ČNB umožní i nebankovním institucím využívat svůj platební systém
Praha 27. ledna (ČTK) - Česká národní banka (ČNB) umožní i nebankovním institucím využívat svůj platební systém Certis. Na rozdíl od bank budou moct systém využívat pouze k platebnímu styku, nikoli k ochraně peněz klientů. Centrální banka o tom dnes informovala v tiskové zprávě.
Systém Certis slouží ke zpracování veškerých mezibankovních bezhotovostních převodů v českých korunách. Jen pokud jsou účty plátce i příjemce platby u stejné banky, provede převod peněz tato banka ve svém vlastním systému.
Nebankovní instituce budou moct začít Certis využívat od 9. dubna, kdy začne účinnost zákona o platebním styku. ČNB ale už předtím umožní uchazečům o přístup do systému testování jeho funkcionalit, aby se na účast v Certisu mohli předem připravit.
Systém Certis funguje od roku 1992. Loni zpracoval zhruba 983 milionů položek v hodnotě 386,5 bilionu korun. Denně tak systémem prošlo v průměru 3,9 milionu transakcí v celkové hodnotě přes 1,5 bilionu korun. Každá třetí platba byla zpracována jako okamžitá, tedy v řádu několika sekund.
str ptd - sdílejte článek
Následuje: Kjódó: Retro kavárny z dob minulých přinášejí v Japonsku doušek nostalgie
Tokio 27. ledna (ČTK/Kjódó) - Japonská mládež ovlivněná sociálními sítěmi si začala romantizovat neznámou historickou minulost. A to s sebou přináší mimo jiné nárůst popularity staromódních kaváren z období Šówa s tlumeným osvětlením a útulným nábytkem, napsala agentura Kjódó. Období Šówa spadá do let 1926 až 1989 a ti, kdo po něm dnes teskní, ho ve většině případů nemohli zažít. Pro nostalgii po časech a místech, které člověk nikdy přímo nepoznal, vznikl odvozený novotvar anemoie. A dokonale vyjadřuje touhu mladé japonské generace po této éře nenápadné elegance. O víkendech se tvoří fronty zákazníků nejen v Tokiu, ale také u vyhlášených kaváren v dalších částech Japonska. Hnací silou tohoto trendu jsou mladí lidé, kteří chtějí na instagram a další sociální sítě vložit svou fotografii pořízenou v prostředí dávno zaniklé éry. Jedním z nejoblíbenějších míst je kavárna Kódžo, což doslova znamená starý hrad, která se nachází nedaleko tokijské stanice Ueno a založena byla v roce 1963. Jak napovídá jméno, interiér je navržen tak, aby připomínal evropský hrad, a výzdobu doplňují nádherné lustry a vitráže. "Byl to výjimečný zážitek a vzory na šálcích jsou opravdu roztomilé," řekla 20letá vysokoškolačka, která do tokijské kavárny přijela z prefektury Saitama. "Upravím fotky a postnu je na instagram." dodala. Sedmasedmdesátiletý Kjóko Macui, který je druhou generací majitelů kavárny, s úsměvem řekl: "Mého otce, který tenhle podnik založil, fascinovala středověká Evropa. Prošli jsme si těžkými časy, když se nás snažily vytlačit obchodní řetězce, ale jsem rád, že k nám zase začali chodit mladí lidé." Rina Nambaová - oblečená v elegantních plisovaných šedých šatech a černém baretu připomínajícím éru Šówa - je hnací silou nedávno oživené obliby těchto kaváren. (pokračování...)
Tokio 27. ledna (ČTK/Kjódó) - Japonská mládež ovlivněná sociálními sítěmi si začala romantizovat neznámou historickou minulost. A to s sebou přináší mimo jiné nárůst popularity staromódních kaváren z období Šówa s tlumeným osvětlením a útulným nábytkem, napsala agentura Kjódó. Období Šówa spadá do let 1926 až 1989 a ti, kdo po něm dnes teskní, ho ve většině případů nemohli zažít. Pro nostalgii po časech a místech, které člověk nikdy přímo nepoznal, vznikl odvozený novotvar anemoie. A dokonale vyjadřuje touhu mladé japonské generace po této éře nenápadné elegance. O víkendech se tvoří fronty zákazníků nejen v Tokiu, ale také u vyhlášených kaváren v dalších částech Japonska. Hnací silou tohoto trendu jsou mladí lidé, kteří chtějí na instagram a další sociální sítě vložit svou fotografii pořízenou v prostředí dávno zaniklé éry. Jedním z nejoblíbenějších míst je kavárna Kódžo, což doslova znamená starý hrad, která se nachází nedaleko tokijské stanice Ueno a založena byla v roce 1963. Jak napovídá jméno, interiér je navržen tak, aby připomínal evropský hrad, a výzdobu doplňují nádherné lustry a vitráže. "Byl to výjimečný zážitek a vzory na šálcích jsou opravdu roztomilé," řekla 20letá vysokoškolačka, která do tokijské kavárny přijela z prefektury Saitama. "Upravím fotky a postnu je na instagram." dodala. Sedmasedmdesátiletý Kjóko Macui, který je druhou generací majitelů kavárny, s úsměvem řekl: "Mého otce, který tenhle podnik založil, fascinovala středověká Evropa. Prošli jsme si těžkými časy, když se nás snažily vytlačit obchodní řetězce, ale jsem rád, že k nám zase začali chodit mladí lidé." Rina Nambaová - oblečená v elegantních plisovaných šedých šatech a černém baretu připomínajícím éru Šówa - je hnací silou nedávno oživené obliby těchto kaváren. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'ČNB umožní i nebankovním institucím využívat svůj platební systém' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Finance (fin). ID zprávy: T2025012701861|513043. Vydána 27.01.2025 9:38:34. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'ČNB umožní i nebankovním institucím využívat svůj platební systém' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Finance (fin). ID zprávy: T2025012701861|513043. Vydána 27.01.2025 9:38:34. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.