Praha 31. října (ČTK) - Text návrhu programového prohlášení vlády ANO, SPD a Motoristů, který ČTK získala od důvěryhodného zdroje.
Návrh programového prohlášení vlády České republiky
1. PREAMBULE A ZÁSADNÍ PRIORITY VLÁDY
Česká republika stojí na prahu období, kdy je nutné obnovit důvěru občanů ve stát, jeho instituce i schopnost zajistit spravedlivé, bezpečné a prosperující prostředí pro všechny.
Vláda České republiky přebírá odpovědnost s vědomím, že mnozí lidé čelí nejistotě, rostoucím životním nákladům, obavám o dostupnost bydlení, zdravotní péče a veřejných služeb. Úkolem vlády je vrátit občanům jistotu, že stát pracuje v jejich prospěch a že hospodaří s prostředky odpovědně, transparentně a spravedlivě.
Vláda chce, aby Česká republika byla zemí, kde se vyplatí poctivě pracovat, kde mladí lidé mohou plánovat budoucnost, zakládat rodiny a mít dostupné bydlení, kde senioři žijí důstojně a kde každý občan má přístup ke kvalitním veřejným službám.
Zároveň je ambicí vlády, aby země byla moderní, konkurenceschopná, technologicky vyspělá a současně sociálně soudržná.
Vláda bude prosazovat stabilitu veřejných financí, hospodářský růst založený na inovacích a investicích, efektivní stát, který šetří na sobě - ne na lidech.
Vláda považuje za nezbytné vrátit státu schopnost poskytovat občanům jistotu, ochranu a spravedlivé podmínky. Bude proto klást důraz na bezpečnost, spravedlnost, dostupnost služeb, podporu rodin a sociální solidaritu.
Základem vládního úsilí je slušnost, odpovědnost, spolupráce a respekt mezi lidmi.
Hlavní strategické směry vlády
1. Levnější energie a energetická bezpečnost: Vláda zajistí přijatelné ceny energií pro domácnosti i podniky. Odmítne emisní povolenky, tzv. ETS2, sníží poplatky za distribuci a přenos, podpoří rozvoj jaderné energetiky a domácích zdrojů, posílí soběstačnost a energetickou bezpečnost státu. Současně podpoří moderní technologie a úspory.
2. Zdravá země a dostupné zdravotnictví: Prioritou vlády je kvalitní, bezplatné a dostupné zdravotnictví pro všechny občany. Cílem je zkrátit čekací lhůty na vyšetření a zákroky, zajistit dostupnost léků, posílit prevenci nádorových a kardiovaskulárních onemocnění a věnovat zvláštní pozornost duševnímu zdraví. Vláda podpoří modernizaci nemocnic, digitalizaci zdravotnictví a posílení personální stability ve zdravotnických profesích.
3. Bydlení jako veřejný zájem: Vláda učiní z dostupného bydlení jednu z hlavních priorit. Prosadí zrychlení a zjednodušení stavebního řízení, podpoří výstavbu nájemních a družstevních bytů, zajistí státní podporu financování bydlení pro mladé rodiny a klíčové profese. Zajistí také podporu výstavby studentských kolejí a bytů pro seniory.
4. Spravedlivé důchody a funkční sociální systém: Vláda zajistí finančně udržitelný a spravedlivý důchodový systém, založený na zásluhovosti a solidaritě vůči těm, kteří celý život pracovali a přispívali do systému. Důchodový věk bude zastropován na 65 letech.
Vláda obnoví spravedlivý systém valorizací důchodů tak, aby důchodci neztráceli kupní sílu a měli zajištěnu jistotu důstojného života i v době inflace. Tím vláda napraví změny zavedené předchozí vládou, které valorizace omezily a snížily.
Dále vláda posílí dostupnost sociálních služeb, důstojnou péči o seniory a osoby se zdravotním postižením a zlepší koordinaci mezi zdravotní a sociální oblastí, aby péče o potřebné byla komplexní a předvídatelná. Zároveň provede revizi systému sociálních dávek a jeho kontroly tak, aby se zabránilo zneužívání podpory a současně se zvýšila motivace k práci a aktivnímu zapojení do společnosti.
5. Bezpečná země a ochrana občanů: Vláda posílí obranyschopnost státu, podporu policie, hasičů, vojáků i záchranných složek. Prosadí přísnou a důslednou politiku nulové tolerance k nelegální migraci a vytvoří jasný systém prevence kriminality. Zajistí, aby policie a soudy chránily poctivé občany a aby se lidé cítili bezpečně doma i na ulici. Součástí této priority je i ochrana hranic, kybernetická bezpečnost a zvýšení odolnosti státu vůči hybridním hrozbám.
Další klíčové oblasti
Vláda se zaměří na podporu hospodářského růstu a investic, rozvoj dopravní infrastruktury, digitalizaci státní správy a snížení administrativní zátěže.
Podpoří inovace, vědu, výzkum, moderní technologie a rozvoj digitální ekonomiky.
Vláda bude chránit přírodu a krajinu jako základní bohatství naší země. Zaměří se na účinná opatření proti suchu, na obnovu lesů a zadržování vody v krajině. Současně posílí ochranu zvířat a zlepší podmínky pro jejich život.
Vláda zajistí kvalitní vzdělávání, vyšší platy učitelů a dostatek míst ve školkách. Školství musí být bezplatné, dostupné pro všechny, kvalitní a bezpečné.
Vláda zajistí rozvoj sportu a dostupnost pohybových aktivit pro všechny generace.
V oblasti veřejných financí bude prosazovat stabilitu, transparentnost a odpovědnost.
Vláda bude tato opatření financovat z úspor na provozu státu, z efektivnější správy daní, potírání šedé ekonomiky a podpory dlouhodobého hospodářského růstu.
Závěr
Vláda České republiky bude usilovat o to, aby naše země patřila mezi prosperující, stabilní a bezpečné státy Evropy. Aby byla místem, kde mají lidé jistotu, že jejich práce má smysl, jejich budoucnost je chráněna a kde platí pravidla, důvěra a vzájemná úcta. Cílem vlády je, aby Česká republika byla zemí, kde se dobře žije, pracuje i stárne, kde se lidé cítí doma a kde stát stojí vždy na jejich straně.
