NKÚ: Digitalizace knihoven se daří, ministerstvo kultury však v dotacích chybuje
Praha 3. března (ČTK) - Ministerstvo kultury poskytovalo peníze na podporu digitalizace knihoven na jejich reálné potřeby, ale cíle digitalizace nastavilo velmi obecně. Znemožnilo to celkové vyhodnocení účelnosti a hospodárnosti poskytovaných peněz. Dnes to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) k závěrům kontroly, která prověřovala peníze vynaložené v letech 2017 až 2023 na podporu digitalizace knihoven. Ministerstvo podle NKÚ nesledovalo dopady poskytnuté podpory, netransparentně hodnotilo žádosti a poskytlo dotace v rozporu s nastavenými podmínkami. Podle ministerstva byla pochybení popsaná NKÚ buď už odstraněna, nebo se ještě napraví.
Podle NKÚ se jedná o skutečnosti nasvědčující porušení rozpočtové kázně. Ministerstvo kultury rovněž netransparentně hodnotilo žádosti o dotace, když z projednávání nevyloučilo členy komise, u nichž byla pochybnost o nepodjatosti. Tito členové se účastnili hodnocení 29 projektů, u nichž měli vazby na žadatele...
Na podporu digitalizace knihoven vynaložilo ministerstvo kultury v uvedených letech 446,7 milionu korun ze státního rozpočtu a Národního plánu obnovy. Kontroloři se zaměřili nejen na ministerstvo, ale i na tři příjemce dotací, kterými byly největší veřejné knihovny, a to Národní knihovna, Národní technická knihovna a Moravská zemská knihovna v Brně.
NKÚ kontroloval vzorek 72 projektů v celkové hodnotě téměř 70 milionů korun. Zjistil, že projekty mají pozitivní dopad na služby poskytované sítí knihoven. V letech 2017 až 2023 se například podařilo zpřístupnit téměř 80.000 zdigitalizovaných historických a vzácných dokumentů z fondů Národní knihovny. Knihovna ochránila nebo přeformátovala 564 svazků čítajících víc než 416.000 stran, uvedl NKÚ.
Podle ministerstva kultury je pozitivní, že kontrola potvrdila směřování peněz na reálné potřeby knihoven v digitalizaci a pozitivní přínos projektů pro služby knihoven. "Pochybení, která jsou v kontrolním závěru uvedena, byla již zčásti v uplynulých letech odstraněna, další budou předmětem nápravy," uvedlo ministerstvo. K výtce NKÚ, že nesledovalo dopady poskytnuté podpory, uvedlo, že ukazatele plnění jednotlivých opatření jsou často nastavené velmi neúčelně.
Ministerstvo kultury podle zjištění NKÚ poskytlo 24 subjektům dotaci 12,7 milionu korun v rozporu s právním předpisem. Vyplatilo jim sto procent rozpočtovaných nákladů, přestože nařízení vlády stanovilo, že maximální dotace mohla být 70 procent těchto nákladů, uvádí NKÚ. "Podle NKÚ se jedná o skutečnosti nasvědčující porušení rozpočtové kázně. Ministerstvo kultury rovněž netransparentně hodnotilo žádosti o dotace, když z projednávání nevyloučilo členy komise, u nichž byla pochybnost o nepodjatosti. Tito členové se účastnili hodnocení 29 projektů, u nichž měli vazby na žadatele," uvedl úřad.
Všechny projekty byly realizovány a zkontrolovány po stránce věcné i finanční, peníze ze státního rozpočtu nebyly zneužité, uvedlo ministerstvo. Pokud byl v hodnotící komisi pracovník knihovny, které měl projekt přinést peníze, rozpravy ani hlasování neúčastní, napsalo. Pokud to v zápisu z jednání odborných komisí není uvedeno, jde podle ministerstva jen o administrativní pochybení. "Ostatně u žádného z projektů, jichž se toto téma týká, nebyla uplatněna námitka podjatosti člena komise," dodalo.
Ministerstvo také za sedm let podniklo jen jednu kontrolu u příjemce dotace. "Vzhledem k nedostatkům uvedeným v tomto kontrolním závěru lze považovat oblast poskytování dotací ministerstvem kultury za rizikovou," uvedl člen vedení NKÚ Adolf Beznoska, který kontrolu řídil. Úřad podle něj opakovaně upozorňuje na nízký počet veřejnosprávních kontrol, které ministerstvo dělá. Ministerstvo uvedlo, že veřejnosprávní kontroly provádí se zřetelem ke svým personálním možnostem a kontrolované projekty vybírá podle jejich rizikovosti a výše dotace.
