Reuters: Rostoucí počet indických milionářů láká zahraniční výrobce koupelen
Dillí 26. ledna (ČTK/Reuters) - Radžat Gháí ze znečištěného města Kánpur na severu Indie si potrpí na hodinky Rado a boty od Louise Vuittona. Momentálně si tento 31letý podnikatel staví vysněný dům, kde promítne svůj designový vkus do luxusní koupelny. Utratí 28.000 dolarů (více než 675.000 Kč) za vybavení od americké firmy Kohler a japonské Toto, od kterých si pořídí vanu s vířivkou, sprchy s parní funkcí a multifunkční toaletu s vyhřívaným sedátkem, která reguluje teplotu a má automatický osvěžovač vzduchu. Napsala to agentura Reuters.
Mladého podnikatele k nákupu vybavení inspirovala návštěva Japonska. "Japonské toalety jsou tak futuristické a hygienické, až jsme si připadali jako v jiném světě. Chtěl jsem si tento zážitek přenést domů. Trávím tam čas, můžu si odpočinout a být sám se sebou. Takže chci, aby to tu bylo útulné a pohodové," řekl podnikatel.
Indie se stává žhavým odbytištěm pro zboží firem Kohler, Toto a rovněž Hansgrohe, což je německý podnik známý výrobou vodovodních baterií a sprch. Firmy vyrábějící koupelnové vybavení plánují otevřít další prodejny, uzavírají smlouvy s developery a díky rostoucím příjmům zvyšují výrobu v této nejlidnatější zemi světa.
Švýcarská banka UBS odhaduje, že Indie bude mít do roku 2028 přibližně jeden milion milionářů, což je více než v Singapuru, Hongkongu či Brazílii. V některých ohledech je však rozmach luxusu typickou ukázkou rozdílů, jaké v Indii přetrvávají. Například podle odhadů Světové banky z roku 2022 kálelo pod širým nebem 11 procent Indů.
Ale i když miliony Indů kvůli inflaci omezují výdaje, noví boháči se nebojí utrácet. Prodej automobilů Mercedes-Benz loni dosáhl rekordu, stejně jako obchodování s několikamilionovými byty ve velkých i menších městech.
Bombajská společnost Anarock Property Consultants uvádí, že ze všech prodaných bytů tvořily ty luxusní 26 procent, což je proti roku 2020 více než trojnásobek. Jde především o byty v uzavřených komunitách v sedmi největších indických městech, kde jejich cena přesahuje 15 milionů rupií (4,2 milionu Kč).
Kohler v současnosti provozuje tři takzvaná zážitková centra, kde si zákazníci mohou vyzkoušet nastavení teploty a tlaku vody ve sprše. Podobné prodejny plánuje firma otevřít i ve velkých městech a menších prodejnách, čímž by se Indie mohla stát jedním z největších poskytovatelů takových center.
"Lidé jsou na svou domácnost mnohem hrdější, než tomu bylo dříve. Chtějí za tu celou domácí svatyni utrácet více peněz," řekl generální ředitel firmy Kohler pro jižní Asii Randžít Oak.
Společnost Kohler označuje Indii za svůj nejrychleji rostoucí trh na světě. Mezi lety 2023 a 2024 jí tam vzrostly tržby asi na 230 milionů dolarů (více než 5,5 miliardy Kč), což je proti roku 2019 růst o 17 procent ročně. Čistý zisk za stejné období rostl průměrně o třetinu ročně.
Údaje společnosti Statista říkají, že i přes rostoucí oblibu mezi lidmi v Indii se koupelnové vybavení i nadále více prodává v Číně. Podle Statisty čínský trh do roku 2029 vzroste o 11 procent na 42,7 miliardy dolarů (přes jeden bilion Kč), zatímco v Indii za stejné období vzroste o devět procent na 12 miliard dolarů (asi 290 miliard Kč).
Japonská firma Toto uvádí, že poptávka po jejích koupelnových výrobcích ve velkých indických městech se zvyšuje díky rostoucím příjmům a ambicím. Do příštího roku by chtěla rozšířit síť prodejen o třetinu na 160, zejména v menších městech, "aby zvýšila svůj dosah".
Pro americkou firmu Kohler a německou Hansgrohe jsou zážitková centra jádrem jejich strategie. Prodejna firmy Kohler v Bombaji, která je nechvalně proslulá chudinskými čtvrtěmi s nedostatkem základních hygienických zařízení, se nachází ve starém mlýně a rozkládá se na ploše 16.000 metrů čtverečních, což jsou tři basketbalová hřiště. V prodejně je k vidění toaleta řízená umělou inteligencí Alexou za 1,6 milionu rupií (přes 447.000 Kč), která má zabudovanou melodii cvrlikajících ptáků a umyvadlo za 5800 dolarů (více než 140.000 Kč) s ručně malovanými vzory s indickými pevnostmi nebo džunglí.
Hansgrohe letos také otevře své první zážitkové centrum v metropoli Dillí. Po celé zemi už má 250 prodejen a do příštího roku by se jejich počet měl zvýšit na 400. Společnost rovněž plánuje zdvojnásobit kapacitu svého montážního závodu poblíž Bombaje. Dozorčí rada Hansgrohe letos Indii navštíví, aby zjistila, jak z ní vytvořit své výrobní centrum, uvedl viceprezident pro Asii Thomas Stopper.
