Milion chvilek: Okolnosti bitcoinového skandálu nelze uzavřít rezignací ministra
Praha 3. června (ČTK) - Okolnosti spojené s působením Pavla Blažka (ODS) jako ministra spravedlnosti představují vážné selhání státní moci a bezprecedentní narušení důvěry veřejnosti v právní stát. Odpovědnost za skandál s bitcoiny od drogového dealera nelze uzavřít Blažkovou rezignací. V otevřeném dopise předsedovi vlády Petru Fialovi (ODS) to napsal spolek Milion chvilek pro demokracii. Žádá systémové kroky a nestranné prověření případu. Uvedl to dnes v tiskovém prohlášení.
"Blažkův konec nestačí. Pokud premiér nezajistí řádné vyšetření a nápravu, pak padá i důvěra v jeho vládu. Nestačí mluvit o hodnotách - teď je čas je bránit," napsal předseda spolku Milion chvilek pro demokracii Lukáš Hilpert. "V situaci, kdy ministr spravedlnosti přijme miliardový dar od odsouzeného zločince, nemůže vláda mlčet a čekat, až se kauza vytratí z veřejného prostoru," doplnil.
Blažek končí kvůli problematickému daru bitcoinů od Tomáše Jiřikovského, který v roce 2017 skončil ve vězení za zpronevěru, obchod s drogami a nedovolené ozbrojování. Na transakci za miliardu korun za kryptoměnu podle Blažka nebylo nic nelegálního a neprokázalo se, že dar pochází z trestné činnosti. Politickou odpovědnost podle Fialy přijal kvůli pochybnostem, které kolem případu vznikly.
Milion chvilek v dopise mimo jiné žádá jmenování nezávislého a důvěryhodného ministra spravedlnosti, nezávislého odborníka nikoli stranického kandidáta. Premiér dnes oznámil, že kandidátkou na ministryni je poslankyně a místopředsedkyně ODS Eva Decroix. Spolek dále chce, aby odpovědnost vyvodili i další aktéři kauzy, včetně ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS). Vzniknout by měla nezávislá vyšetřovací komise, uvedl spolek v tiskové zprávě.
Ve čtvrtek bude případ z iniciativy opozice projednávat na mimořádné schůzi Sněmovna. Hnutí ANO a SPD budou požadovat demisi celého kabinetu, pád vlády však podle ministra Stanjury nehrozí.
Milion chvilek vznikl po sněmovních volbách v roce 2017, které vyhrálo hnutí ANO vedené pozdějším premiérem Andrejem Babišem. V roce 2019 zorganizoval řadu demonstrací kvůli jmenování tehdejší ministryně spravedlnosti Marie Benešové. V dubnu totiž rezignoval její předchůdce Jan Kněžínek (ANO), stalo se tak v době, kdy žalobci informovali o návrhu na podání obžaloby v kauze Čapí hnízdo, která se týkala Babiše. Vyvrcholením byla dvě více než čtvrtmilionová shromáždění na Letné v červnu a listopadu téhož roku.
Proti Benešové spolek pořádal demonstrace i v roce 2021. V roce 2023 pak svolal demonstraci, na které žádal Blažkův odchod. Ministr tehdy čelil kritice kvůli setkání s lobbistou a bývalým poradcem prezidenta Miloše Zemana Martinem Nejedlým a kvůli kauze kupčení s městskými byty v Brně. Protestu se zúčastnily stovky lidí.
jhr rdo - sdílejte článek
Následuje: Odbornice: Politický merch může být novým zdrojem peněz či zviditelněním
Praha 3. června (ČTK) - Prodejem výrobků s vlastním designem, takzvaného merche, může politická strana usilovat o nový zdroj peněz či o to, aby se zviditelnila před volbami. Za další účel lze považovat budování stranické identity, řekla ČTK Marcela Konrádová z katedry marketingové komunikace a public relations Univerzity Karlovy v Praze. Lídr opozičního hnutí ANO Andrej Babiš o víkendu spustil prodej vlastního oblečení a dalších produktů. Podle Konrádové je to důkaz silné personalizace hnutí. Spolu se zakladatelem Institutu politického marketingu Karlem Komínkem se Konrádová shodla na tom, že Babišův merch cílí na mladé potencionální voliče hnutí ANO. "Babiš již delší dobu cíleně komunikuje tak, aby zaujal mladé a ulovil mezi oněmi cca 400.000 voliči co nejvíce ryb. Nedělá to ale sám, snaha oslovit skupinu 18+ je v těchto volbách zřejmá napříč politickým spektrem," řekla Konrádová. Účelem podle ní ovšem není to, aby byl merch vyprodaný, jde spíše o snahu zaujmout. Merch není první aktivitou ANO se zaměřením na mladé voliče, do těchto aktivit spadá třeba i účet na síti TikTok, řekl ČTK Komínek. Konrádová upozornila na to, že se v tomto případě nejde o klasický stranický merch. "Toto je de facto merch Andreje Babiše. Je to důkaz silné personalizace strany, ale také snahy o jakousi celebritizaci a ve smyslu provedení - například využití hlášky Sorry jako - i politainmentu," doplnila. (pokračování...)
Praha 3. června (ČTK) - Prodejem výrobků s vlastním designem, takzvaného merche, může politická strana usilovat o nový zdroj peněz či o to, aby se zviditelnila před volbami. Za další účel lze považovat budování stranické identity, řekla ČTK Marcela Konrádová z katedry marketingové komunikace a public relations Univerzity Karlovy v Praze. Lídr opozičního hnutí ANO Andrej Babiš o víkendu spustil prodej vlastního oblečení a dalších produktů. Podle Konrádové je to důkaz silné personalizace hnutí. Spolu se zakladatelem Institutu politického marketingu Karlem Komínkem se Konrádová shodla na tom, že Babišův merch cílí na mladé potencionální voliče hnutí ANO. "Babiš již delší dobu cíleně komunikuje tak, aby zaujal mladé a ulovil mezi oněmi cca 400.000 voliči co nejvíce ryb. Nedělá to ale sám, snaha oslovit skupinu 18+ je v těchto volbách zřejmá napříč politickým spektrem," řekla Konrádová. Účelem podle ní ovšem není to, aby byl merch vyprodaný, jde spíše o snahu zaujmout. Merch není první aktivitou ANO se zaměřením na mladé voliče, do těchto aktivit spadá třeba i účet na síti TikTok, řekl ČTK Komínek. Konrádová upozornila na to, že se v tomto případě nejde o klasický stranický merch. "Toto je de facto merch Andreje Babiše. Je to důkaz silné personalizace strany, ale také snahy o jakousi celebritizaci a ve smyslu provedení - například využití hlášky Sorry jako - i politainmentu," doplnila. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Milion chvilek: Okolnosti bitcoinového skandálu nelze uzavřít rezignací ministra' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Kriminalita a právo (zak) - Burzy (bur) - Burzy peněžní (bup). ID zprávy: T2025060302873|514537. Vydána 03.06.2025 14:09:26. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Milion chvilek: Okolnosti bitcoinového skandálu nelze uzavřít rezignací ministra' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Kriminalita a právo (zak) - Burzy (bur) - Burzy peněžní (bup). ID zprávy: T2025060302873|514537. Vydána 03.06.2025 14:09:26. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.