Průzkum: Nejatraktivnější formou investování zůstává vlastnictví domu či bytu
Praha 21. června (ČTK) - Za poslední půlrok se na prvních místech žebříčku nejatraktivnějších forem spoření a investování drží vlastnictví domu či bytu, které v květnu mezikvartálně stouplo o dva procentní body na 78 procent. Vlastnictví pozemku si udržuje stabilně 70 procent. Ukázal to květnový průzkum IBRS Barometr spoření pro Golden Gate na reprezentativním vzorku 1000 respondentů z české populace ve věku od 16 let.
Tyto formy investic Češi vnímají jako bezpečné a dlouhodobě hodnotné, a to navzdory vysokým cenám nemovitostí a omezené nabídce. "V květnu se na třetí příčce udržel spořicí účet, který označilo za zajímavý 58 procent respondentů, tedy o dva procentní body víc než v únoru. Důvodem může být mírný pokles inflace a zachování relativně atraktivních úrokových sazeb u některých bank,“ uvedl manažer zákaznické péče Golden Gate Pavel Řihák.
Zásadní posun zaznamenalo také doplňkové penzijní spoření, které si ve srovnání s únorem polepšilo o pět procentních bodů na 37 procent a potvrzuje rostoucí zájem o zajištění na stáří v době, kdy je státní důchodový systém vnímán jako nejistý. Češi se i v době nejistoty drží hmatatelných hodnot. Nemovitosti a drahé kovy vnímají jako jistotu, kterou mají pod kontrolou, doplnil Řihák.
Drahé kovy, zejména zlato, si udržují svou popularitu, když 53 procent respondentů je považuje za atraktivní formu uchování hodnoty. Tato preference zůstala mezi únorem a květnem prakticky stabilní. Naopak podílové fondy zaznamenaly mírný pokles zájmu o dva procentní body na 34 procent.
Z dat za posledních pět let vyplývá, že investiční chování Čechů se výrazně nemění. Obliba nemovitostí zůstává na špici, spořicí účty si polepšily o 15 procentních bodů a termínované vklady o sedm. Roste také zájem o akcie a dluhopisy s nárůstem o osm bodů či podílové fondy s nárůstem čtyř procentních bodů. Naopak prudce klesá důvěra ve stavební spoření, které propadlo z 62 procent v roce 2020 na letošních 27 procent, a ztrácí i doplňkové penzijní spoření s propadem o 11 bodů.
Výrazný pokles zaznamenaly i kryptoměny. Zatímco v roce 2021 je jako zajímavý investiční nástroj označilo 32 procent respondentů, letos už jen 19 procent. Vývoj jejich obliby tak silně kopíruje dění na trhu digitálních aktiv.
fd rot - sdílejte článek
Následuje: Autorka reliéfů a výšivek Konečná vystavuje v Hamburku, Miláně, Bukurešti, Praze
Praha 21. června (ČTK) - Několika skupinových výstav najednou se účastní umělkyně Eliška Konečná, autorka dřevěných reliéfů a výšivek, která absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze v roce 2020. Svou tvorbu představuje v Hamburku, Miláně a Bukurešti. V pražském Trojském zámku se účastní výstavy městské galerie Palác (volného) času. V tiskové zprávě o tom za umělkyni ČTK informovala Kateřina Lohrová. Výstava Fragile States (Křehké stavy) v milánské galerii eastcontemporary propojuje pět umělkyň – polskou malířku Aniu Bąkovou, švýcarsko-řeckou umělkyni Dimitru Charamandasovou, ruskou umělkyni žijící v Londýně Olgu Grotovou s českou sochařkou Annou Hulačovou a s Eliškou Konečnou. Výstava, která se věnuje křehkosti jako estetickému i politickému fenoménu, trvá v Miláně do 6. září. "Křehkost zde není znakem slabosti, ale transformační silou, která v sobě nese potenciál odporu, obnovy a přerodu," uvedla Lohrová. V bukurešťské Nicodim Gallery se Konečná od čtvrtka 26. června představí po boku dalších autorů ve výstavním projektu The Amber of this Moment (Jantar tohoto okamžiku), který se inspiroval románem Kurta Vonneguta Jatka č. 5. V hamburské Gruppe Motto se Eliška Konečná účastní výstavy Garten o zahradě jako prostoru mezi realitou a vzpomínkou. (pokračování...)
Praha 21. června (ČTK) - Několika skupinových výstav najednou se účastní umělkyně Eliška Konečná, autorka dřevěných reliéfů a výšivek, která absolvovala Akademii výtvarných umění v Praze v roce 2020. Svou tvorbu představuje v Hamburku, Miláně a Bukurešti. V pražském Trojském zámku se účastní výstavy městské galerie Palác (volného) času. V tiskové zprávě o tom za umělkyni ČTK informovala Kateřina Lohrová. Výstava Fragile States (Křehké stavy) v milánské galerii eastcontemporary propojuje pět umělkyň – polskou malířku Aniu Bąkovou, švýcarsko-řeckou umělkyni Dimitru Charamandasovou, ruskou umělkyni žijící v Londýně Olgu Grotovou s českou sochařkou Annou Hulačovou a s Eliškou Konečnou. Výstava, která se věnuje křehkosti jako estetickému i politickému fenoménu, trvá v Miláně do 6. září. "Křehkost zde není znakem slabosti, ale transformační silou, která v sobě nese potenciál odporu, obnovy a přerodu," uvedla Lohrová. V bukurešťské Nicodim Gallery se Konečná od čtvrtka 26. června představí po boku dalších autorů ve výstavním projektu The Amber of this Moment (Jantar tohoto okamžiku), který se inspiroval románem Kurta Vonneguta Jatka č. 5. V hamburské Gruppe Motto se Eliška Konečná účastní výstavy Garten o zahradě jako prostoru mezi realitou a vzpomínkou. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Průzkum: Nejatraktivnější formou investování zůstává vlastnictví domu či bytu' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Stavebnictví a reality (sta). ID zprávy: T2025062005345|514790. Vydána 21.06.2025 9:45:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Průzkum: Nejatraktivnější formou investování zůstává vlastnictví domu či bytu' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Stavebnictví a reality (sta). ID zprávy: T2025062005345|514790. Vydána 21.06.2025 9:45:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.