Fastfoody v ČR tvoří až 15 pct trhu, začínají přibývat i na venkově
Praha 23. února (ČTK) - Podniky rychlého občerstvení a bistra v současnosti tvoří 12 až 15 procent gastronomických podniků v ČR. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. Podle ředitele tržních a datových analýz Dotykačky Vladimíra Sirotka se jedná o prosperující kategorii podniků, která se v posledních letech velmi rozrůstá, nově přibývají i na venkově. Důvodem je nejen nižší cena pokrmů, ale také proměna pestrosti, kvality a podoby takzvaných fastfoodů, uvedli na dotaz ČTK Sirotek a předseda sekce gastronomie Hospodářské komory Luboš Kastner.
Aktuálně jsou podle Sirotka velmi populární především provozy specializující se na burgery a asijská bistra. "Jen za posledních pět let se počet těchto provozoven ztrojnásobil a souhrnné tržby se víc než zdvojnásobily," uvedl Sirotek.
Podle Kastnera obliba fastfoodů rostla zejména v roce 2022 a 2023, loni se počty stabilizovaly. Kastner i Sirotek se shodují, že po rozšíření rychlých občerstvení ve velkých městech přichází na řadu menší města a obce. "Na mnoha místech tyto podniky nahradily původní vesnické hospody," podotkl Sirotek.
Ve velkých městech Kastner očekává růst počtu značkových konceptů, zejména po vstupu světových řetězců jako Popeyes či chystané Wendy's a Five Guys. "Jejich vliv bude rok, dva zejména v Praze a zostří se konkurence mezi značkovými formáty, což je jedině dobře, protože dojde zcela jistě k daleko častějším inovacím a nebude tlak na růst cen," řekl Kastner.
Aby fastfoodové restaurace mezi konkurencí uspěly, musí mít podle Kastnera jasně stanovený koncept a model svého podnikání, co nejméně zaměstnanců, efektivní provoz a kvalitní marketing. "A spíše vsadit na kvalitu než na nízkou cenu," dodal.
Například řetězec McDonald’s ale nové podniky příliš jako konkurenci nevnímá, mluvčí McDonald’s ČR Jan Nevola naopak tvrdí, že je příchod nových značek motivuje ke zlepšování služeb. "Zájem o ČR zároveň naznačuje, že tuzemský trh má pro restaurace s rychlou obsluhou stále velký potenciál," uvedl.
Ředitelka KFC pro Česko a Rakousko Ivana Makalová Dlouhá uvedla, že se pro jejich provoz ani po otevření nových fastfoodů nic nemění. "Dál nabízíme naše šťavnaté kuřecí pochoutky a služby v té nejlepší možné kvalitě," sdělila s tím, že loni vzniklo v ČR sedm nových poboček KFC a letos bude expanze pokračovat v podobném tempu.
Restaurace Popeyes jsou nyní v ČR čtyři, brzy přibyde další v Brně. "Se vstupem Popeyes v listopadu 2023 přišla na trh změna a sledujeme, že jsme inspirovali i další značky. Je tu prostor pro další receptury, český zákazník z toho bude jen benefitovat," uvedl šéf Popeyes Marko Blaževič.
KFC poboček je nyní po Česku 135, McDonald’s 127 a letos by jich mělo deset přibýt.
Úspěch bister a fastfoodů spojuje Kastner s tím, že mají nižší náklady, fungují na menší prodejní ploše a často je provozují mladí lidé se silným vztahem k moderním technologiím a marketingovým nástrojům. "Zároveň vychází vstříc požadavkům dnešní společnosti, která je velmi orientovaná na rychlost," dodal Sirotek.
trp ptd - sdílejte článek
Následuje: Index: Podílové fondy se v lednu zhodnocovaly, akciové vynesly v průměru 3,9 pct
Praha 23. února (ČTK) - Podílové fondy v lednu pokračovaly ve zhodnocování majetku investorů. Akciové fondy v prvním měsíci roku vynesly 3,9 procenta, dluhopisové fondy 0,8 procenta a smíšené fondy 1,7 procenta. Vyplývá to z Partners indexu podílových fondů, který má ČTK k dispozici. Fondy byly převážně ve výrazném plusu za celý rok 2024 i rok 2023. "Vývoj cen finančních aktiv v lednu ovlivnilo několik silných faktorů. Mezi ně můžeme zařadit zahájení prezidentského mandátu Donaldem Trumpem, který začal plnit své předchozí sliby. Trump začal okamžitě tlačit na jiné země pomocí cel či dalších exekutivních opatření, aby vymohl lepší podmínky pro USA a tamní průmysl,“ uvedl ekonom finanční skupiny Partners Martin Mašát. Zajímavou zprávou, která mohla silně ovlivnit tvorbu cen, bylo podle něj představení čínské umělé inteligence společnosti DeepSeek, která je řádově levnější a energeticky úspornější než americké produkty. Toto oznámení mělo významný dopad na ceny akcií velkých amerických technologických společností. (pokračování...)
Praha 23. února (ČTK) - Podílové fondy v lednu pokračovaly ve zhodnocování majetku investorů. Akciové fondy v prvním měsíci roku vynesly 3,9 procenta, dluhopisové fondy 0,8 procenta a smíšené fondy 1,7 procenta. Vyplývá to z Partners indexu podílových fondů, který má ČTK k dispozici. Fondy byly převážně ve výrazném plusu za celý rok 2024 i rok 2023. "Vývoj cen finančních aktiv v lednu ovlivnilo několik silných faktorů. Mezi ně můžeme zařadit zahájení prezidentského mandátu Donaldem Trumpem, který začal plnit své předchozí sliby. Trump začal okamžitě tlačit na jiné země pomocí cel či dalších exekutivních opatření, aby vymohl lepší podmínky pro USA a tamní průmysl,“ uvedl ekonom finanční skupiny Partners Martin Mašát. Zajímavou zprávou, která mohla silně ovlivnit tvorbu cen, bylo podle něj představení čínské umělé inteligence společnosti DeepSeek, která je řádově levnější a energeticky úspornější než americké produkty. Toto oznámení mělo významný dopad na ceny akcií velkých amerických technologických společností. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Fastfoody v ČR tvoří až 15 pct trhu, začínají přibývat i na venkově' je zařazena do kategorií Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Obchod (obo) - Potravinářství (ptr) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2025022102577|513372. Vydána 23.02.2025 9:10:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Fastfoody v ČR tvoří až 15 pct trhu, začínají přibývat i na venkově' je zařazena do kategorií Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Obchod (obo) - Potravinářství (ptr) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2025022102577|513372. Vydána 23.02.2025 9:10:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.