V Česku loni přibylo užívaných bankovek a mincí, v oběhu jich bylo 2,96 mld.
Praha 26. ledna (ČTK) - V Česku bylo ke konci loňského roku v oběhu 2,96 miliardy kusů bankovek a mincí. Proti roku 2023 to znamenalo zvýšení o 3,2 procenta, přibylo používaných bankovek i mincí. Hodnota peněz v oběhu se meziročně zvýšila zhruba o 22 miliard korun na 727,6 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik České národní banky (ČNB). Údaje nezahrnují hodnotu a počet pamětních mincí.
Bankovek bylo v oběhu 550,7 milionu kusů o celkové hodnotě 706,9 miliardy korun. Nejpoužívanější byly stejně jako v předchozích letech dvoutisícovky, kterých bylo 201,3 milionu kusů a tvořily více než třetinu všech užívaných bankovek. Hodnota dvoutisícovek v oběhu dosáhla 402,7 miliardy korun, tyto bankovky tak tvořily více než polovinu celkové hodnoty oběživa.
Druhé nejpoužívanější bankovky byly tisícikoruny, kterých v oběhu bylo 134,2 milionu kusů a tvořily čtvrtinu všech oběžných bankovek. S odstupem následovaly dvoustovky, stovky a pětistovky. Nejméně používané byly stejně jako v minulosti pětitisícikoruny, v oběhu jich bylo 25,1 milionu, což představovalo 4,6 procenta všech používaných bankovek.
Mincí se ke konci loňského roku používalo 2,4 miliardy kusů. Nejpočetnější byly koruny, kterých bylo v oběhu 715,8 milionu kusů, představovaly 29,7 procenta všech mincí. S rostoucí nominální hodnotou se počet používaných mincí snižoval, nejméně bylo padesátikorun, kterých obíhalo 177,6 milionu kusů.
ČNB loni nechala vyrazit 94,6 milionu kusů nových mincí, plyne z dalších statistik centrální banky. Počet nových mincí byl loni nejvyšší za poslední čtyři roky. Nejvíc bylo nových dvoukorun, kterých ČNB nechala vyrazit 43,5 milionu kusů. S odstupem následovaly koruny, kterých vzniklo 26,3 milionu kusů, pětikoruny, kterých bylo vyraženo 14,2 milionu kusů a desetikoruny, kterých bylo 10,5 milionu. Mince v hodnotě 20 a 50 korun nechala ČNB loni vyrobit jen v malém množství, v obou případech jich bylo 51.013.
Bankovky a mince v oběhu ke konci roku 2024:
Nominální hodnota V oběhu v mil. Kč Podíl v procentech V oběhu v mil. kusů Podíl v procentech
bankovky
5000 Kč 125.494,8 17,2 25,1 4,6
2000 Kč 402.772,8 55,1 201,3 36,6
1000 Kč 134.193,1 18,4 134,2 24,4
500 Kč 22.501,9 3,1 45 8,2
200 Kč 15.040,4 2,1 75,2 13,7
100 Kč 6988,5 1 69,9 12,7
mince
50 Kč 8880,5 1,2 177,6 7,4
20 Kč 5183 0,7 259,2 10,8
10 Kč 2862,3 0,4 286,2 11,9
5 Kč 1734,1 0,2 346,8 14,4
2 Kč 1245,5 0,2 622,7 25,9
1 Kč 715,8 0,1 715,8 29,7
Celkem 727.562,9 2959
Pozn.: V tabulce nejsou uvedeny pamětní bankovky a mince (ke konci roku 2024 jich byly v oběhu 3,6 miliony kusů za zhruba 3,6 miliardy korun).
Zdroj: ČNB
str rdo - sdílejte článek
Následuje: Reuters: Rostoucí počet indických milionářů láká zahraniční výrobce koupelen
Dillí 26. ledna (ČTK/Reuters) - Radžat Gháí ze znečištěného města Kánpur na severu Indie si potrpí na hodinky Rado a boty od Louise Vuittona. Momentálně si tento 31letý podnikatel staví vysněný dům, kde promítne svůj designový vkus do luxusní koupelny. Utratí 28.000 dolarů (více než 675.000 Kč) za vybavení od americké firmy Kohler a japonské Toto, od kterých si pořídí vanu s vířivkou, sprchy s parní funkcí a multifunkční toaletu s vyhřívaným sedátkem, která reguluje teplotu a má automatický osvěžovač vzduchu. Napsala to agentura Reuters. Mladého podnikatele k nákupu vybavení inspirovala návštěva Japonska. "Japonské toalety jsou tak futuristické a hygienické, až jsme si připadali jako v jiném světě. Chtěl jsem si tento zážitek přenést domů. Trávím tam čas, můžu si odpočinout a být sám se sebou. Takže chci, aby to tu bylo útulné a pohodové," řekl podnikatel. Indie se stává žhavým odbytištěm pro zboží firem Kohler, Toto a rovněž Hansgrohe, což je německý podnik známý výrobou vodovodních baterií a sprch. Firmy vyrábějící koupelnové vybavení plánují otevřít další prodejny, uzavírají smlouvy s developery a díky rostoucím příjmům zvyšují výrobu v této nejlidnatější zemi světa. Švýcarská banka UBS odhaduje, že Indie bude mít do roku 2028 přibližně jeden milion milionářů, což je více než v Singapuru, Hongkongu či Brazílii. V některých ohledech je však rozmach luxusu typickou ukázkou rozdílů, jaké v Indii přetrvávají. Například podle odhadů Světové banky z roku 2022 kálelo pod širým nebem 11 procent Indů. Ale i