Obraz s tanky na náměstí překrucuje realitu osvobození Pardubic, říká historik
Pardubice 2. března (ČTK) - Tanky na Pernštýnském náměstí v Pardubicích a k tomu rozjásané davy a množství vlajek se srpem a kladivem na obraze Oldřicha Karla ukazují zcela jiný konec druhé světové války. Květnové osvobození města v roce 1945 vypadalo zcela jinak. Žádné tanky Rudé armády v ulicích vůbec nebyly. Dílo je prorežimně loajální a na jeho pravdivost nelze spoléhat, řekl ČTK o sbírkovém předmětu historik Jan Ivanega z Východočeského muzea v Pardubicích. Republika si letos v květnu připomene 80. výročí osvobození.
Malíř namaloval výjev až po válce. Na historické náměstí na něm umístil tanky, obrněné vozy nebo povozy s koňmi, davy lidí a množství československých a sovětských vlajek. Jeho obraz evokuje, že do Pardubic dojely prvosledové hlídky s obrněnými vozidly, což není pravda. Tanky a další obrněnci ve městě nikdy nebyli.
Pardubice sice Rudá armáda 10. května osvobodila, ale vyslala tam druhosledové hlídky, které disponovaly koňskými povozy, dodávkami a nákladní auty. "Na obraze je vyfabulovaná scéna, která takto neproběhla. Na náměstí by se tanky úzkými uličkami ani nepropasovaly. Druhým výmyslem na obrazu je jeho topografie, navozuje dojem, že tanky a další vozidla přijely na náměstí od Zelené brány. Rudá armáda přijela z východu od Sezemic, tedy z opačné strany," řekl Ivanega.
Oldřich Karel také na plátně ztvárnil mnoho červených sovětských vlajek, zcela chybí vlajky Britů a Američanů, které v ulicích prokazatelně byly také. "To je další doklad toho, že jde o tendenční obraz, který vytvářel paralelní realitu. Oslavuje Rudou armádu a marginalizuje podíl spojenců na vítězství nad nacismem," řekl Ivanega.
Díky dochovaným fotografiím odborníci vědí, že největší oslavy se odehrávaly na dnešní třídě Míru, kde byly uvítací špalíry. Byla tam i regulovčice, která řídila provoz. Malíř ji však přesunul do centra svého obrazu na Pernštýnské náměstí. "Detail odpovídá historické realitě, ale prolíná se s ideologizovanou fikcí na obraze," řekl Ivanega.
Obraz je rozměrné plátno o rozměrech zhruba metr krát metr dvacet. Vystavený ho měly Restaurace a jídelny, které sídlily na třídě Míru, kde byl také známý bufet a kavárna Corso. Později ho muzeum získalo do svých sbírek. "Malíř naskočil na vlnu bezbřehé loajality a stal se prorežimním malířem. Jestli byl takový i vnitřně, to samozřejmě nezjistíme. Jinak je to obraz z poloviny 20. století, který využívá impresionistický rukopis. Nejblíž má svými atributy k socialistickému realismu," řekl Ivanega.
Podobně oslavných obrazů malíř namaloval nejspíš víc, dochovaný v muzeu je ještě jeden. Zachycuje armádní koně, jak se v roce 1945 pasou na louce, na horizontu je vidět hrad Kunětická hora. "Je to obraz pevněji ukotvený v realitě. Jednotky měly stáda koní, které potřebovaly někde pást. Malíř si neodpustil ideologizaci výjevu, namaloval tam vyvěšené dobové zástavy. Jedna je doplněná o šeříkovou kytici, která je symbol vděku Rudé armádě za osvobození, její nepopiratelný přínos zveličuje," řekl Ivanega.
Akademický malíř Oldřich Karel žil v letech 1912 až 1990. Muzeum má sbírku jeho grafik, na nichž zobrazoval Pardubice. Podle Ivanegy měl nepopiratelný talent. V 50. letech byl úspěšným malířem a také vytvářel návrhy sgrafit a terakotových reliéfů, dodal Ivanega.