nlm dvd rdo - sdílejte článek
Následuje: Módu na letošních Oscarech definovaly dramatické siluety a spousta lesku
Los Angeles 3. března (ČTK) - Předávání Oscarů patří k nejvýznamnějším událostem filmového světa. Ale než se rozdají první kultovní zlaté sošky, má hlavní slovo móda. Letošní ročník uzavírá jednu z nejbouřlivějších a nejméně předvídatelných sezón udílení cen z nedávné doby. Město Los Angeles se navíc stále vzpamatovává z ničivých požárů, a možná i proto byl jedním z hlavních témat večera návrat k uklidňující stabilitě v podobě tradičního kouzla a elegance staré školy. Róbám dominovaly dramatické siluety a spousta lesku, výšivek a kovových efektů. Některé hvězdy defilující po červeném koberci sází na jistotu, jiné jsou ochotny zariskovat a zvolit róbu, která je může dostat do historie - nebo na internetové seznamy největších přešlapů. Asi nejkontroverznější reakce letos vyvolaly róby dvou hlavních hvězd filmu Čarodějka, Ariany Grandeové a Cynthie Erivové, nominovaných na nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší a hlavní roli. Obě se na předávání cen oblékly v duchu své filmové postavy. Ariana Grandeová ohromila diváky a fotografy v objemných, pudrově růžových šatech s vypasovaným živůtkem a širokou sukní. Zatímco někteří módní komentátoři řadí její róbu mezi nejlepší, anebo přinejmenším nejzajímavější, netradiční tvar sukně už si na internetu vysloužil přirovnání ke stínítku na lampy, ozdobě na dort nebo tampónu. Za zmínku stojí skutečnost, že látka na sukni je pošitá 190.000 flitry a kamínky. Také Cynthia Erivová vzdala na červeném koberci hold své filmové roli, když dorazila v dramatické róbě z temně zeleného sametu. Šaty v áčkové linii se spadlými rameny a velkou mašlí rozhodně budily pozornost, ale podle některých komentátorů se zvednutý límec postaral o to, že Erivová vypadala spíš jako Drákula než Elphaba. Body k dobru jí ovšem patří za nejlepší a nejstylovější nehty celého večera. Mezi hvězdy, které si letos vysloužily palec nahoru, patří herečka Zoe Saldanová, která získala Oscara za nejlepší vedlejší ženský herecký výkon ve filmu Emilia Pérez. Její vínově červené, po třetinách nabírané šaty mají "všechny předpoklady pro kultovní róbu na Oscary. Jsou elegantní, osobité, se spoustou nádherných detailů od průsvitných rukavic až po zdobený štrasový živůtek", napsala módní komentátorka serveru The Cut. Celkový dojem Saldanová doplnila jedinečným náhrdelníkem s hlavou pantera vykládaným diamanty, smaragdy a onyxem. Zosobněním letošního trendu dramatických siluet a lesku se stala herečka Demi Mooreová, která doslova zářila v krystaly pošitých stříbrných šatech na úzká ramínka s hlubokým výstřihem. (pokračování...)
Los Angeles 3. března (ČTK) - Předávání Oscarů patří k nejvýznamnějším událostem filmového světa. Ale než se rozdají první kultovní zlaté sošky, má hlavní slovo móda. Letošní ročník uzavírá jednu z nejbouřlivějších a nejméně předvídatelných sezón udílení cen z nedávné doby. Město Los Angeles se navíc stále vzpamatovává z ničivých požárů, a možná i proto byl jedním z hlavních témat večera návrat k uklidňující stabilitě v podobě tradičního kouzla a elegance staré školy. Róbám dominovaly dramatické siluety a spousta lesku, výšivek a kovových efektů. Některé hvězdy defilující po červeném koberci sází na jistotu, jiné jsou ochotny zariskovat a zvolit róbu, která je může dostat do historie - nebo na internetové seznamy největších přešlapů. Asi nejkontroverznější reakce letos vyvolaly róby dvou hlavních hvězd filmu Čarodějka, Ariany Grandeové a Cynthie Erivové, nominovaných na nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší a hlavní roli. Obě se na předávání cen oblékly v duchu své filmové postavy. Ariana Grandeová ohromila diváky a fotografy v objemných, pudrově růžových šatech s vypasovaným živůtkem a širokou sukní. Zatímco někteří módní komentátoři řadí její róbu mezi nejlepší, anebo přinejmenším nejzajímavější, netradiční tvar sukně už si na internetu vysloužil přirovnání ke stínítku na lampy, ozdobě na dort nebo tampónu. Za zmínku stojí skutečnost, že látka na sukni je pošitá 190.000 flitry a kamínky. Také Cynthia Erivová vzdala na červeném koberci hold své filmové roli, když dorazila v dramatické róbě z temně zeleného sametu. Šaty v áčkové linii se spadlými rameny a velkou mašlí rozhodně budily pozornost, ale podle některých komentátorů se zvednutý límec postaral o to, že Erivová vypadala spíš jako Drákula než Elphaba. Body k dobru jí ovšem patří za nejlepší a nejstylovější nehty celého večera. Mezi hvězdy, které si letos vysloužily palec nahoru, patří herečka Zoe Saldanová, která získala Oscara za nejlepší vedlejší ženský herecký výkon ve filmu Emilia Pérez. Její vínově červené, po třetinách nabírané šaty mají "všechny předpoklady pro kultovní róbu na Oscary. Jsou elegantní, osobité, se spoustou nádherných detailů od průsvitných rukavic až po zdobený štrasový živůtek", napsala módní komentátorka serveru The Cut. Celkový dojem Saldanová doplnila jedinečným náhrdelníkem s hlavou pantera vykládaným diamanty, smaragdy a onyxem. Zosobněním letošního trendu dramatických siluet a lesku se stala herečka Demi Mooreová, která doslova zářila v krystaly pošitých stříbrných šatech na úzká ramínka s hlubokým výstřihem. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'NKÚ: Digitalizace knihoven se daří, ministerstvo kultury však v dotacích chybuje' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Kultura (kul). ID zprávy: T2025030303927|513448. Vydána 03.03.2025 9:14:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'NKÚ: Digitalizace knihoven se daří, ministerstvo kultury však v dotacích chybuje' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Kultura (kul). ID zprávy: T2025030303927|513448. Vydána 03.03.2025 9:14:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.