Europoslanci schválili změny emisních norem, automobilky získají více času
Štrasburk/Brusel 8. května (zpravodajka ČTK) - Europoslanci dnes schválili změny emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
Již ve středu se na změně emisních norem CO2 shodli zástupci členských států EU. Nyní musí předpis ještě formálně schválit Rada EU na některém ze svých nejbližších zasedání a norma začne platit.
Upravujeme normy tak, aby nezatěžovaly evropský – a zejména český – průmysl a konkurenceschopnost. Zároveň však toto opatření nijak nebrzdí investice do nízkoemisní mobility...
Návrh Evropské komise podpořilo 458 europoslanců z 573 přítomných, proti jich bylo 101. Hlasování se zdrželo 14 členů Evropského parlamentu. Návrh podpořilo všech dvacet přítomných českých europoslanců. Markéta Gregorová z frakce Zelených se dnešního hlasování neúčastnila, protože je na Ukrajině.
Cílem navrhované změny je podpořit evropský automobilový průmysl, který prochází rychlými technologickými změnami a čelí rostoucí konkurenci. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP) v Evropské unii.
Návrh je součástí akčního plánu Komise pro evropský automobilový průmysl, který unijní exekutiva představila 5. března. Navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který zahájila předsedkyně EK Ursula von der Leyenová na konci ledna a jehož součástí byla otevřená veřejná konzultace a diskuse s průmyslem a dalšími zúčastněnými stranami s cílem řešit nejnaléhavější výzvy, kterým toto odvětví čelí.
"Evropská komise navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky," uvedla unijní exekutiva na začátku dubna. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. "Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí," dodala tehdy komise.
"Náš návrh na flexibilnější výpočet emisí pro nově prodaná auta od tohoto roku (za tři roky místo jednoho) právě prošel v hlasování Evropského parlamentu. Automobilkám to pomůže lépe plánovat, zvládat výkyvy poptávky a zároveň jim tím dáváme potvrzení, že jejich investice do dekarbonizace mají pevnou oporu," uvedl český europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) z frakce Evropské lidové strany (EPP). "Jsem přesvědčen, že jde o rozumný kompromis, a těší mě, že Evropská komise i většina europoslanců sdílejí stejné stanovisko. Odklon od dohodnutých cílů by byla chyba," dodal. Udržitelná doprava podle něj nejen přispívá ke zmírnění klimatické změny, ale zároveň zlepšuje kvalitu ovzduší, a tím i zdraví obyvatel.
Jeho kolegyně ze stejné frakce Danuše Nerudová (STAN) považuje schválení návrhu za zatím největší pragmatickou změnu Green Dealu (Zelené dohody pro Evropu) v tomto mandátu Evropského parlamentu. "Upravujeme normy tak, aby nezatěžovaly evropský – a zejména český – průmysl a konkurenceschopnost. Zároveň však toto opatření nijak nebrzdí investice do nízkoemisní mobility," dodala.
Ondřej Krutílek (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR) ČTK sdělil, že má z dnešního hlasování "smíšené pocity". "Na jednu stranu jsem rád, že se automobilkám konečně uleví od hrozících pokut. Na druhou stranu to, co se přijalo, není dostatečné. České a evropské automobilky žádaly o prodloužení období pro výpočet pokut na pět let, dostanou jen tři," uvedl Krutílek. "Zkoušeli jsme za naši konzervativní skupinu ECR prosadit pětileté období, ale bohužel většina Evropského parlamentu včetně největší skupiny EPP byla proti," dodal.
Podobný názor zastává i jeho kolega z ODS a ze stejné frakce Alexandr Vondra. "Představovali jsme si mnohem zásadnější změnu. Už od loňského podzimu jsme navrhovali, aby byly pokuty úplně zrušeny, protože automobilkám budou škodit v každé podobě," uvedl s tím, že podle všech kalkulací výrobci automobilů během tří let nedoženou deficit způsobený současným propadem prodeje elektromobilů. "Pokud si komise myslí, že to stačí k uspokojení tohoto odvětví, měla by přijet do Česka a vyslechnout si názory našich výrobců vozidel," dodal Vondra.
Europoslanec za Motoristy Filip Turek (Patrioti pro Evropu) podle svých slov předložil již osm návrhů na změnu evropské emisní politiky. Patří mezi ně například zavedení průměrování emisí nových vozidel ideálně na období pěti let, úplné zrušení emisních pokut, úplné zrušení cíle zákazu výroby aut se spalovacím motorem v roce 2035 či zrušení plánovaného zpřísnění emisních limitů v roce 2030. "Přestože žádný z těchto racionálních návrhů nebyl v plném rozsahu přijat, považuji za dílčí úspěch, že byl dnes schválen kompromisní návrh Evropské komise, pro který jsem rovněž hlasoval," sdělil Turek ČTK. Zprůměrování emisí na období tří let podle něj není ideální řešení, ale "je to krok správným směrem, který dává automobilkám čas na adaptaci".