2. FINANCE A HOSPODAŘENÍ STÁTU
Zdravé veřejné finance jsou základem silného, stabilního a suverénního státu. Naší prioritou je odpovědné hospodaření s penězi daňových poplatníků, návrat k vyrovnaným rozpočtům a důraz na efektivitu a transparentnost každé koruny vynaložené ze státní pokladny. Chceme stát, který podporuje ekonomický růst, nikoli ho brzdí – stát, který místo zvyšování daní šetří na svém vlastním provozu, motivuje poctivé podnikatele a chrání občany před zbytečnou byrokracií i skrytým zadlužováním budoucích generací. Stát, který nezvyšuje daně, ale řádně vybírá ty stávající. Naší ambicí je vrátit České republice rozpočtovou stabilitu a důvěru v to, že stát hospodaří spravedlivě, předvídatelně a ku prospěchu všech.
Zdravé veřejné finance
Veřejné finance České republiky budeme udržovat blízko vyrovnané bilance, a to bezpečně pod hranicí 3 % deficitu požadované Paktem stability a růstu. Díky masivním investicím do dlouhodobého ekonomického růstu, důslednému naplňování hospodářské strategie a úsporám v provozu státu dosáhneme postupného snižování deficitu veřejných financí. V delším horizontu pak i fakticky vyrovnaného či přebytkového hospodaření státu, podobně jako v letech 2016–2019.
Omezíme šedou ekonomiku a zefektivníme výběr daní
V rámci kontroly vyvádění zisků z ČR se zaměříme na problematiku cen obvyklých. U nadnárodních firem zavedeme povinnost mít předem deklarovanou dokumentaci ke způsobu stanovení ceny obvyklé, čímž omezíme možnost provádět účelové manipulace.
Od roku 2027 zavedeme EET 2.0 a tím zajistíme předvídatelné a férové prostředí pro podnikatele napříč všemi sektory, při zohlednění drobných živností a příležitostných přivýdělků, na které se systém vztahovat nebude. Řešení bude postaveno na nejmodernějších systémech a nebude vyžadovat povinný tisk účtenky ani neustálé on-line připojení. Podnikatelé budou mít zdarma k dispozici software Finanční správy ČR. Opatření bude svázáno s konkrétními úlevami (například přímá daňová sleva pro evidující OSVČ, zastavení zvyšování odvodů OSVČ, osvobození spropitného, nižší DPH v gastronomii, nižší daň z příjmů právnických osob a podobně).
Zavedeme Digitální daňovou kobru, která s využitím pokročilých analytických nástrojů a umělé inteligence odhalí fiktivní obchody a nezákonné daňové optimalizace.
Rozšíříme kompetence Celní správy ČR, což zásadně zlepší výběr spotřebních daní a regulaci hazardu. Celníkům zvýšíme platy a budeme je pravidelně valorizovat. Zajistíme nástupní plat 50.000 korun.
Úspory na provozu a neefektivitách
Provedeme vnitřní audity provozních výdajů ústředních orgánů státní správy. Snížíme provozní výdaje státu a omezíme nadbytečné agendy.
Snížíme daně rodinám, živnostníkům, zaměstnancům, studentům a firmám
Zavazujeme se nezvyšovat žádné daně. Naopak zastavíme zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. Snížíme daň z příjmů právnických osob na 19 %, abychom podpořili podnikání, investice, atraktivitu Česka a tvorbu pracovních míst. Rodinám vrátíme školkovné i původní podobu slevy na druhého z manželů a pracujícím studentům vrátíme daňovou slevu. Zavedeme citelnou daňovou slevu za 4. a další dítě. Zaměstnancům zrušíme zastropování jejich volnočasových benefitů. Zavedeme 0% DPH na léky na předpis. Zastavíme automatické valorizace daně z nemovitostí prostřednictvím inflačních koeficientů.
Vyšší limit plátcovství DPH a kratší lhůta pro vrácení DPH z nezaplacených faktur
Otevřeme na úrovni EU jednání o zvýšení limitu pro povinné plátcovství DPH výrazně nad dva miliony korun. Zkrátíme lhůtu pro vrácení DPH z nezaplacených faktur ze současných šesti na tři měsíce. Stát nemá právo držet peníze z transakcí, které se nikdy neuskutečnily - podnikatelé nejsou bezúročná pokladna státu.
Transparentní financování neziskových organizací
Zřídíme veřejný registr všech dotací pro neziskové organizace z veřejných rozpočtů, který bude zahrnovat nejen stát, ale i obce, kraje a svazky obcí. Neziskové organizace pobírající veřejné peníze budou mít povinnost transparentně zveřejňovat své konkrétní výdaje.
U organizací, které vyvíjejí politickou činnost a jsou financované ze zahraničí, zavedeme povinnost tuto skutečnost transparentně označovat.
Zamezíme tomu, aby se veřejné peníze využívaly pro politický aktivismus. Neziskové organizace mohou prosazovat své politické názory, ale nikoli z peněz daňových poplatníků.
Pomůžeme gastrosektoru a jeho zaměstnancům
Sjednotíme DPH na stravovací služby a podávání nealkoholických nápojů na sazbě 12 %. Dobrovolné spropitné zaměstnancům v gastronomii osvobodíme za definovaných podmínek od odvodů na sociální a zdravotní pojištění a od daně z příjmů. Dýška zaplacená kartou i v hotovosti se tak stanou čistým, oficiálním příjmem zaměstnanců – což zásadně posílí pozici zaměstnanců v gastronomii před úřady, bankami i dalšími institucemi a zrovnoprávní jejich postavení s ostatními zaměstnanci ve službách.
Jednotné inkasní místo
Zřídíme jednotné inkasní místo, které sloučí výběr daní, sociálního a zdravotního pojištění a tím výrazně sníží administrativní zátěž pro podnikatele a firmy.
Jednodušší daňová přiznání
Dokončíme projekt on-line finančního úřadu, který nabídne jednoduchou a přehlednou daňovou agendu, dostupnou i přes mobilní aplikaci. Zároveň ale v této oblasti budeme dbát na nerozšiřování povinné on-line komunikace mezi státem a občanem.
