The New York Times: To není špatně natočené pivo, to je mlíko
New York 8. února (ČTK/The New York Times) - Není to špatně natočené pivo, je to "mlíko". V malé, ale rostoucí podskupině amerických pivovarů se rozmáhá vlna pěnivých českých piv, napsal americký deník The New York Times.
Objednávka "mléčného nálevu" od Niteglow Beer Company v brooklynském Bushwicku, může v zákazníkovi vyvolat pocit, že se něco strašně pokazilo. Samotné pivo, tmavý ležák vyrobený z místních obilovin, je ale v pořádku. Problémem je podle návštěvníků jeho vzhled - sklenice je plná pěny. Jde o takzvané mlíko, jeden z několika stylů čepování piva, který pochází z České republiky, kde se ležáky záměrně čepují s několika centimetry pěny - a občas se točí i jen pěna.
"Dodává to pivu jinou vrstvu textury, na kterou většina Američanů není zvyklá," říká devětatřicetiletý majitel společnosti Niteglow Jonathan Ifergan.
Obecně je pivní pěna ve Spojených státech víceméně odmítaná. Stále více amerických pivovarů to však začíná přehodnocovat. Stále víc jich oceňuje staleté pivovarské techniky z České republiky a speciální výčepní zařízení, která tato pěnivá piva umožňují. Točené "mlíko" lze objednat v Novare Res Bier Cafe v Portlandu ve státě Maine, Little Lager v St. Louis a Notch Brewing v Salemu a Brightonu ve státě Massachusetts, který se stal jedním z prvních pivovarů, jež si tento způsob točení piva osvojil.
"Spousta lidí hledá způsoby, jak se odlišit," říká 36letý majitel pivovaru Cohesion Brewing Company v Denveru Eric Larkin, který si krémové české ležáky s nízkým obsahem alkoholu oblíbil během svých líbánek v Praze.
"Mlíko" je jedním ze tří druhů servírování piva nabízených v jeho podniku Cohesion. Standardní styl známý jako "hladinka" se dodává s pěnou vysokou na tři prsty, uvádí Larkin, ačkoli mnoho zákazníků volí takzvaný "šnyt", tedy dvě třetiny pěny a jednu třetinu piva. Jen opravdoví fajnšmekři si dají "mlíko" - plnou sklenici pěny, jejíž název pochází z českého slangového výrazu pro mléko. "Lidé se pěny oprávněně bojí," říká Eric Larkin. "Učí nás, že pěna je špatná. Učí nás, že je to plýtvání místem ve sklenici," dodal.
Voňavá pěna na českém ležáku je podle Evana Raila, který píše o pivu z Prahy, "něco jako poleva na dortu" a mlíko poleva se sladkou, nikoli hořkou chutí. Není jasné, kdy nebo proč způsob točení piva na "mlíko" vznikl. Často uváděná teorie říká, že způsob byl vynalezen v 19. století jako alternativa pro ženy, kterým nechutnalo pivo. "Takové historky jsou často nesmysly používané kvůli reklamě," řekl Evan Rail. Podle něj vzniklo nalévání během minulého století jako vtip mezi výčepními v Praze, když pípy chrlí hustou pěnu, která se několik minut mění na tekutinu.
Na rozdíl od pákových rukojetí oblíbených ve Spojených státech, fungují české pípy na čepování piva jinak. V roce 2015 začal výrobce výčepní techniky se sídlem v Plzni společnost Lukr prodávat výčepní kohouty americkým barům. První rok, kdy je vedoucí mezinárodního prodeje společnosti Lukr Jan Havránek prodával ve Spojených státech, dokončil jen asi desítku prodejů. "Byli to většinou pivní nadšenci," řekl. V následujících letech se tato čísla zlepšila. Společnost nyní ve Spojených státech prodává 1000 až 2000 výčepních kohoutů ročně.
cht nob - sdílejte článek
Následuje: Stradivárky z počátku 18. století se v newyorské aukci prodaly za 275 milionů Kč
New York 7. února (ČTK) - Housle od legendárního houslařského mistra Antonia Stradivariho z roku 1714 se dnes v newyorské aukci prodaly za 11,3 milionu dolarů (přes 274 milionů korun). Podle agentury AP však konečná cena nedostála odhadům aukční síně Sotheby’s, která věřila, že se strunný nástroj prodá za 12 až 18 milionů dolarů. Dražební rekord tak stále drží jiné stradivárky, za které někdo před více než deseti lety v dražbě zaplatil 15,9 milionu dolarů, uvedla AP. Sotheby’s dnes nabízela housle Joachim-Ma Stradivarius, které jsou považovány za jedny z nejlepších z dílny cremonského houslaře. Ten je vytvořil v době, kterou experti označují za jeho "zlaté období", kdy byl na vrcholu svých řemeslných dovedností a zvukového mistrovství, připomíná aukční dům. Na zajímavosti nástroji přidává také domněnka, že ovlivnil německého romantického skladatele Johannese Brahmse, když skládal svůj slavný Houslový koncert D-dur, a že na něj hrál houslista Joseph Joachim při lipské premiéře koncertu v roce 1879. (pokračování...)
New York 7. února (ČTK) - Housle od legendárního houslařského mistra Antonia Stradivariho z roku 1714 se dnes v newyorské aukci prodaly za 11,3 milionu dolarů (přes 274 milionů korun). Podle agentury AP však konečná cena nedostála odhadům aukční síně Sotheby’s, která věřila, že se strunný nástroj prodá za 12 až 18 milionů dolarů. Dražební rekord tak stále drží jiné stradivárky, za které někdo před více než deseti lety v dražbě zaplatil 15,9 milionu dolarů, uvedla AP. Sotheby’s dnes nabízela housle Joachim-Ma Stradivarius, které jsou považovány za jedny z nejlepších z dílny cremonského houslaře. Ten je vytvořil v době, kterou experti označují za jeho "zlaté období", kdy byl na vrcholu svých řemeslných dovedností a zvukového mistrovství, připomíná aukční dům. Na zajímavosti nástroji přidává také domněnka, že ovlivnil německého romantického skladatele Johannese Brahmse, když skládal svůj slavný Houslový koncert D-dur, a že na něj hrál houslista Joseph Joachim při lipské premiéře koncertu v roce 1879. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'The New York Times: To není špatně natočené pivo, to je mlíko' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Potravinářství (ptr) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2025020402735|513182. Vydána 08.02.2025 3:20:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'The New York Times: To není špatně natočené pivo, to je mlíko' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Potravinářství (ptr) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2025020402735|513182. Vydána 08.02.2025 3:20:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.