když miliony Indů kvůli inflaci omezují výdaje, noví boháči se nebojí utrácet. Prodej automobilů Mercedes-Benz loni dosáhl rekordu, stejně jako obchodování s několikamilionovými byty ve velkých i menších městech. Bombajská společnost Anarock Property Consultants uvádí, že ze všech prodaných bytů tvořily ty luxusní 26 procent, což je proti roku 2020 více než trojnásobek. Jde především o byty v uzavřených komunitách v sedmi největších indických městech, kde jejich cena přesahuje 15 milionů rupií (4,2 milionu Kč). Kohler v současnosti provozuje tři takzvaná zážitková centra, kde si zákazníci mohou vyzkoušet nastavení teploty a tlaku vody ve sprše. Podobné prodejny plánuje firma otevřít i ve velkých městech a menších prodejnách, čímž by se Indie mohla stát jedním z největších poskytovatelů takových center. "Lidé jsou na svou domácnost mnohem hrdější, než tomu bylo dříve. Chtějí za tu celou domácí svatyni utrácet více peněz," řekl generální ředitel firmy Kohler pro jižní Asii Randžít Oak. Společnost Kohler označuje Indii za svůj nejrychleji rostoucí trh na světě. (pokračování...)
Dillí 26. ledna (ČTK/Reuters) - Radžat Gháí ze znečištěného města Kánpur na severu Indie si potrpí na hodinky Rado a boty od Louise Vuittona. Momentálně si tento 31letý podnikatel staví vysněný dům, kde promítne svůj designový vkus do luxusní koupelny. Utratí 28.000 dolarů (více než 675.000 Kč) za vybavení od americké firmy Kohler a japonské Toto, od kterých si pořídí vanu s vířivkou, sprchy s parní funkcí a multifunkční toaletu s vyhřívaným sedátkem, která reguluje teplotu a má automatický osvěžovač vzduchu. Napsala to agentura Reuters. Mladého podnikatele k nákupu vybavení inspirovala návštěva Japonska. "Japonské toalety jsou tak futuristické a hygienické, až jsme si připadali jako v jiném světě. Chtěl jsem si tento zážitek přenést domů. Trávím tam čas, můžu si odpočinout a být sám se sebou. Takže chci, aby to tu bylo útulné a pohodové," řekl podnikatel. Indie se stává žhavým odbytištěm pro zboží firem Kohler, Toto a rovněž Hansgrohe, což je německý podnik známý výrobou vodovodních baterií a sprch. Firmy vyrábějící koupelnové vybavení plánují otevřít další prodejny, uzavírají smlouvy s developery a díky rostoucím příjmům zvyšují výrobu v této nejlidnatější zemi světa. Švýcarská banka UBS odhaduje, že Indie bude mít do roku 2028 přibližně jeden milion milionářů, což je více než v Singapuru, Hongkongu či Brazílii. V některých ohledech je však rozmach luxusu typickou ukázkou rozdílů, jaké v Indii přetrvávají. Například podle odhadů Světové banky z roku 2022 kálelo pod širým nebem 11 procent Indů. Ale i když miliony Indů kvůli inflaci omezují výdaje, noví boháči se nebojí utrácet. Prodej automobilů Mercedes-Benz loni dosáhl rekordu, stejně jako obchodování s několikamilionovými byty ve velkých i menších městech. Bombajská společnost Anarock Property Consultants uvádí, že ze všech prodaných bytů tvořily ty luxusní 26 procent, což je proti roku 2020 více než trojnásobek. Jde především o byty v uzavřených komunitách v sedmi největších indických městech, kde jejich cena přesahuje 15 milionů rupií (4,2 milionu Kč). Kohler v současnosti provozuje tři takzvaná zážitková centra, kde si zákazníci mohou vyzkoušet nastavení teploty a tlaku vody ve sprše. Podobné prodejny plánuje firma otevřít i ve velkých městech a menších prodejnách, čímž by se Indie mohla stát jedním z největších poskytovatelů takových center. "Lidé jsou na svou domácnost mnohem hrdější, než tomu bylo dříve. Chtějí za tu celou domácí svatyni utrácet více peněz," řekl generální ředitel firmy Kohler pro jižní Asii Randžít Oak. Společnost Kohler označuje Indii za svůj nejrychleji rostoucí trh na světě. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'V Česku loni přibylo užívaných bankovek a mincí, v oběhu jich bylo 2,96 mld.' je zařazena do kategorií Burzy (bur) - Burzy peněžní (bup) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2025012403354|513036. Vydána 26.01.2025 7:15:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'V Česku loni přibylo užívaných bankovek a mincí, v oběhu jich bylo 2,96 mld.' je zařazena do kategorií Burzy (bur) - Burzy peněžní (bup) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2025012403354|513036. Vydána 26.01.2025 7:15:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.