Státní dluhopisy pro občany
Nabídneme státní dluhopisy i drobným střadatelům, čímž snížíme závislost na velkých investorech a rozložíme rizika. Českým domácnostem umožníme zhodnotit úspory od 1000 Kč až do 3,000.000 Kč prostřednictvím oblíbených Dluhopisů Republiky.
Česká koruna a právo na hotovost v ústavě
Česká koruna je klíčem k naší ekonomické suverenitě. Zavazujeme se, že naše vláda nepřijme euro ani nepodnikne žádné kroky směrem k jeho zavedení. Navrhneme Parlamentu ukotvit českou korunu v Ústavě ČR – stejně jako právo držet a používat hotovost jako zákonné platidlo.
3. VNITŘNÍ BEZPEČNOST A VEŘEJNÁ SPRÁVA
Bezpečnost občanů a stabilita společnosti patří mezi naše nejvyšší priority. Budeme pracovat na zvýšení pocitu bezpečnosti občanů. Vybudujeme silné, moderní a profesionální bezpečnostní složky, které budou řádně financované, motivované a vybavené tak, aby mohly chránit každodenní život lidí i vnitřní bezpečnost státu. Zachováme práva legálních držitelů zbraní.
Motivující platy a spravedlivé podmínky pro policisty a hasiče
Zastavíme rozevírání platových nůžek mezi vojáky, policisty a hasiči a navýšíme jejich platy na srovnatelnou úroveň, která odpovídá významu a náročnosti jejich služby. Nástupní plat policisty a hasiče bude 50.000 korun.
Zavedeme spravedlivý systém proplácení přesčasů a příplatků, sjednotíme přístup k benefitům a umožníme kariérní prostupnost mezi složkami.
Zavedeme příspěvek na bydlení do výše až 6000 Kč měsíčně podle regionu.
Více policistů v ulicích, méně byrokracie
Vrátíme policii do ulic a posílíme přímý výkon služby.
Zastavíme rušení služeben a obnovíme důvěru občanů v policii jako instituci, která je viditelná, dostupná a připravená pomoci.
Zvýšíme přítomnost policistů v problémových lokalitách - na nádražích, ve veřejné dopravě a v rizikových oblastech měst.
Zpřísníme postihy pro chronické narušitele veřejného pořádku a posílíme pravomoci policie i správních orgánů v této oblasti.
Investujeme do moderních systémů veřejné výstrahy a komunikačních sítí, které umožní rychlejší a účinnější reakci na krizové situace.
Zpřísníme azylovou a migrační politiku
Zavedeme politiku nulové tolerance vůči nelegální migraci. Odmítneme migrační pakt Evropské unie a přijmeme nový zákon o migraci a azylu.
Nový zákon o azylu bude jasný a spravedlivý - azyl bude udělován pouze ve výjimečných, přesně definovaných případech. Migrační politika bude reflektovat potřeby trhu práce a bezpečnostní zájmy České republiky.
Nebudeme tolerovat trestnou činnost cizinců. Posílíme pravomoci policie a cizinecké správy, zpřísníme pravidla pro pobyt cizinců a zajistíme rychlé a důsledné vyhošťování pachatelů trestných činů z území České republiky. Stát musí mít plnou kontrolu nad tím, kdo na jeho území pobývá a zda respektuje naše zákony.
Podpora bydlení a náborová centra
Připravíme projekt sítě jednotných náborových a výcvikových center za nezbytné podpory ministerstva obrany, která umožní efektivní nábor a přípravu nových příslušníků policie, hasičských sborů, armády, celní správy a vězeňské služby. Součástí center budou startovací byty, školy, školky a sportoviště pro rodiny příslušníků zmíněných složek.
Podpora dobrovolných hasičů a městské policie
Podpoříme jednotky dobrovolných hasičů jako klíčový prvek podpory bezpečnosti v regionech. Budeme pracovat na modernizaci jejich vybavení, zdravotní zajištění a důstojné zázemí.
Zanalyzujeme možnost, aby se obecní policie stala složkou IZS.
Moderní technika a infrastruktura pro IZS
Budeme modernizovat výstroj, výzbroj a techniku policie a hasičů.
Zainvestujeme do služeben, výcvikových areálů a zázemí integrovaného záchranného systému.
Zefektivníme systémy varování, vyrozumění a ochrany proti hrozbám.
Digitální policie a boj s kyberkriminalitou
Budeme pracovat na posílení a zefektivnění útvarů pro boj s kybernetickou kriminalitou.
Posílíme kapacity NÚKIB a dalších složek zajišťujících kybernetickou obranu státu. Posílíme ochranu kritické infrastruktury státu.
Ministerstvo vnitra jako garant svobod, nikoli hrozba
Ministerstvo vnitra nebude nástrojem omezování svobody projevu ani "velkým bratrem".
Zamezíme zneužívání státní represe proti občanům za jejich názory. Nikdo nesmí mít strach projevit svůj postoj.
Transparentní financování neziskových organizací
Zprůhledníme financování neziskových organizací, které čerpají prostředky z veřejných rozpočtů nebo zahraničních zdrojů - všechny finanční toky budou veřejně přístupné.
Efektivní a úsporné ministerstvo
Předložíme novelu zákona o státní službě pro efektivnější fungování státní správy.
Zajistíme užší spolupráci mezi složkami ministerstva vnitra a ministerstva obrany v oblasti náboru, výcviku, logistiky a krizového řízení.
Bezpečnost České republiky chápeme jako jeden celek - s jednotnou strategií, koordinovaným řízením a aktivním zapojením všech složek státní správy a samosprávy.
4. OBRANNÁ POLITIKA A ARMÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
Silná a moderní obrana je jedním ze základních předpokladů suverenity a bezpečnosti České republiky. Naší prioritou je vybudovat profesionální, technologicky vyspělou a dobře řízenou armádu, která bude schopna účinně chránit naše území, obyvatele i spojence. Budeme prosazovat odpovědné a transparentní hospodaření s prostředky na obranu, maximálně využijeme kapacity domácího průmyslu a vědy a posílíme prestiž vojenské služby. Cílem je armáda, která má důvěru občanů, jasné poslání a reálné schopnosti zajistit obranu České republiky v každé situaci.
