Zlatovna Zlato Zprávy Magazín

Kjódó: Retro kavárny z dob minulých přinášejí v Japonsku doušek nostalgie

 Japonsko zajímavosti historie kavárny
Ilustrační fotografie. zdroj:istock.com
Tokio 27. ledna (ČTK/Kjódó) - Japonská mládež ovlivněná sociálními sítěmi si začala romantizovat neznámou historickou minulost. A to s sebou přináší mimo jiné nárůst popularity staromódních kaváren z období Šówa s tlumeným osvětlením a útulným nábytkem, napsala agentura Kjódó. Období Šówa spadá do let 1926 až 1989 a ti, kdo po něm dnes teskní, ho ve většině případů nemohli zažít. Pro nostalgii po časech a místech, které člověk nikdy přímo nepoznal, vznikl odvozený novotvar anemoie. A dokonale vyjadřuje touhu mladé japonské generace po této éře nenápadné elegance. O víkendech se tvoří fronty zákazníků nejen v Tokiu, ale také u vyhlášených kaváren v dalších částech Japonska. Hnací silou tohoto trendu jsou mladí lidé, kteří chtějí na instagram a další sociální sítě vložit svou fotografii pořízenou v prostředí dávno zaniklé éry. Jedním z nejoblíbenějších míst je kavárna Kódžo, což doslova znamená starý hrad, která se nachází nedaleko tokijské stanice Ueno a založena byla v roce 1963. Jak napovídá jméno, interiér je navržen tak, aby připomínal evropský hrad, a výzdobu doplňují nádherné lustry a vitráže. "Byl to výjimečný zážitek a vzory na šálcích jsou opravdu roztomilé," řekla 20letá vysokoškolačka, která do tokijské kavárny přijela z prefektury Saitama. "Upravím fotky a postnu je na instagram." dodala. Sedmasedmdesátiletý Kjóko Macui, který je druhou generací majitelů kavárny, s úsměvem řekl: "Mého otce, který tenhle podnik založil, fascinovala středověká Evropa. Prošli jsme si těžkými časy, když se nás snažily vytlačit obchodní řetězce, ale jsem rád, že k nám zase začali chodit mladí lidé." Rina Nambaová - oblečená v elegantních plisovaných šedých šatech a černém baretu připomínajícím éru Šówa - je hnací silou nedávno oživené obliby těchto kaváren. Sama jich už navštívila více než dvě tisícovky po celé zemi a vydala mnoho knih, včetně nedávné sbírky fotografií kaváren z období Šówa, kterou představuje také na instagramu. Během rozhovoru v Juraku, staromódní kavárně v tokijské čtvrti Asakusabaši, která je známá mnoha velkoobchody a obchody s tradičními japonskými panenkami, Nambaová uvedla, že přitažlivost retro kaváren vyplývá z toho, že mají jedinečnou výzdobu a neotřelost, jež velkým obchodním řetězcům chybí. "Tím, že jsou v rukou soukromníků a ne velkých řetězců, se v každém jejich koutě odrážejí nápady majitele a žádné dva prostory nejsou stejné. I tady (v Juraku) je široký prostor mezi sedadly, takže tu můžete pohodlně trávit čas,“ řekla s tím, že se spousta lidí právě v těchto originálních, staromódních kavárnách cítí příjemně. Mnoho slavných kaváren zaniká kvůli stárnoucím majitelům a nedostatku nástupců. Existují však případy, kdy se štafety ujímají mladí lidé bez rodinných vazeb na tyto podniky. V roce 2023 převzala 32letá Miki Takenakaová kavárnu Suzuki v kjótském obvodu Higašijama, která měla více než 50 let své věrné zákazníky a znovu ji otevřela jako Toto-to.
Klíčová slova - Japonsko - zajímavosti - historie - kavárny -
Takenakaová pracovala v restauraci a říkala si, že by si jednou chtěla otevřít vlastní podnik. Když se od známého dozvěděla, že majitel, kterému bylo kolem sedmdesáti let, zavírá kavárnu mimo jiné kvůli pandemii koronaviru, šla se tam podívat. "Říkala jsem si, že by bylo smutné, kdyby se nadobro uzavřela, protože to bylo místo, kam si místní lidé rádi chodili posedět," řekla. Ponechala kavárenský pult a stolky ve starém stylu jako dříve, ale zavedla nové položky v menu, například pudink. "Doufala jsem, že přilákám nové zákazníky a zároveň zachovám atmosféru předchozího podniku z éry Šówa a místní klientelu," dodala. dk jd - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Kjódó: Retro kavárny z dob minulých přinášejí v Japonsku doušek nostalgie' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Magazínový servis (mag) - Politika (pol). ID zprávy: T2025012205958|513042. Vydána 27.01.2025 5:35:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

Kjódó: Retro kavárny z dob minulých přinášejí v Japonsku doušek nostalgie


Trump oznámil cla a další sankce proti Kolumbii za odmítnutí deportačních letů
ČT: Banky loni odvedly na windfall tax méně než půl miliardy korun
Zloději ukradli z nizozemského muzea čtyři historické rumunské artefakty
Ministerstvo loni vyplatilo 19 mil. Kč na výkupy kulturních památek a předmětů
Warhorse Studios: Pokračování Kindgom Come bude i několikrát větší než první díl

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.