tes ank - sdílejte článek
Následuje: Charakterní, inspirativní, charismatický, vzpomínají kolegové na Bartošku
Praha 8. května (ČTK) - Herec Jiří Bartoška, který dnes ve věku 78 let zemřel, byl podle kolegů kromě jiného charakterní, inspirativní a charismatický člověk. Například Miroslav Donutil, který stejně jako Bartoška absolvoval brněnskou JAMU, ČTK napsal, že ztrácí kamaráda. "Odešel můj kamarád z největších. Je mi moc smutno," uvedl. Další přítel a spolužák, herec Bolek Polívka ČTK napsal, že zemřel jeden z nejkrásnějších lidí, které poznal. "I když jsme se, všichni jeho blízcí, připravovali na tuto chvíli, stejně jsme zaskočeni, smutní. Umřel přítel. Prožil krásný život. Je na co vzpomínat," uvedl Polívka. Režisér Jan Svěrák zdůraznil, že Jiří Bartoška postavil filmový festival Karlových Varech zase na nohy. "Byl to dobrý kamarád. Oceňuju na něm, že to byl otevřený a radostný člověk, se kterým byla radost se setkat," sdělil ČTK. Herečka a bývalá první dáma Dagmar Havlová v reakci na úmrtí Bartošky na síti Instagram napsala, že poprvé od smrti svého manžela brečí. "Napíšu vzpomínku na Jirku jindy. Teď to nějak nelze," uvedla v příspěvku, zároveň vyjádřila soustrast hercově rodině. "Nejen že Jiří byl krásný muž s nádherným hlasem, ale byl to i charakter a rovných chlap. To bylo hned vidět," uvedla v České televizi Magda Vášáryová. Podle Ivy Janžurové není nikdo, kdo by mohl Bartošku plnohodnotně nahradit v čele karlovarského filmového festivalu. "Měla jsem ho hrozně ráda, byl báječný," uvedla v ČT. Producentka filmu Vlny Monika Kristlová, který měl premiéru na loňském festivalu v Karlových Varech, ho označila za spolupracovníka, jenž kolem sebe uměl vytvořit dobrou energii. "Je to obrovská ztráta pro celé naše kulturní společenství a především pro karlovarský festival. Naše společná setkání byla vždycky inspirující, takže nám tady Jiří bude chybět. (pokračování...)
Praha 8. května (ČTK) - Herec Jiří Bartoška, který dnes ve věku 78 let zemřel, byl podle kolegů kromě jiného charakterní, inspirativní a charismatický člověk. Například Miroslav Donutil, který stejně jako Bartoška absolvoval brněnskou JAMU, ČTK napsal, že ztrácí kamaráda. "Odešel můj kamarád z největších. Je mi moc smutno," uvedl. Další přítel a spolužák, herec Bolek Polívka ČTK napsal, že zemřel jeden z nejkrásnějších lidí, které poznal. "I když jsme se, všichni jeho blízcí, připravovali na tuto chvíli, stejně jsme zaskočeni, smutní. Umřel přítel. Prožil krásný život. Je na co vzpomínat," uvedl Polívka. Režisér Jan Svěrák zdůraznil, že Jiří Bartoška postavil filmový festival Karlových Varech zase na nohy. "Byl to dobrý kamarád. Oceňuju na něm, že to byl otevřený a radostný člověk, se kterým byla radost se setkat," sdělil ČTK. Herečka a bývalá první dáma Dagmar Havlová v reakci na úmrtí Bartošky na síti Instagram napsala, že poprvé od smrti svého manžela brečí. "Napíšu vzpomínku na Jirku jindy. Teď to nějak nelze," uvedla v příspěvku, zároveň vyjádřila soustrast hercově rodině. "Nejen že Jiří byl krásný muž s nádherným hlasem, ale byl to i charakter a rovných chlap. To bylo hned vidět," uvedla v České televizi Magda Vášáryová. Podle Ivy Janžurové není nikdo, kdo by mohl Bartošku plnohodnotně nahradit v čele karlovarského filmového festivalu. "Měla jsem ho hrozně ráda, byl báječný," uvedla v ČT. Producentka filmu Vlny Monika Kristlová, který měl premiéru na loňském festivalu v Karlových Varech, ho označila za spolupracovníka, jenž kolem sebe uměl vytvořit dobrou energii. "Je to obrovská ztráta pro celé naše kulturní společenství a především pro karlovarský festival. Naše společná setkání byla vždycky inspirující, takže nám tady Jiří bude chybět. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Europoslanci schválili změny emisních norem, automobilky získají více času' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Životní prostředí (ekl) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2025050806906|514268. Vydána 08.05.2025 19:20:28. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Europoslanci schválili změny emisních norem, automobilky získají více času' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Životní prostředí (ekl) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2025050806906|514268. Vydána 08.05.2025 19:20:28. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.