Zásadně zlepšíme strategické plánování a řízení v oblasti obrany. Chceme, aby občané měli jasné informace o tom, jak stát hospodaří a jak zajišťuje jejich bezpečnost. Budeme otevřeně a pravidelně informovat veřejnost o všech krocích v oblasti obrany.
Budeme budovat připravenou, technologicky vyspělou a profesionální Armádu České republiky jako integrální součást bezpečnostního systému státu, a to na principu výstavby celkových sil.
Zajistíme stabilizaci a následnou modernizaci hlavních řídicích a plánovacích procesů s důrazem na obranné plánování, finanční řízení, akvizice, hospodaření s majetkem a na oblast lidských zdrojů. Součástí tohoto procesu bude provedení auditu hospodaření s finančními prostředky a akvizicemi a optimalizace akvizičního plánu.
Uskutečníme revizi strategických cílů obrany s důrazem na reálné potřeby ochrany teritoria, vzdušného prostoru a obyvatel České republiky. Současně přehodnotíme a vypracujeme novou, realistickou, rozpočtově udržitelnou a věcně podloženou Koncepci výstavby Armády České republiky 2035. Tato koncepce stanoví národní priority a způsob naplňování mezinárodních závazků České republiky v rámci NATO na základě národních bezpečnostních potřeb. Odmítáme vytváření paralelních vojenských struktur na bázi Evropské unie (tzv. Armády EU).
Obranné plánování bude vycházet především z národního zájmu, spojeneckých závazků a národních řídicích procesů, a teprve následně z externích metodik. V souladu s dlouhodobou strategií zajistíme odpovídající investice do obrany. Výše rozpočtu na obranu bude vždy zohledňovat aktuální potřeby státu a bezpečnostní situaci.
Dle našeho názoru nedošlo k žádné systémové změně takového charakteru, která by vyžadovala přehodnocení typu, účelu nebo velikosti Armády České republiky.
Zajistíme efektivní, hospodárné a transparentní investice do obrany, které reálně posílí obranyschopnost státu.
Pokud to bude nezbytné, přehodnotíme investiční plány a priority tak, aby odpovídaly aktuálním bezpečnostním potřebám a ekonomickým možnostem České republiky. Hospodaření s majetkem bude úzce provázáno se stabilizací finančního řízení ministerstva obrany. Bude dosaženo proporcionality mezi centrálními běžnými výdaji a investicemi a odstraněna zátěž z neúnosných záloh na budoucí majetek, podvazující tempo modernizace armády.
Cílem je zajistit stabilní podmínky pro provoz armády a udržení vysoké úrovně připravenosti pro případ nasazení v rámci systému krizového řízení a zajištění bezpečnosti České republiky.
Prosadíme intenzifikaci a efektivitu výstavby součástí ministerstva obrany a armády. Armádu budeme rozvíjet jako technologicky vyspělou sílu schopnou zajistit obranu teritoria a vzdušného prostoru České republiky i účast v aliančních operacích, včetně působení v nových operačních doménách. Maximálně využijeme kapacity národního obranného průmyslu a vědeckých institucí.
Prosadíme důsledné zapojení českého průmyslu do všech akvizičních projektů a podpoříme výzkumné instituce v oblasti obrany. Při nákupech ze zahraničí budeme trvat na maximálním zapojení českých firem do výroby, údržby a servisní podpory. Podpoříme tím rozvoj české ekonomiky, zaměstnanost, odolnost a suverenitu země.
Podpoříme investice do obranného výzkumu a nových technologií, včetně vývoje autonomních systémů, pokročilé elektroniky a moderních zbraňových platforem, včetně nezbytné související infrastruktury.
Mezi prioritní úkoly vlády zařadíme posílení protivzdušné obrany státu. Pořídíme a rozvineme komplexní systémy protidronové ochrany, rozšíříme kapacity protivzdušné obrany a zajistíme jejich propojení do vícevrstvého systému. Česká republika se aktivně zapojí do evropského obranného projektu protivzdušné obrany, který posílí naši schopnost sdílet informace a společně reagovat na vzdušné hrozby.
Kompetentní a motivovaný personál je základním předpokladem naplnění politicko-vojenských ambicí České republiky v oblasti obrany a bezpečnosti. Posílíme sociální jistoty vojáků z povolání a jejich rodin. Od roku 2026 bude nástupní plat vojáka po absolvování základní přípravy činit 50.000 korun. Platy vojáků budou pravidelně valorizovány, obnovíme služební benefity (FKSP, školkovné) a posílíme podporu v oblasti služebního bydlení.
Zlepšíme pracovní a životní podmínky vojáků, zajistíme kvalitní výstroj, moderní vybavení a stabilní zázemí pro výkon služby. Vybudujeme silnou, moderní a plně profesionální armádu s odpovídajícími zálohami. Počet vojáků z povolání navýšíme.
Integrací řídicích procesů a struktur vytvoříme jednotný systém řízení lidských zdrojů. Budeme pracovat na kariérním řádu jako hlavním nástroji stabilizace personálu. Realizujeme opatření ke zkvalitnění života a služby vojáků i jejich rodin, včetně sociálního zabezpečení, benefitů a společenské prestiže.
Posílíme aktivní zálohy a zvýšíme atraktivitu služby v armádě, stabilizujeme platy vojáků a vytvoříme lepší podmínky pro nábor nových profesionálů. Systém přípravy personálu přizpůsobíme vyšším nárokům i objemu výcviku, vyplývajícím z aktuálních bezpečnostních potřeb České republiky.
Provedeme revizi krizové a obranné legislativy s cílem optimalizovat řízení přechodu státu na válečnou nebo obrannou ekonomiku. Vytvoříme právní, organizační a ekonomické podmínky pro zajištění základních potřeb obyvatelstva, funkčnosti průmyslu, logistiky a státních institucí v mimořádných, krizových stavech.
Zkvalitníme strategickou komunikaci ministerstva obrany s veřejností na všech úrovních.
Posílíme systém civilní obrany, krizového řízení a připravenosti obyvatelstva na mimořádné situace.
