Skláři ze Železného Brodu vyrobili pro pražský Máj obřího skleněného kostlivce
Železný Brod (Jablonecko) 18. března (ČTK) - Obřího skleněného kostlivce vyrobili skláři Studia Lhotský v Železném Brodě na Jablonecku pro pražský obchodní dům Máj. Přes pět metrů dlouhou a 800 kilogramů vážící plastiku z modrého skla zavěsí na tenká ocelová lanka nad bar. Na její výrobě pracovali skláři deset měsíců, jen na utavení a zchlazení obrovské lebky vážící 200 kilogramů potřebovali dva měsíce. Novinářům to dnes řekl majitel studia, výtvarník Zdeněk Lhotský.
S nápadem vyrobit pro Máj obří sochu přišli sami majitelé obchodního domu spolu s architekty zhruba před rokem, barvu skla zvolili sami. "Já bych volil křišťál, ale musel jsem uznat, že ta modrá je fakt dobrá," poznamenal Lhotský. Kolik za kostlivce vlastníci Máje zaplatili, nechtěl zveřejnit, připustil ale, že se náklady pohybovaly v milionech korun. Pro Studio Lhotský nejsou rozměrná skleněná díla ničím neobvyklým, v minulosti vyrobili třeba čtyřtunový skleněný sarkofág pro dánskou královskou rodinu.
K výrobě monumentální plastiky, která je zřejmě největší svého druhu na světě, využili skláři starobylou techniku tavení skla do formy. Při práci se sklem ji používali už 400 let před naším letopočtem Egypťané, Féničané a Peršani. Renesanci zažil tento způsob zpracování skla v 50. letech minulého století díky legendární dvojici sklářských výtvarníků ze Železného Brodu - Stanislavu Libenskému a Jaroslavě Brychtové, kterým umožnila vytvářet skleněná umělecká díla obrovských rozměrů a složitých tvarů.
"Je to velice složitý proces. Nejdřív vznikne 3D model, to znamená buď 3D tiskem nebo na fréze. Potom z toho vznikne silikonový negativ, pak z toho vznikne voskový pozitiv. Ten se zaformuje do formy na tavení, což je směs sádry a písku, a pak se to taví do skla. Ne každý tvar je vhodný pro 3D tisk, třeba ruce a nohy jsou ale dělané na 3D, tam by s tím fréza měla problém, to je příliš mnoho detailů," popsal postup výroby výtvarník.
Lidská kostra dospělého člověka je složená z 206 kostí, tu skleněnou tvoří 37 detailně zpracovaných skleněných součástí, broušených, pískovaných a leštěných v kyselině. Nejmenší klíčová kost má 13 kilogramů. "Úplně nejmenší kost je jazylka, ale ta tady není, protože vůbec není spojená s žádnou jinou kostí na těle," poznamenal výtvarník. Skláři také nedělali jednotlivé obratle, páteř je složená ze dvou velkých dílů.
Část kostry dnes zkušebně zavěsili ocelovými lanky na připravenou kovou konstrukci, ke které bude kostra nad barem upevněná. Napevno je několika šrouby zapuštěnými do skla připevněná jen hlava, čelist i další součásti už jsou zavěšené. Konstrukce bude černá, a splyne s pozadím, součástí bude i osvětlení. "Montáž by měla začít koncem března s přesahem do dubna, uvidíme, jak to půjde rychle," řekla Dana Hušková z firmy ARTGLASS, která zavěšení a nasvícení kostlivce na místě zajistí.
