Průzkum: Finanční rezervu si dělá 55 procent Čechů, dvě třetiny sledují slevy
Praha 15. března (ČTK) - Finanční rezervu si tvoří 55 procent Čechů, 58 procent lidí v ČR pečlivě dává pozor, aby vyšli s příjmy. Dvě třetiny sledují slevy, využívají akce, jako jsou třeba zájezdy first minute a last minute, nebo třeba nakupují v zahraničí za výhodný měnový kurz. Vyplývá to z únorového průzkumu poskytovatele půjček Provident Finacial mezi tisícovkou respondentů.
"Data z průzkumu ukazují, že lidé se zamýšlejí nad svými významnějšími výdaji až 12 měsíců dopředu, pouze šest procent jich plánovat nedokáže. Až 60 procent lidí ve věku 36 až 53 let plánuje, aby si vytvořilo rezervu. Je to pozitivní trend, rodiny finance plánují, rozhodují společně a mluví o nich i se svými potomky," uvedl analytik Provident Financial Petr Javůrek. Třetina respondentů podle společnosti vědomě vytváří rodinný rozpočet a 36 procent se aktivně připravuje na neočekávané výdaje.
Pro děti je zásadní nejen vědět, kolik rodina utrácí, ale také kolik vydělává, a jak velkou část rozpočtu ukrajují splátky půjček. Mnozí rodiče se zdráhají otevřeně mluvit o výši svého příjmu, ale pro dospívající, kteří si vydělávají na brigádách nebo začínají první zaměstnání, je tato informace důležitá. Když pochopí, kolik má rodina půjček, jaké jsou měsíční splátky a jak to souvisí s příjmy, získají lepší představu o hospodaření s penězi...
Nejčastěji Češi podle průzkumu plánují větší výdaje na zahraniční dovolenou, a to skoro 53 procent dotázaných. U mladší generace do 26 let je to 61 procent. Ženy se častěji zaměřují na výdaje spojené se zdravím, jako jsou léky, zubař či oční pomůcky. Také přípravy na Vánoce a financování dětských aktivit jsou převážně záležitostí žen.
Ti, kteří do rodinného rozpočtu přispívají, mají také největší vliv na rozhodování. Samostatně řídí své finance 34 procent Čechů, i když žijí v domácnosti s dalšími členy. Děti, ať už zletilé, či nezletilé, se do těchto procesů zapojují minimálně.
Rodiče jsou ochotni sdílet informace o rodinných příjmech a výdajích s dětmi, ale téma půjček zůstává tabu. Zatímco až 60 procent rodičů je ochotno sdělit svým dětem, kolik vydělává, informace o splátkách spotřebitelských úvěrů či leasingu znají v ojedinělých případech. O hypotékách ale má většina dětí povědomí.
Výši nájmu, plateb za energie a vodu, výdaje na zábavu a běžné každodenní výdaje zná 30 procent dětí žijících ve společné domácnosti. Kolik rodiny platí za mobilního operátora, internet, školné pro děti a dovolenou, ví 36 až 40 procent nezaopatřených rodinných příslušníků. Částku na pojištění a náklady spojené s provozem automobilu tuší pětina dětí.
"Pro děti je zásadní nejen vědět, kolik rodina utrácí, ale také kolik vydělává, a jak velkou část rozpočtu ukrajují splátky půjček. Mnozí rodiče se zdráhají otevřeně mluvit o výši svého příjmu, ale pro dospívající, kteří si vydělávají na brigádách nebo začínají první zaměstnání, je tato informace důležitá. Když pochopí, kolik má rodina půjček, jaké jsou měsíční splátky a jak to souvisí s příjmy, získají lepší představu o hospodaření s penězi," řekl Javůrek.