Zkvalitníme a zatraktivníme dobrovolný vojenský výcvik pro občany.
5. ZAHRANIČNÍ POLITIKA
Česká republika je svrchovaným členským státem Evropské unie a pevným spojencem v rámci Severoatlantické aliance. Evropská unie má však své limity – nemá právo vnucovat členským státům rozhodnutí, která zasahují do jejich vnitřní suverenity. Chceme jinou Evropu – sebevědomé společenství suverénních národních států, které spolupracují tam, kde to dává smysl, a zároveň si zachovávají svobodu v otázkách, jež jsou výhradně jejich. Důležitou prioritou naší zahraniční politiky je obnova a posílení narušených vztahů v rámci Visegrádské skupiny, založená na vzájemném respektu, společných zájmech a efektivní regionální spolupráci.
Základní principy zahraniční politiky
Zahraniční politika České republiky bude vycházet z principů státní suverenity, národní odpovědnosti a ochrany českých občanů a zároveň bude prosazovat české národní zájmy a ekonomické priority.
Budeme prosazovat realistickou, profesionální a pragmatickou zahraniční politiku vycházející z českých zájmů, s respektem vůči zahraničním partnerům.
Bilaterální a multilaterální spolupráce
Česká republika bude udržovat dobré bilaterální vztahy se sousedními státy, s důrazem na hospodářskou spolupráci, přeshraniční projekty a dlouhodobou stabilitu regionu.
Budeme rozvíjet strategický dialog se sousedními zeměmi, současně uděláme vše pro obnovení dlouhodobých vztahů na úrovni Visegrádské skupiny.
Důležitá je i kontinuita tradičního přátelství se Státem Izrael.
Budeme posilovat strategické vztahy se Spojenými státy americkými, a to nejen v oblastech bezpečnosti, hospodářství a kulturní spolupráce.
Česká republika bude rovněž udržovat dobré, nebo alespoň standardní vztahy s ostatními klíčovými globálními mocnostmi.
Naším cílem je také posilování strategického zastoupení ČR v multilaterálních institucích a ochrana národních zájmů na mezinárodní úrovni s důrazem na efektivitu členství ČR v těchto organizacích.
Bezpečnost regionu
Česká republika bude důsledně hájit mezinárodní právo a suverenitu států. Budeme podporovat diplomatické kroky vedoucí k ukončení války na Ukrajině a eliminaci rizik války v Evropě.
Ekonomická diplomacie
Jedním z hlavních nástrojů prosazování českých zájmů v zahraničí bude ekonomická diplomacie. Českým firmám bude poskytnuta cílená podpora při exportu, v přístupu k investičním projektům a obchodním partnerstvím prostřednictvím koordinace ministerstva zahraničních věcí a ministerstva průmyslu a obchodu.
Česká republika bude podporovat spolupráci v oblastech vědy, obchodu a investic, přičemž dohled nad strategickými projekty a technologickými investicemi zajistí ochranu národní bezpečnosti a kritické infrastruktury.
Budeme podporovat aktivní diverzifikaci českého exportu a posilování ekonomických vztahů se zeměmi Asie a Tichomoří, Latinské Ameriky, Blízkého východu, Afriky, Austrálie a dalšími. Cílem je otevírání nových trhů, podpora přímých investic a obchodní spolupráce a zároveň minimalizace rizik nadměrné závislosti na jednotlivých trzích.
Evropské záležitosti
V rámci Evropské unie bude Česká republika sebevědomým členem, který podporuje demokratičnost a transparentnost rozhodování s respektem k národní suverenitě členských států.
V zájmu České republiky je nepřesunovat další pravomoci z národní úrovně na úroveň EU, nepřipustit energetickou závislost ČR, nepodílet se na aktivitách směřujících k rozšiřování ekologických a dalších regulací ohrožujících konkurenceschopnost národního hospodářství, chránit hranice vůči masové migraci a udržet svobodný informační prostor. Nepřipustíme oslabování principu jednomyslnosti.
Pro zajištění efektivní koordinace evropské agendy bude post ministra pro evropské záležitosti zrušen. Evropská agenda bude v gesci předsedy vlády a bude realizována prostřednictvím jemu podřízeného útvaru, který bude úzce spolupracovat se Stálým zastoupením České republiky při EU, organizačně spojeným s ministerstvem zahraničních věcí.
6. PRÁVO A SPRAVEDLNOST
Spravedlnost je základem důvěry občanů ve stát. Chceme právní systém, který chrání poctivé, trestá viníky a funguje rychle, předvídatelně a bez politických vlivů. Posílíme odpovědnost pachatelů trestné činnosti, ochranu zranitelných skupin i právo občanů bránit svůj život a majetek. Zmodernizujeme justici, zvýšíme její profesionalitu a důvěryhodnost a obnovíme přesvědčení, že zákony platí pro všechny stejně.
Předložíme novelu trestního zákona, která zpřísní postihy za násilí vůči všem zranitelným skupinám, zejména seniorům, ženám a dětem.
Předložíme protidrogovou novelu trestního zákona, která omezí možnosti snížení trestu pro intoxikovaného pachatele. Zpřísníme tresty osobám, které při řízení pod vlivem alkoholu nebo drog způsobí těžkou újmu na zdraví nebo smrt jiné osoby. Organizátoři drogových obchodů, výrobci a distributoři drog budou čelit vyšším trestním sazbám.
Přijmeme taková legislativní opatření, která zajistí, že kdokoli, kdo se úmyslně nebo z hrubé nedbalosti vyhýbá placení výživného, ponese plnou trestní odpovědnost. Zvýšíme vymahatelnost výživného.
Zvážíme snížení věku trestní odpovědnosti pachatelů trestné činnosti.
Výchovná opatření uložená mladistvým pachatelům musí být účinná a vést k resocializaci - posílíme jejich motivaci k nápravě.
Zpřísníme recidivistům podmínky pobytu na svobodě v případě jejich podmínečného propuštění. Snížíme recidivu prostřednictvím navazujících programů integrace do společnosti.
Podporujeme jasné a spravedlivé nastavení pravidel nutné obrany. Každý má mít právo bránit svůj domov, život a majetek před nezákonným napadením bez obav, že bude následně stíhán.
