - Telekomunikace a IT (pit) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2025013105728|513083. Vydána 02.02.2025 8:43:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.