Leteckým společnostem konflikty na Blízkém východě a Ukrajině zvyšují náklady
Washington 21. června (ČTK) - Kvůli současnému konfliktu na Blízkém východě, ale i pokračující válce na Ukrajině musí aerolinky směrovat svá letadla mimo uzavřené vzdušné prostory. Rušení a přesměrovávání spojů ale podle expertů na letectví stojí čas a peníze, píše server CNN.
"Uzavírání vzdušného prostoru je dnes zcela běžný jev," uvedl letecký konzultant Brendan Sobie. Po sérii konfliktů odstartované ruskou invazí na Ukrajinu si na něj aerolinky musely zvyknout, doplnil.
Podle map, které umožňují živé sledování letového provozu, je prostor nad Izraelem, Íránem, Irákem a Ukrajinou naprosto prázdný a okolní lety jsou odkláněny do úzkých koridorů po stranách uzavřených zón. Nad Ruskem stále některá letadla létají, jedná se ale většinou o spoje čínských aerolinek, které se drží na severu země.
Ať už se ale jedná o jakoukoliv společnost, rušení a přesměrovávání letů je podle ředitele australské konzultační společnosti Strategic Air Tonyho Stantona finančně náročné. Kvůli současnému konfliktu mezi Íránem a Izraelem trvá let na lince mezi Londýnem a Hongkongem o dvě hodiny déle než obvykle. I pro relativně efektivní dálková letadla to znamená velký nárůst spotřeby paliva. Průměrně takové letadlo spotřebuje podle Stantona za hodinu palivo v hodnotě 7000 dolarů (asi 150.000 Kč).
Kromě vyšších výdajů za pohonné hmoty musejí letecké společnosti počítat také s vyššími náklady kvůli delší pracovní době posádek, novými poplatky za využití náhradních letových tras či ušlými příjmy kvůli zpoždění a zrušení letů. Tyto ztráty přitom nelze snadno vykompenzovat, protože většina cestujících si letenky kupuje s předstihem, často dávno před událostí, která způsobila narušení. Podle analytiků navíc není jisté, zda bude možné tyto dodatečné náklady promítnout do budoucích cen letenek, protože nabídka a poptávka na jednotlivých linkách se může výrazně změnit.
Přesměrovávání letů okolo konfliktních zón znamená také, že se v úzkých bezpečných koridorech pohybuje najednou větší množství letadel. Kvůli tomu musí dispečeři upravovat například letové výšky nebo časy odletů. Letadel je navíc v současnosti víc než kdy dřív, například v Perském zálivu se počet spojů podle Sobieho za posledních několik let ztrojnásobil.
Tragické následky toho, když letadlo vletí do problémového vzdušného prostoru, se ukázaly v červenci 2014, kdy spoj společnosti Malaysia Airlines mířící z Amsterdamu do Kuala Lumpuru sestřelila raketa z ukrajinské oblasti obsazené proruskými separatisty. Nikdo z 298 lidí na palubě incident nepřežil.
Stanton však dodal, že i přes válečnou nejistotu dělají leteckým společnostem větší starosti jiné události, jako jsou třeba erupce sopek, které mohou mít mnohem větší dopady než konfliktní zóna. Mraky sopečného popela obsahují oxid křemičitý, který se může při vysokých teplotách přichytit na součástky tryskových motorů a způsobit vážné poškození. Popel se navíc může kvůli silnému větru ve vysokých hladinách šířit na velké vzdálenosti. Upozornil na erupci sopky Eyjafjallajökull na Islandu v roce 2010, která způsobila, že obloha nad severním Atlantikem - jednou z nejrušnějších leteckých tras na světě - utichla a letecká doprava klesla na úroveň, která se opakovala až při pandemii covidu-19 o deset let později.
bak irl mka - sdílejte článek
Následuje: Itálie bude mít nejnižší daň na obchodování s uměleckými předměty v Evropě
Řím 21. června (ČTK) - Italská vláda snižuje daň z přidané hodnoty (DPH) na obchodování s uměleckými díly. Daň klesne ze stávajících 22 procent na pět procent, a bude tak nejnižší v celé Evropě. S odkazem na italského ministra kultury Alessandra Giuliho o tom informuje agentura APA. Cílem opatření je ulevit umělcům a majitelům galerií. Reforma je součástí rozsáhlejšího balíčku opatření, který v pátek schválil římský kabinet. "Pro Itálii toto rozhodnutí znamená, že bude v oblasti umění rovnocenně konkurovat ostatním zemím. (pokračování...)
Řím 21. června (ČTK) - Italská vláda snižuje daň z přidané hodnoty (DPH) na obchodování s uměleckými díly. Daň klesne ze stávajících 22 procent na pět procent, a bude tak nejnižší v celé Evropě. S odkazem na italského ministra kultury Alessandra Giuliho o tom informuje agentura APA. Cílem opatření je ulevit umělcům a majitelům galerií. Reforma je součástí rozsáhlejšího balíčku opatření, který v pátek schválil římský kabinet. "Pro Itálii toto rozhodnutí znamená, že bude v oblasti umění rovnocenně konkurovat ostatním zemím. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Leteckým společnostem konflikty na Blízkém východě a Ukrajině zvyšují náklady' je zařazena do kategorií Doprava (dpr) - Politika (pol). ID zprávy: T2025062004673|514787. Vydána 21.06.2025 7:40:45. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Leteckým společnostem konflikty na Blízkém východě a Ukrajině zvyšují náklady' je zařazena do kategorií Doprava (dpr) - Politika (pol). ID zprávy: T2025062004673|514787. Vydána 21.06.2025 7:40:45. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.