Zreformujeme vězeňský systém - zefektivníme alternativní tresty, rozšíříme používání elektronických náramků a zajistíme důslednou práci s vězni. Investujeme do modernizace věznic a výrobních hal, aby vězni pracovali a přispívali společnosti.
Příslušníkům vězeňské služby zvýšíme platy a budeme je pravidelně valorizovat. Zajistíme nástupní plat 50.000 korun.
Zasadíme se o zlepšení platových podmínek administrativních pracovníků soudů a státních zastupitelství.
Zmodernizujeme trestní řád a občanský soudní řád, aby odpovídaly potřebám 21. století a zajistily spravedlnost všem stranám. Občanský zákoník přiblížíme potřebám digitální doby.
Zavedeme povinné průběžné vzdělávání soudců a státních zástupců a zahájíme odbornou debatu se všemi složkami justice s cílem zvýšit kvalitu a předvídatelnost soudního rozhodování. Současně zvýšíme prostupnost právnických profesí a tím podpoříme odbornou úroveň a motivaci v justici.
Budeme důsledně vymáhat škodu vzniklou zaviněním nebo porušením povinností ze strany soudců a státních zástupců.
Provedeme důkladné zhodnocení fungování exekučního systému a systému oddlužení s cílem navrhnout opatření, která posílí spravedlnost, efektivitu a rovnováhu mezi právy věřitelů a možnostmi poctivých dlužníků.
Budeme důsledně postihovat korupci. Učiníme takové změny, aby korupce přestala podkopávat důvěru občanů ve spravedlnost a fungování státu.
Zamezíme zneužívání státní moci a represivních složek vůči občanům za jejich názory či veřejné postoje. Svoboda projevu je nedotknutelná. Zajistíme důslednou ochranu soukromí občanů.
Zákon nesmí vágními formulacemi umožnit selektivní trestání. Proto zrušíme trestný čin neoprávněné činnosti pro cizí moc.
Připravíme zákon o celostátním referendu, aby o klíčových otázkách veřejného zájmu mohli občané rozhodovat přímo. Zároveň jasně stanovíme, že členství České republiky v Evropské unii a Severoatlantické alianci nebude předmětem referenda.
7. HOSPODÁŘSTVÍ, PRŮMYSL A ENERGETIKA
Silná ekonomika potřebuje dostupnou energii za férové ceny a předvídatelné prostředí pro podnikání. Motorem růstu se musí stát privátní sektor, který budeme skrze odpisy motivovat k investicím. Budeme podporovat energetickou soběstačnost, modernizaci přenosových sítí a rozvoj jaderné energetiky jako pilíře stability. Ochráníme občany i firmy před neúnosnými náklady, omezíme byrokracii a posílíme roli českého průmyslu. Cílem je prosperující hospodářství, postavené na inovacích a přidané hodnotě, domácí výrobě a soběstačné energetické politice.
Regulovaná cena elektřiny férově
Lidé a firmy nebudou dále platit poplatek za POZE, poplatky za tuto složku regulované elektřiny na sebe převezme stát, podobně jako je tomu v jiných zemích. Další zdroje pro snížení regulované složky ceny energií se budou hledat ve fondech, např. v Modernizačním fondu. Platby za regulované složky se tak férověji přerozdělí mezi stát a zákazníky.
Emisní povolenky
Vymezíme se proti emisním povolenkám první i druhé generace. V případě ETS1 budeme iniciovat na evropské úrovni přehodnocení celého systému, který musí být pro průmysl předvídatelný.
V případě emisních povolenek pro domácnosti a dopravu ETS2 jsme připraveni neimplementovat tento systém do české legislativy a zabránit vysoce negativním sociálním dopadům do společnosti.
Výroba ČEZ pod kontrolou
Uděláme kroky k získání stoprocentní kontroly nad výrobou ve skupině ČEZ. Výkup akcií nepůjde skrze výdaj státního rozpočtu, ale vlastním výkupem společnosti ČEZ. To nám otevře dveře k tomu, abychom mohli investovat do dalších jaderných bloků a plynových zdrojů a abychom měli v krizových obdobích vliv na ceny energií. Současně tím stát získá vysoce hodnotná aktiva. Nabídnutá cena a zacházení s minoritními akcionáři ČEZ budou obvyklé podobným transakcím na vyspělých kapitálových trzích.
Výstavba jaderných bloků
Zahájíme stavební řízení nových jaderných bloků Dukovany 5 a 6 a přípravu projektu temelínských bloků 3 a 4. Jádro považujeme za budoucnost české energetiky. Přípravu dalších bloků budeme koncipovat tak, aby došlo k zásadnímu zapojení lokálního průmyslu.
Současně připravíme legislativní a finanční podmínky pro investice do malých modulárních reaktorů SMR a výroby komponent do SMR v ČR.
Prevence blackoutů
Abychom zabránili opakování výpadků elektřiny, přijmeme opatření, která zajistí spolehlivou regulaci přetoků elektřiny z obnovitelných zdrojů ze sousedních zemí. Dále urychlíme realizaci síťových projektů, které jsou zásadní pro naši přenosovou soustavu, a posílíme též distribuční soustavu. Při investování do přenosových sítí nastavíme spravedlivější systém financování, aby se provozovatelé OZE podíleli adekvátně na jejich rozvoji.
Výstavba plynových energetických zdrojů a udržení stabilních zdrojů energie
Zrychlíme výstavbu nových flexibilních zdrojů - zejména plynových. Zavedeme proto kapacitní mechanismy, urychleně připravíme potřebnou prováděcí legislativu. Stabilní dodávky plynu vyvažují stabilitu sítí a jsou klíčové pro zachování výkonnosti českého průmyslu.
Zákonnými podpůrnými mechanismy současně udržíme některé uhelné elektrárny, dokud nebude k dispozici dostatek dalších stabilních zdrojů energie. Zabráníme výpadkům v dodávkách elektřiny a tomu, že se staneme zcela závislými na dovozech elektřiny.