"Indii považujeme za největší a poslední velkou strategickou příležitost budoucnosti. Připomíná mi Čínu před 20 až 30 lety," dodal Stopper.
Podnikatel Gháí, který provozoval call centra, plánuje svůj dům dostavět do konce příštího roku a utratit za něj přibližně 925.000 dolarů (přes 22 milionů Kč). Některé koupelny v jeho sedmipokojovém čtyřpodlažním domě budou mít "dešťovou a mlžící sprchu" a toaletu od firmy Toto za 2313 dolarů (bezmála 56.000 Kč), která má vyhřívané sedátko a funkci "příjemného pocitu při umývání".
"Klientova vize byla mít dokonalou, oku lahodící a zároveň funkční luxusní koupelnu," shrnul projekt podnikatelův architekt Kunál Gupta.
dud spr - sdílejte článek
Následuje: Čína prodlužuje svátky kolem nového lunárního roku o den, aby podpořila spotřebu
Peking 25. ledna (ČTK) - Číňané s velkými kufry s dárky a s krabicemi s ovocem v rukou zahltili nádraží, aby se vydali na cestu do svých rodných měst a přidali se k milionům dalších, kteří se chystají na oslavy příchodu čínského Nového roku. Tyto největší čínské svátky letos připadají na období mezi 28. lednem a 4. únorem. Čína letos oficiální svátky prodloužila o jeden den, protože si přeje podpořit ekonomiku, píše agentura Reuters. S příchodem nového lunárního roku se tradičně pojí krom cestování i utrácení nejen za dárky pro rodinu, ale i společné zážitky. Týdenní oslavy obvykle znamenají vzpruhu pro podniky typu kin a restaurací. Čínské úřady si přejí, aby obyvatelé u příležitosti oslav příchodu nového lunárního roku více utráceli, a podpořili tak skomírající ekonomiku, dokonce kvůli tomu prodloužily oficiální dobu svátků ze sedmi dnů na osm, píše agentura Reuters. Na páteční tiskové konferenci v Pekingu státní rada uvedla, že se snaží oživit nízkou spotřebu například podporou zimních prázdninových destinací a zajištěním cenově dostupných vnitrostátních letenek. Podle čínských podnikatelů, s nimiž hovořila agentura Reuters, je v posledním roce patrná zdrženlivá spotřeba Číňanů a to, že si utahují opasky. Lidé jsou podle nich opatrní kvůli dlouhodobému propadu trhu a obavám o zaměstnání. "Je stále obtížnější vydělat peníze a najít práci. Nezaměstnaných je mnohem více a všichni říkají, že je to těžší," řekl agentuře Reuters pekingský obchodník Liou. "V tomto ročním období k nám obvykle přichází mnoho zákazníků a zákaznic, kteří si chtějí obarvit vlasy nebo si nechat udělat trvalou. (pokračování...)
Peking 25. ledna (ČTK) - Číňané s velkými kufry s dárky a s krabicemi s ovocem v rukou zahltili nádraží, aby se vydali na cestu do svých rodných měst a přidali se k milionům dalších, kteří se chystají na oslavy příchodu čínského Nového roku. Tyto největší čínské svátky letos připadají na období mezi 28. lednem a 4. únorem. Čína letos oficiální svátky prodloužila o jeden den, protože si přeje podpořit ekonomiku, píše agentura Reuters. S příchodem nového lunárního roku se tradičně pojí krom cestování i utrácení nejen za dárky pro rodinu, ale i společné zážitky. Týdenní oslavy obvykle znamenají vzpruhu pro podniky typu kin a restaurací. Čínské úřady si přejí, aby obyvatelé u příležitosti oslav příchodu nového lunárního roku více utráceli, a podpořili tak skomírající ekonomiku, dokonce kvůli tomu prodloužily oficiální dobu svátků ze sedmi dnů na osm, píše agentura Reuters. Na páteční tiskové konferenci v Pekingu státní rada uvedla, že se snaží oživit nízkou spotřebu například podporou zimních prázdninových destinací a zajištěním cenově dostupných vnitrostátních letenek. Podle čínských podnikatelů, s nimiž hovořila agentura Reuters, je v posledním roce patrná zdrženlivá spotřeba Číňanů a to, že si utahují opasky. Lidé jsou podle nich opatrní kvůli dlouhodobému propadu trhu a obavám o zaměstnání. "Je stále obtížnější vydělat peníze a najít práci. Nezaměstnaných je mnohem více a všichni říkají, že je to těžší," řekl agentuře Reuters pekingský obchodník Liou. "V tomto ročním období k nám obvykle přichází mnoho zákazníků a zákaznic, kteří si chtějí obarvit vlasy nebo si nechat udělat trvalou. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Rostoucí počet indických milionářů láká zahraniční výrobce koupelen' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Obchod (obo). ID zprávy: T2025012203728|513035. Vydána 26.01.2025 4:30:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Rostoucí počet indických milionářů láká zahraniční výrobce koupelen' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Obchod (obo). ID zprávy: T2025012203728|513035. Vydána 26.01.2025 4:30:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.