jlc kš - sdílejte článek
Následuje: AFP: Albánie přichystala znovuobrození Hodžovy vily a nabídla ji umělcům
Tirana 2. března (AFP/ČTK) - Vila bývalého komunistického diktátora Envera Hodži symbolizující represe, které Albánii po desetiletí dusily, se v centru Tirany chystá přivítat mladé umělce z celého světa. Toto místo mají proměnit v prostor svobody, tvorby a umělecké výměny, napsala agentura AFP. "Je skutečnou ironií osudu podporovat svobodu tvorby na tomto místě, kde se v minulosti rozhodovalo o cenzuře a zákazech," uvedl Bruno Julliar, ředitel francouzské nadace Art Explora, která se podílela na přeměně Hodžovy vily v rezidenci pro umělce. Diktatura Envera Hodži, který zemřel v roce 1985, byla jednou z nejrepresivnějších a nejkrvavějších v novodobé evropské historii. Moderní a současné umění bylo zcela zakázáno a mnoho umělců skončilo ve vězení. To však nezabránilo Hodžovi, který studoval ve Francii, aby ve své osobní knihovně - přístupné díky tomuto projektu - shromáždil desítku titulů, které by za diktatury přivedly každého Albánce do vězení nebo k ještě horšímu osudu. Jednalo se například o knihu o sexu a rasismu ve Spojených státech či o komunismu ve střední Evropě včetně Pražského jara. Umělecká rezidence nese název Villa 31 x Art Explora a přivítá v rámci prvního ročníku 22 umělců z přibližně 15 zemí. Všichni se zavázali pracovat tématu na společenských vrstev - tématu, které bylo v době diktatury nepředstavitelné. Mladá italská badatelka a videoumělkyně Genny Petrottaová přijela před několika dny. Prostor ji podle jejích slov podporuje k introspekci i kreativitě. "Když se ráno probudím, zapisuji si své sny, protože tady se mi zdají docela absurdní věci. Svým způsobem působí jako dramatické emocionální divadlo a ovlivňují mé psaní. Je důležité být tady, protože to do mé práce vnáší něco nečekaného," uvedla. Tento dům jí připomíná klasické hry Hamleta a Macbetha; ve vile bude pracovat na moderním představení o mocenských hrách. Vila, kde rodina Hodžových žila až do pádu komunismu na počátku roku 1991, se tehdy nacházela v srdci čtvrti nepřístupné většině Albánců, kterou ve dne v noci střežila policie a tajní agenti. (pokračování...)
Tirana 2. března (AFP/ČTK) - Vila bývalého komunistického diktátora Envera Hodži symbolizující represe, které Albánii po desetiletí dusily, se v centru Tirany chystá přivítat mladé umělce z celého světa. Toto místo mají proměnit v prostor svobody, tvorby a umělecké výměny, napsala agentura AFP. "Je skutečnou ironií osudu podporovat svobodu tvorby na tomto místě, kde se v minulosti rozhodovalo o cenzuře a zákazech," uvedl Bruno Julliar, ředitel francouzské nadace Art Explora, která se podílela na přeměně Hodžovy vily v rezidenci pro umělce. Diktatura Envera Hodži, který zemřel v roce 1985, byla jednou z nejrepresivnějších a nejkrvavějších v novodobé evropské historii. Moderní a současné umění bylo zcela zakázáno a mnoho umělců skončilo ve vězení. To však nezabránilo Hodžovi, který studoval ve Francii, aby ve své osobní knihovně - přístupné díky tomuto projektu - shromáždil desítku titulů, které by za diktatury přivedly každého Albánce do vězení nebo k ještě horšímu osudu. Jednalo se například o knihu o sexu a rasismu ve Spojených státech či o komunismu ve střední Evropě včetně Pražského jara. Umělecká rezidence nese název Villa 31 x Art Explora a přivítá v rámci prvního ročníku 22 umělců z přibližně 15 zemí. Všichni se zavázali pracovat tématu na společenských vrstev - tématu, které bylo v době diktatury nepředstavitelné. Mladá italská badatelka a videoumělkyně Genny Petrottaová přijela před několika dny. Prostor ji podle jejích slov podporuje k introspekci i kreativitě. "Když se ráno probudím, zapisuji si své sny, protože tady se mi zdají docela absurdní věci. Svým způsobem působí jako dramatické emocionální divadlo a ovlivňují mé psaní. Je důležité být tady, protože to do mé práce vnáší něco nečekaného," uvedla. Tento dům jí připomíná klasické hry Hamleta a Macbetha; ve vile bude pracovat na moderním představení o mocenských hrách. Vila, kde rodina Hodžových žila až do pádu komunismu na počátku roku 1991, se tehdy nacházela v srdci čtvrti nepřístupné většině Albánců, kterou ve dne v noci střežila policie a tajní agenti. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Obraz s tanky na náměstí překrucuje realitu osvobození Pardubic, říká historik' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2025022003318|513437. Vydána 02.03.2025 6:35:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Obraz s tanky na náměstí překrucuje realitu osvobození Pardubic, říká historik' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2025022003318|513437. Vydána 02.03.2025 6:35:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.