Transformace teplárenství
Připravíme podmínky pro modernizaci českého teplárenství. Podpoříme přechod na plynové kogenerační jednotky, odpadní teplo a další alternativní zdroje, aby bylo vytápění dostupné a za přijatelné ceny.
Obnovitelné zdroje
Vytvoříme podmínky pro rozvoj obnovitelných zdrojů. Zaměříme se na podporu moderních akumulačních technologií. Jejich rozvoj ale musí být v souladu s udržením stability přenosové a distribuční soustavy. Podpoříme rozvoj vodních přečerpávacích elektráren jako významného regulačního a akumulačního prvku elektrické soustavy.
Podpora malých podniků, řemesel a rodinných firem
Zjednodušíme daňové a administrativní podmínky a výkaznictví, včetně redukce a sloučení státních kontrol podnikatelů. V oblasti řemeslných profesí schválíme režim tzv. mistrovských zkoušek pro posílení kvality řemesel, aniž bychom znevýhodnili ostatní podnikatele nebo oslabili konkurenční prostředí a služby zákazníkům.
Podpora start-upů
Připravíme zákon o podpoře start-upů, zahrnující jednodušší začátek podnikání, úlevy nebo faktickou možnost využívat zaměstnanecké akcie. Vytvoříme motivační odpisovou politiku pro investory do start-upů.
Motivace pro investice firem
Přejdeme postupně z dotační na odpisovou politiku podpory. Zavedeme rychlejší a efektivnější daňové odpisy investic a zjednodušíme odpočty na výzkum a inovace.
Zaměříme se na pobídky v postižených regionech a v hospodářsky významně oslabených místech. Zrevidujeme zákon o investičních pobídkách s cílem podpořit lokální podniky, generující přidanou hodnotu, a firmy, které alokují vydělané zdroje zpět do české ekonomiky.
Propojení státních institucí na podporu podnikání
Dokončíme propojení CzechTrade, CzechInvest a CzechTourism a sjednotíme hlavní podpůrné činnosti ČEB, EGAP a NRB. Podnikatelé tak získají jednodušší a efektivnější přístup k podpoře exportu a investic.
Účast českého průmyslu ve veřejných zakázkách
Budeme důsledně dbát na to, aby výstavba velkých jaderných bloků, malých modulárních reaktorů, obranné a dopravní infrastruktury, jako např. vysokorychlostních tratí, probíhala za maximální účasti tuzemských podniků.
Antibyrokratická opatření
Ve spojení se zástupci podnikatelů dojde k zásadnímu přehodnocení byrokratické zátěže podnikatelů. Změna nebude na bázi dílčích opatření, ale skutečné reformy, do které se zapojí úřady napříč resorty, stejně tak hlavní zástupci větších zaměstnavatelů i drobných podnikatelů.
Ochrana spotřebitele
Podpoříme institut hromadných žalob. Zavedeme nástroje pro boj proti kyberšmejdům a kyberkriminalitě.
Posílíme činnost ČOI s cílem eliminace dvojí kvality spotřebních výrobků a nekalých obchodních praktik a dále eliminace dvojí kvality potravin, dozorované SZPI.
Důsledně budeme hlídat i činnost zahraničních tržišť a e-shopů ve vazbě na kvalitu, daňové povinnosti a férové konkurenční prostředí.
Hospodářská strategie
Předložíme střednědobý výhled a konkrétní plán kroků v klíčových hospodářských oblastech - energetika, doprava, výzkum, trh práce, dostupný kapitál, deregulace a debyrokratizace - a zajistíme jejich provázanost s rozpočtem státu a strategickými investicemi. Základem bude Hospodářská strategie hnutí ANO - Země pro budoucnost 2.0.
8. DOPRAVA
Rychlá, bezpečná a dostupná dopravní infrastruktura je základním předpokladem pro rozvoj hospodářství, dostupnost služeb a rovnoměrný rozvoj všech regionů České republiky. Dopravní systém musí být moderní, současně ekonomicky udržitelný a spravedlivý pro všechny uživatele. Budeme prosazovat dopravní politiku, která propojí všechny druhy dopravy, zajistí stabilní a dlouhodobé investice, efektivní čerpání evropských fondů a odstraní zbytečné překážky při přípravě a realizaci strategických staveb.
Odmítneme ideologické zásahy, které by ohrožovaly dostupnost a svobodu mobility občanů.
Odmítneme zákaz spalovacích motorů od roku 2035 a zavádění uhlíkových daní na paliva.
Otevřeme tzv. liniový zákon pro další urychlení dopravních staveb.
Budeme pokračovat v dokončení páteřní dálniční sítě, která zajistí kvalitní propojení všech regionů České republiky i napojení na sousední země.
Do roku 2029 kompletně dokončíme a propojíme s Polskem D11. Propojíme Karlovy Vary s Prahou skrze dokončenou D6. Kompletně hotové bude rovněž rozšíření D1 na křížení Brno-jih. Stejně tak bude hotová D35 až do Mohelnice.
Do roku 2027 povede D3 přes celé jižní Čechy až po napojení s Rakouskem. Středočeské úseky D3 budou ve fázi výstavby. Urychlíme výstavbu D52, do 2029 budou všechny úseky na pevné pláni, přechod přes Novomlýnské nádrže bude v intenzivní fázi výstavby.
Do roku 2027 dokončíme rozšíření Pražského okruhu na Černý Most a dostavíme propojení mezi D1 a D11. Zbývající část Pražského okruhu zahájíme nejpozději v roce 2028. Budeme pokračovat v D49, spojující Zlínský kraj se Slovenskem.
Připravíme kroky pro realizaci doplňkových dálnic s plánovaným dokončením do roku 2050.
Prioritou u železnice budou stávající koridory, kde postupně zvýšíme rychlost na 200 km/hod, a to na úsecích v délce min. 70 km. Rozšíříme elektrifikaci železnice, rozšíříme stávající železniční síť i o třetí kolej na nejvytíženějších úsecích hlavních koridorů.
Do roku 2029 spojíme Prahu, ruzyňské letiště a Kladno.
Posílíme bezpečnost až u 400 železničních přejezdů formou vyšší úrovně zabezpečení. Hlavní koridory vybavíme do 2029 bezpečnostním systémem ETCS.
