Zlatovna Zprávy Politika

Čeští europoslanci emisní úlevy pro automobilky vítají i kritizují

 EU ČR EK parlament automoto ovzduší reakce
Ilustrační fotografie. zdroj:istock.com
Štrasburk (Francie) 1. dubna (zpravodajky ČTK) - Někteří u českých europoslanců, zejména z frakce Evropské lidové strany (EPP), uvítali dnešní návrh Evropské komise, který říká, že automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů. Podle jiných, zejména zástupců frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR), je návrh stále nedostatečný a někteří by prosazovali požadavky na automobilky zcela zrušit, vyplynulo z ankety ČTK. Evropská komise dnes navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Podle europoslance Luďka Niedermayera (TOP09) nyní frakce EPP usiluje o co nejrychlejší projednání návrhu v Evropském parlamentu, nejspíš v takzvané zrychlené proceduře. Vše musí ale rovněž projednat a odsouhlasit členské státy. Jeho kolegyně Danuše Nerudová (STAN) ze stejné frakce uvedla, že dnes ráno se tématem zabývali na snídani se zástupci automobilového průmyslu a jejich reakce byla "překvapivě dobrá". "Jsou rádi za toto řešení. Tři roky jsou velmi silný kompromis, pro který, si myslím, se najde i většina v Evropském parlamentu," řekla novinářům Nerudová. Podle europoslance za ODS Ondřeje Krutílka z frakce ECR je ale navržené řešení stále nedostatečné. "Uvědomujeme si ale, že realita je obtížná a ne všichni by podpořili delší rozložení pokut," uvedl. Česká vláda uvádí, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let. Dnešní návrh komise je podle Krutílka úspěchem právě i české iniciativy, protože "na začátku byl jeden rok, my jsme tlačili na pět let, takže tři roky jsou někde na půli cesty". "O to více bude důležité soustředit se na další aktivity spjaté s nedávno proběhlým akčním plánem pro automobilový průmysl," dodal europoslanec. Podle Ondřeje Kovaříka (ANO) z Frakce Patrioti pro Evropu očekává automobilový průmysl od této změny "určitou úlevu". "Otázkou bude, jestli bude dostatečná. Já osobně se domnívám, po konzultacích s některými výrobci automobilů, že to nebude stačit," uvedl europoslanec. "Spíš bych se klonil k tomu, aby Evropská komise v tuto chvíli platnost tohoto nařízení pozastavila a dala automobilovému průmyslu čas investovat do inovací," dodal Kovařík. Europoslanec za Motoristy Filip Turek (Patrioti pro Evropu) uvítal, že Evropská komise vyslyšela "požadavky, které jsem vznesl prostřednictvím svých písemných otázek z prosince 2024 a března 2025". "Ačkoliv považuji za nejlepší řešení emisní limity CO2 zcela zrušit, tento návrh komise představuje důležitý mezikrok, kterým mohou automobilky získat potřebný čas. Bohužel neprošel návrh na pět let nebo odložení celého opatření až po nástup příští komise," uvedl Turek. "Věřím, že v budoucnu se tyto požadavky buď zmírní, nebo - což by byla jediná správná cesta - zruší úplně," dodal. Evropský parlament měl původně na svém zasedání tento týden projednávat rezoluci o pomoci automobilovému průmyslu, nakonec se tak ale nestalo, což právě čeští europoslanci z ODS Alexandr Vondra a Krutílek zkritizovali. Usnesení EP k pomoci automobilkám navrhují podle svých slov již od října loňského roku, podle Krutílka mají rezoluci připravenou již v paragrafovaném znění, nezískali ale pro ni podporu největší lidovecké frakce EPP. Danuše Nerudová kritiku na adresu EPP odmítá. Podle ní se situaci změnila právě s dnešním návrhem komise. "V tuto chvíli je nejdůležitější tento návrh co nejrychleji schválit, rezoluce by znamenala, že by se rozhádaly jednotlivé frakce," uvedla s tím, že europoslanci z ODS mohou autoprůmyslu nejvíce pomoci právě tím, že na plénu podpoří návrh EK. Podobný názor zastává i Niedermayer. "Rezoluce jsou důležité, když není legislativa. Pro nás je nyní důležitý návrh komise a rezoluce už je absolutně nadbytečná," dodal.
Klíčová slova - EU - ČR - EK - parlament - automoto - ovzduší - reakce -
Do Štrasburku dnes dorazil i výkonný ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Zdeněk Petzl. Rozložení pokut do tří let označil za "prostor pro nadechnutí se". "Není to řešení, které prosazovala česká vláda. Vidíme teď podle prognóz, že roky 2025 a 2026 nebudou jednoduché. Pokud pro letošní rok byla prognóza na pokuty na úrovni nějakých 16 miliard eur, tak v příštím roce nebude situace o mnoho lepší," řekl Petzl českým novinářům. Ke zlepšení by podle něj mělo dojít až v roce 2027. Nyní je podle šéfa sdružení potřeba, aby přišly i další změny. "Potřebujeme zásadní změny tak, aby nám regulace umožnila protáhnout život spalovacích motorů za rok 2035. I kdyby to mělo být v kombinaci s plug-in hybridem nebo vozy, u kterých spalovací motor slouží jako generátor a baterii pouze dobíjí a tím prodlužuje dojezd," uvedl Petzl. Právě česká vláda, ale i některé další státy, tlačí na Evropskou komisi, aby přehodnotila zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory, který má platit od roku 2035. tes nob jd - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Čeští europoslanci emisní úlevy pro automobilky vítají i kritizují' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Evropská unie - zprávy (eur) - Parlamenty a vlády (for) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Životní prostředí (ekl) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2025040107506|513804. Vydána 01.04.2025 19:24:12. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.

Čeští europoslanci emisní úlevy pro automobilky vítají i kritizují


Británie doufá, že se jí podaří zrušit americká cla díky vyjednávané dohodě
The Washington Post: Trump chce většinu dovozu zatížit clem kolem 20 procent
Volby do nejvyššího soudu ve Wisconsinu jsou první zkouškou Trumpovy popularity
Vláda projedná jmenování Tomáše Pospiszyla rektorem Akademie výtvarných umění
Objem fúzí a akvizic ve čtvrtletí díky Asii vzrostl, počet transakcí ale klesl

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.