fd ptd - sdílejte článek
Následuje: Expertka:Medializace šikany může znovu traumatizovat oběti i inspirovat nápodobu
Praha 15. března (ČTK) - Medializace případů šikany s sebou nese riziko opětovného traumatizování obětí či napodobování. V rozhovoru, který Akademie věd ČR (AV ČR) poskytla ČTK, to řekla Lenka Kollerová z Psychologického ústavu AV ČR. Ačkoliv jsou podle ní za informováním o šikaně v médiích dobré úmysly, varovala před zveřejňováním jmen či detailů. Počet případů školní šikany je podle ní dlouhodobě spíše stabilní nebo mírně klesá, naopak mírně přibývá případů kyberšikany. Média v minulých týdnech informovala například o šikaně dvanáctileté dívky v Hodoníně. Policie vyšetřuje také například šikanu mezi dětmi v Kobeřicích na Opavsku. Obětí se stala dvanáctiletá dívka. Policie již dříve uvedla, že počet dětských pachatelů násilných trestných činů vzrostl za poslední dva roky o 25 procent. "Motivy pro medializaci bývají v současné době, když se zamyslíme nad těmi případy z nedávné doby, převážně bohulibé," řekla Kollerová. Lidem, kteří případy šikany medializují, jde podle ní o vyburcování společenského povědomí, vylepšení prevence i o to, aby byli agresoři vedení k odpovědnosti. Publicita podle ní ale může mít škodlivé účinky. Zmínila riziko opětovného traumatizování obětí či to, že se někdo bude snažit činy napodobovat. "Obecně bych před medializací, před zveřejňováním identit varovala, a před zveřejňováním nějakých detailů," řekla. "Dlouhodobě výskyt šikany je spíše stabilní nebo mírně klesá, napříč desetiletími," řekla Kollerová. V posledních pěti či deseti letech mírně stoupá výskyt kyberšikany, dodala. (pokračování...)
Praha 15. března (ČTK) - Medializace případů šikany s sebou nese riziko opětovného traumatizování obětí či napodobování. V rozhovoru, který Akademie věd ČR (AV ČR) poskytla ČTK, to řekla Lenka Kollerová z Psychologického ústavu AV ČR. Ačkoliv jsou podle ní za informováním o šikaně v médiích dobré úmysly, varovala před zveřejňováním jmen či detailů. Počet případů školní šikany je podle ní dlouhodobě spíše stabilní nebo mírně klesá, naopak mírně přibývá případů kyberšikany. Média v minulých týdnech informovala například o šikaně dvanáctileté dívky v Hodoníně. Policie vyšetřuje také například šikanu mezi dětmi v Kobeřicích na Opavsku. Obětí se stala dvanáctiletá dívka. Policie již dříve uvedla, že počet dětských pachatelů násilných trestných činů vzrostl za poslední dva roky o 25 procent. "Motivy pro medializaci bývají v současné době, když se zamyslíme nad těmi případy z nedávné doby, převážně bohulibé," řekla Kollerová. Lidem, kteří případy šikany medializují, jde podle ní o vyburcování společenského povědomí, vylepšení prevence i o to, aby byli agresoři vedení k odpovědnosti. Publicita podle ní ale může mít škodlivé účinky. Zmínila riziko opětovného traumatizování obětí či to, že se někdo bude snažit činy napodobovat. "Obecně bych před medializací, před zveřejňováním identit varovala, a před zveřejňováním nějakých detailů," řekla. "Dlouhodobě výskyt šikany je spíše stabilní nebo mírně klesá, napříč desetiletími," řekla Kollerová. V posledních pěti či deseti letech mírně stoupá výskyt kyberšikany, dodala. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Průzkum: Finanční rezervu si dělá 55 procent Čechů, dvě třetiny sledují slevy' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Sociální problematika (sop). ID zprávy: T2025031403350|513607. Vydána 15.03.2025 7:45:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Průzkum: Finanční rezervu si dělá 55 procent Čechů, dvě třetiny sledují slevy' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Sociální problematika (sop). ID zprávy: T2025031403350|513607. Vydána 15.03.2025 7:45:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.