Brněnský historický trolejbus 9Tr už technici kompletují do podoby z 90. let
Brno 21. ledna (ČTK) - Brněnský historický trolejbus 9Tr, který si dopravní podnik přivezl v roce 2019 jako vyřazený z Ukrajiny, získává stále více podobu, v jaké se letos představí fanouškům historie MHD. Aktuálně je umístěný na zvedáku v komínské vozovně a technici pracují především na kompletování elektrovýzbroje, ale i dalších prvků vně vozu i v interiéru, řekl dnes ČTK technik z komínské vozovny Bronislav Mauer. Vůz vyřazený z brněnského provozu v roce 1996 získá podobu, jakou měl v té době.
Je to téměř šest let, co se vůz vrátil do Brna. Renovace je zatím tou nejtěžší, jakou brněnští montéři s historickými vozy zažili. Ostatní trolejbusy totiž byly mladší a s prací na nich se začínalo obvykle poté, co dojezdily v pravidelném provozu nebo nedlouho poté. Tento vůz ale bylo potřeba udělat celý nový s ohledem na to, v jakém stavu na Ukrajině dojezdil. "Externí firma nám udělala skelet, řadu dílů si musíme vyrábět sami, nebo hledat firmy, které by nám na zakázku něco vyrobily. Například krycí plechy pro topení s prolisy už se nevyrábějí. V jedné firmě nám vyrobili nástroj a v jiné teprve tyto plechy," přiblížil těžkosti Mauer.
Komplikací bylo i to, že na Ukrajině prošel trolejbus takovými úpravami, že je dnes obtížně zjistit, jak některé původní součástky vypadaly. Výrobní dokumentaci podnik k dispozici nemá. "Našli jsme jen katalog náhradních dílů na starší model a máme nějaké brožury, ze kterých se dá něco vyčíst, ale je to málo. I proto jsme zvolili podobu v době ukončení provozu a nikoliv z výroby, protože nám to v některých detailech uvolnilo ruce. Některé věci odpovídající stavu z výroby se nám nepodařilo sehnat a jsme rádi za to, co máme," řekl Mauer.
Nyní už má trolejbus na sobě venkovní lišty, kompletní střechu s odporníky, pochůznými lávkami a mechanismem sběračů. "Pod vozem jsme začali chystat schrány s výzbrojí, uvnitř máme umakartové obložení a budeme pokračovat lepením podlah a stropů. Nejvíc času nám zabere kompletace elektrovýzbroje," řekl Mauer.
Jedná se o model trolejbusu 9Tr, který byl vývojově nejmodernější a má tedy tyristorovou výzbroj, starší mívaly odporovou. V Brně začal jezdit v roce 1980. "Na Ukrajině si výzbroj předělali na odporovou, takže ji dáváme dohromady v podstatě od nuly," uvedl Mauer. Fanoušci, kteří ještě provoz těchto vozidel pamatují, se díky tomu mohou těšit na zvuk motoru, který je s nimi spjatý.
Díky tomu, že trolejbus bude vypadat jako v době konce provozu, se dopravnímu podniku povedla zajímavá věc. "Trolejbus 14TrM máme ve stavu, v jakém přišel v roce 1995. Když je postavíme vedle sebe, bude to setkání jako za běžného provozu," zmínil Mauer. Ve sbírce historických trolejbusů má podnik ještě další typy z produkce Škody, a to 15Tr, 22Tr a také po poslední generálce vůz 21Tr, který je také v podobě, v jaké dojezdil. Tento typ letos v Brně pravděpodobně definitivně skončí.
mei ver - sdílejte článek
Následuje: Poničené sochy z jemnického zámku jsou i od slovinského sochaře Bernekera
Jemnice (Třebíčsko) 21. ledna (ČTK) - Odborníkům se podařilo identifikovat 11 soch z původní výzdoby jemnického zámku. Léta ležely poničené ve skladu. Jsou to i dosud neznámá díla slovinského sochaře France Bernekera. ČTK to řekl restaurátor Zdeněk Kovářík. Sochy byly poničené v druhé polovině 20. století, když v jemnickém zámku - zabaveném původním vlastníkům v roce 1945 - následně sídlila armáda. "Některé sochy byly během vojenské správy opakovaně shozeny z balustrády. Máme fotografie z 60. let, kdy se ty sochy válí na hromadě pod zámeckou zdí a jsou rozsekané na kusy," řekl Kovářík. I když tehdejší památkový ústav trval na jejich opravě, dlouho vcelku nevydržely. "Máme doklad, že sochy byly opět shozené při nějakých opušťácích vojáků. Stejně tak tady byly terakotové vázy, které byly taky při podobných akcích rozsekané. Ty se nezachovaly vůbec," dodal Kovářík. Kusy soch skončily na jedné hromadě v garáži zámeckého pivovaru. "V loňském roce se nám podařilo je roztřídit. Zjistili jsme, že tu máme 11 nádherných soch, které jsou nepublikované, neznámé, neobjevené," řekl Kovářík. Jsou mezi nimi sochy z 18. až 20. století z mramoru či z vápence. Sochy pořídil poslední majitel jemnického zámku Alexander Pallavici. (pokračování...)
Jemnice (Třebíčsko) 21. ledna (ČTK) - Odborníkům se podařilo identifikovat 11 soch z původní výzdoby jemnického zámku. Léta ležely poničené ve skladu. Jsou to i dosud neznámá díla slovinského sochaře France Bernekera. ČTK to řekl restaurátor Zdeněk Kovářík. Sochy byly poničené v druhé polovině 20. století, když v jemnickém zámku - zabaveném původním vlastníkům v roce 1945 - následně sídlila armáda. "Některé sochy byly během vojenské správy opakovaně shozeny z balustrády. Máme fotografie z 60. let, kdy se ty sochy válí na hromadě pod zámeckou zdí a jsou rozsekané na kusy," řekl Kovářík. I když tehdejší památkový ústav trval na jejich opravě, dlouho vcelku nevydržely. "Máme doklad, že sochy byly opět shozené při nějakých opušťácích vojáků. Stejně tak tady byly terakotové vázy, které byly taky při podobných akcích rozsekané. Ty se nezachovaly vůbec," dodal Kovářík. Kusy soch skončily na jedné hromadě v garáži zámeckého pivovaru. "V loňském roce se nám podařilo je roztřídit. Zjistili jsme, že tu máme 11 nádherných soch, které jsou nepublikované, neznámé, neobjevené," řekl Kovářík. Jsou mezi nimi sochy z 18. až 20. století z mramoru či z vápence. Sochy pořídil poslední majitel jemnického zámku Alexander Pallavici. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Brněnský historický trolejbus 9Tr už technici kompletují do podoby z 90. let' je zařazena do kategorií Doprava (dpr) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Firmy (efm). ID zprávy: T2025012104049|512996. Vydána 21.01.2025 12:13:06. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Brněnský historický trolejbus 9Tr už technici kompletují do podoby z 90. let' je zařazena do kategorií Doprava (dpr) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Firmy (efm). ID zprávy: T2025012104049|512996. Vydána 21.01.2025 12:13:06. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.