Česká pošta vydává pro Expo 2025 dva archy známek, vznikla také píseň
Praha 13. března (ČTK) - Ke světové výstavě Expo 2025 a české účasti na ní vydá Česká pošta dva aršíky poštovních známek. Zároveň pro český pavilon vznikla oficiální píseň nazvaná René a Kvído jedou na Expo, jejíž text odkazuje na maskota české účasti, kterým je postavička René. Dnes o tom informovali zástupci České pošty a také zpěvačka Karolína Neuvirthová Gudasová, která napsala a nazpívala píseň.
První známku pošta věnovala českému národnímu pavilonu a jeho symbolům. Druhá známka s motivy secesních plakátů Alfonse Muchy využívá malířovu popularitu v Japonsku. Vznikla ve spolupráci s Mucha Foundation, partnerem české účasti, uvedl Martin Holý, který v České poště vede tvoru známek. Aršíky pošta vydá v počtu 23.000 a 26.000 kusů a budou dostupné od 16. dubna. Dotisk pošta neplánuje.
Známky výtvarně zpracoval Adam Hoffmeister. Na ty s motivy Muchy využil jeho zobrazení čtyř ročních období, na známkách nechybí Muchův podpis. "Jsou to vždycky šachy, aby se to kompozičně vydařilo a obraz byl čitelný," řekl ČTK Hoffmeister. Práci měl i s druhou známkou, na níž se kombinuje pohled na český pavilon s jeho maskotem, jímž je postavička René.
Česká pošta dosud vydala známky nebo jejich aršíky k sedmi světovým výstavám, konkrétně pro Expo 1958 v Bruselu, 1967 v Montrealu, 1970 v Ósace, 1992 v Seville, 2010 v Šanghaji, 2015 v Miláně a 2020 v Dubaji. "Letošní vydání tak bude již osmou emisí," řekl Holý.
Světle zelený maskot René má bachratý tvar, šest očí, více končetin, jde o vesmírnou bytost. Odkazuje na skleněné plastiky výtvarníka René Roubíčka z 50. a 60. let 20. století.
Píseň nazvaná René a Kvído jedou na Expo propaguje světovou výstavu nejmladší generaci. Jde vůbec o první oficiální song české účasti na Expo. Na hudbě a textu se podílela herečka a zpěvačka Neuvirthová Gudasová s dalšími autory. Námětem se stala věda, hudebním žánrem je korejský pop, populární v japonské kultuře. V českém pavilonu bude píseň znít v češtině, klip bude opatřen japonskými a anglickými titulky.
Text písně pojednává o vynálezech. "Můžeme zábavnou formou edukovat děti, rodiče o tom, co Expo je," řekla dnes Neuvirthová Gudasová, která před deseti lety získala Thálii za roli v muzikálu plzeňského divadla Probuzení jara.
Dětem a žákům základních škol bude Expo prezentovat také projekt Petry Čihákové Knihy trochu jinak. Čiháková dnes přirovnala Expo, které se koná jednou za pět let, k olympiádě se čtyřletým intervalem. Expo má podle ní širší záběr a děti by o něm měly vědět, doplnila.
Podle generálního komisaře české účasti Ondřeje Sošky se nezapomnělo ani na dospělé a na současné technologie. "Máme vyvinutou také aplikaci české účasti s detaily o kalendáři akcí a o programu," uvedl komisař.
Organizátoři české účasti zatím nepředstavili módní kolekci či uniformu pro český pavilon, má se to stát do konce března. Pracuje na ní držitel ceny Grand designér 2024 Jan Černý, který také navrhl kolekci pro loňskou českou olympijskou výpravu.
ani ptd - sdílejte článek
Následuje: Turecký nezávislý server Duvar končí, majitel viní i změnu algoritmů Googlu
Ankara 12. března (ČTK) - V Turecku končí další nezávislý zpravodajský server. Web Gazete Duvar, který byl spuštěn v roce 2016 a měl i anglickou verzi Duvar English, se rozhodl skončit kvůli ekonomickým problémům. Ty podle jeho majitele Vedata Zencira způsobila finanční krize v Turecku, ale také změna algoritmů internetového vyhledávače Google, informovala dnes agentura AFP. Zencir uvedl, že vysoká inflace v Turecku v posledních letech téměř zdvojnásobila náklady jeho zpravodajského serveru, který za skoro devět let existence získal asi 900.000 sledujících na sociální síti X (dříve Twitter) a 630.000 předplatitelů na YouTube. Zencir ale dodal, že "značnou ztrátu příjmů" začal jeho web pociťovat i se změnami algoritmů Googlu. "Rostoucí závislost na globálním technologickém gigantu, který operuje nezodpovědně, se stává pro žurnalistiku stále naléhavějším problémem," uvedl Zencir. Podle dalšího opozičního serveru Turkish Minute některá místní média už dříve obvinila Google z nepřímé cenzury nezávislých webů prostřednictvím úprav algoritmů. (pokračování...)
Ankara 12. března (ČTK) - V Turecku končí další nezávislý zpravodajský server. Web Gazete Duvar, který byl spuštěn v roce 2016 a měl i anglickou verzi Duvar English, se rozhodl skončit kvůli ekonomickým problémům. Ty podle jeho majitele Vedata Zencira způsobila finanční krize v Turecku, ale také změna algoritmů internetového vyhledávače Google, informovala dnes agentura AFP. Zencir uvedl, že vysoká inflace v Turecku v posledních letech téměř zdvojnásobila náklady jeho zpravodajského serveru, který za skoro devět let existence získal asi 900.000 sledujících na sociální síti X (dříve Twitter) a 630.000 předplatitelů na YouTube. Zencir ale dodal, že "značnou ztrátu příjmů" začal jeho web pociťovat i se změnami algoritmů Googlu. "Rostoucí závislost na globálním technologickém gigantu, který operuje nezodpovědně, se stává pro žurnalistiku stále naléhavějším problémem," uvedl Zencir. Podle dalšího opozičního serveru Turkish Minute některá místní média už dříve obvinila Google z nepřímé cenzury nezávislých webů prostřednictvím úprav algoritmů. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Česká pošta vydává pro Expo 2025 dva archy známek, vznikla také píseň' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Telekomunikace a IT (pit). ID zprávy: T2025031303915|513578. Vydána 13.03.2025 13:42:55. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Česká pošta vydává pro Expo 2025 dva archy známek, vznikla také píseň' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Telekomunikace a IT (pit). ID zprávy: T2025031303915|513578. Vydána 13.03.2025 13:42:55. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.