ivc gcm - sdílejte článek
Následuje: Rzeczpospolita: Zahraniční firmy do Ruska navzdory tvrzení úřadů nespěchají
Moskva 18. března (ČTK) - Největší zahraniční firmy, které z Ruska odešly po invazi ruských vojsk na Ukrajinu, se zatím vrátit neplánují. Na svém webu to s odkazem na průzkum portálu The Bell tvrdí polský deník Rzeczpospolita. Ruské úřady ale tvrdí opak a například agentura Reuters před měsícem napsala, že některé firmy by o návratu na kdysi vysoce růstový trh mohly uvažovat, pokud administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvolní dosavadní sankce. Po změně americké zahraniční politiky a neurčitých náznacích Američanů, že se sankce zruší, začali ruští představitelé hovořit o brzkém návratu západních společností do Ruska. V jejich podání dokonce jako by to byl Západ, kdo o něj usiluje, píše polský deník. Úřady západní firmy varují, že nebudou vítány s otevřenou náručí. Ministerstva a zákonodárci pro ně připravují drakonické podmínky, které je zavazují získat místní partnery nebo předat veškeré technologie. Šéf výboru pro finanční trhy dolní komory parlamentu Anatolij Aksakov slíbil, že americké platební firmy Visa a Mastercard začnou v Rusku znovu nabízet své služby, protože ztratily velký trh a chtějí se na něj vrátit. Portál The Bell rozeslal dotazy více než 60 zahraničním společnostem. Z těch, které se po ruské invazi na Ukrajinu stáhly z ruského trhu, oslovil firmy, jež podle výpočtů Kyjevské ekonomické školy vydělávaly nejvíce. Odpovědělo 21 podniků. Žádný z nich ale neuvedl, že by uvažoval o návratu do Ruska. Byli mezi nimi finský výrobce pneumatik Nokian Tyres, nizozemský holding Ingka, který vlastní prodejce nábytku IKEA, německá chemická společnost Henkel, japonská automobilka Nissan, francouzský prodejce sportovního zboží Decathlon či německá ropná a plynárenská společnost Wintershall Dea. Zbytek oslovených společností ruský trh ani nesleduje a nereaguje na pokusy ruských představitelů je kontaktovat. Ruský režim považuje portál The Bell za zahraničního agenta. Na tomto webu píšou novináři, kteří po ruské agresi na Ukrajinu v únoru 2022 odešli z podnikatelského portálu RBK. (pokračování...)
Moskva 18. března (ČTK) - Největší zahraniční firmy, které z Ruska odešly po invazi ruských vojsk na Ukrajinu, se zatím vrátit neplánují. Na svém webu to s odkazem na průzkum portálu The Bell tvrdí polský deník Rzeczpospolita. Ruské úřady ale tvrdí opak a například agentura Reuters před měsícem napsala, že některé firmy by o návratu na kdysi vysoce růstový trh mohly uvažovat, pokud administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvolní dosavadní sankce. Po změně americké zahraniční politiky a neurčitých náznacích Američanů, že se sankce zruší, začali ruští představitelé hovořit o brzkém návratu západních společností do Ruska. V jejich podání dokonce jako by to byl Západ, kdo o něj usiluje, píše polský deník. Úřady západní firmy varují, že nebudou vítány s otevřenou náručí. Ministerstva a zákonodárci pro ně připravují drakonické podmínky, které je zavazují získat místní partnery nebo předat veškeré technologie. Šéf výboru pro finanční trhy dolní komory parlamentu Anatolij Aksakov slíbil, že americké platební firmy Visa a Mastercard začnou v Rusku znovu nabízet své služby, protože ztratily velký trh a chtějí se na něj vrátit. Portál The Bell rozeslal dotazy více než 60 zahraničním společnostem. Z těch, které se po ruské invazi na Ukrajinu stáhly z ruského trhu, oslovil firmy, jež podle výpočtů Kyjevské ekonomické školy vydělávaly nejvíce. Odpovědělo 21 podniků. Žádný z nich ale neuvedl, že by uvažoval o návratu do Ruska. Byli mezi nimi finský výrobce pneumatik Nokian Tyres, nizozemský holding Ingka, který vlastní prodejce nábytku IKEA, německá chemická společnost Henkel, japonská automobilka Nissan, francouzský prodejce sportovního zboží Decathlon či německá ropná a plynárenská společnost Wintershall Dea. Zbytek oslovených společností ruský trh ani nesleduje a nereaguje na pokusy ruských představitelů je kontaktovat. Ruský režim považuje portál The Bell za zahraničního agenta. Na tomto webu píšou novináři, kteří po ruské agresi na Ukrajinu v únoru 2022 odešli z podnikatelského portálu RBK. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Skláři ze Železného Brodu vyrobili pro pražský Máj obřího skleněného kostlivce' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Lehký průmysl (prm) - Sklo, porcelán (bsk) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2025031802049|513644. Vydána 18.03.2025 13:29:53. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Skláři ze Železného Brodu vyrobili pro pražský Máj obřího skleněného kostlivce' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Lehký průmysl (prm) - Sklo, porcelán (bsk) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2025031802049|513644. Vydána 18.03.2025 13:29:53. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.