Postavíme nová překladiště a napojíme průmyslové areály. Naším cílem je zastavit úbytek přepravovaného zboží po železnici a zvýšit její konkurenceschopnost. Rozšíříme možnosti pro nákladní dopravu na trasách Plzeň - Domažlice - Furth im Wald a České Velenice - Gmünd.
Dokončíme modernizaci hlavních vlakových nádraží v Pardubicích, Hradci Králové a Ostravě.
Do roku 2029 pokryjeme všechny železniční koridory internetem 5G.
Provedeme důkladnou analýzu realizovatelnosti všech předpokládaných úseků vysokorychlostních tratí a v jejich přípravě budeme pokračovat rovněž v návaznosti na možnosti rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Urychlíme výstavbu vodního stupně Děčín, který doplní přepravu energetických a průmyslových komponent a současně podpoří ochranu životního prostředí díky snížení kamionové dopravy. Zachováme strategický přístup České republiky k moři prostřednictvím území v Hamburku a podpoříme rozvoj flotily říčních a námořních plavidel pod českou vlajkou.
Novelizujeme zákon o provozu na pozemních komunikacích tak, aby čistý zisk z provozu městských radarů byl odváděn do Státního fondu dopravní infrastruktury. Srovnáme podmínky pro elektromobily a klasická vozidla, včetně dálničních známek, a zmrazíme jejich cenu i související poplatky pro osobní dopravu. Zavedeme rovněž doplňkový režim flotilových dálničních známek.
Při financování výstavby využijeme vedle rozpočtových zdrojů i evropské fondy a modely veřejně-soukromého partnerství (PPP), zejména u projektů, které tento přístup zrychlí a zefektivní.
Vrátíme slevy na jízdné pro studenty a seniory ve výši 75 procent.
Začneme sjednocovat systém veřejné dopravy a vytvoříme jednotná pravidla v celé České republice. Podpoříme vznik přestupních terminálů integrujících městskou, regionální, dálkovou i individuální dopravu.
Omezíme těžkou kamionovou dopravu na komunikacích nižších tříd prostřednictvím digitalizace, dispečerského řízení a mýtných pobídek, které ji udrží na určených koridorech.
Zavedeme povinnost pro řidiče taxislužeb prokazovat znalost českého jazyka a sjednotíme požadavky na řidiče taxislužeb a přepravních platforem tak, aby splňovali jasně stanovené profesní a kvalifikační podmínky, zaručující bezpečnou a kvalitní službu pro cestující.
Podpoříme projekt modernizace Letiště Praha, včetně kolejového napojení z centra města, jako významnou investici do budoucnosti naší země. Chceme, aby Česká republika měla moderní, bezpečné a konkurenceschopné letiště s dostatečnou kapacitou, které bude sloužit lidem, podpoří podnikání a přinese nové pracovní příležitosti.
Usilujeme o vyvážený rozvoj všech druhů dopravy. Nebudeme protežovat žádný dopravní mód, včetně cyklistické dopravy, na úkor jiných. Investice budeme rozdělovat podle skutečných dopravních potřeb občanů a regionů, s cílem zajistit jejich propojení a funkční doplňování.
9. VZDĚLÁVÁNÍ
Naše školy - od mateřských až po vysoké - jsou pro nás prioritou. Investice do vzdělávání nejsou totiž pouhým výdajem, ale klíčovou investicí do budoucnosti České republiky. Proto postupně znovu navýšíme výdaje na vzdělávání až k průměru zemí OECD. Tato investice se mnohonásobně vrátí v podobě lepší kvality života, hospodářského růstu a sebevědomé společnosti, připravené čelit výzvám 21. století. Vzdělávání musí být bezplatné, dostupné pro všechny, kvalitní a bezpečné. Zároveň musí zůstat prosté ideologických vlivů i působení politických neziskových organizací. Úkolem školy je vzdělávat, rozvíjet znalosti a kritické myšlení, nikoli šířit politické či aktivistické postoje.
Podpoříme investice do mateřských, základních a středních škol v oblastech s nedostatkem kapacit, aby vzdělávání bylo dostupné všem dětem, s důrazem na svazkové školy.
Rozšíříme podporu bezplatného školního stravování pro děti ze znevýhodněných rodin.
Zajistíme větší dostupnost školního sportu (nejen podporou školních sportovních klubů, ale především podporou výstavby moderní sportovní infrastruktury u škol), aby měly všechny děti rovné šance na zdravý a aktivní rozvoj.
Provedeme zásadní revizi a zrušíme neefektivní prvky současného inkluzivního vzdělávání, aby vzdělávání znevýhodněných žáků bylo v nejlepším zájmu žáka a zároveň nešlo na úkor ostatních. Podpoříme kapacity speciálních škol a speciálních tříd a posílíme kompetence ředitelů škol tak, aby mohli lépe ochránit nejlepší zájem dítěte i zajistit bezpečné prostředí na školách. Díky tomu vytvoříme také kvalitní podmínky pro rozvoj nadaných žáků, kteří budou mít možnost plně rozvinout svůj potenciál. Tím v běžných třídách otevřeme a využijeme prostor pro zásadní zkvalitnění rozvoje čtenářské, matematické i technické gramotnosti.
Podpoříme dostupnost a zajistíme dostatečné financování školních psychologů, speciálních pedagogů a asistentů pedagogů na školách, se zaměřením na kvalitu, nikoliv kvantitu, a na programy pro jejich studium, stejně tak podpoříme programy na podporu duševního zdraví.
Zaměříme se na zlepšení prevence patologických jevů, jako jsou závislosti na alkoholu, psychomodulačních látkách, hazardu, sociálních sítích či on-line hrách, na podporu duševního zdraví a prevenci šikany i kyberšikany. Moderní technologie, včetně umělé inteligence, do výuky patří – jejich využívání však musí být vždy se souhlasem vyučujícího. Závislost na mobilech a sociálních sítích do škol nepatří; přestávky mají děti trávit aktivně a v reálném světě.
Postupně zavedeme smysluplné využití AI do výuky tak, aby rozvíjelo kompetenci dětí a nenahrazovalo přemýšlení. Součástí bude vzdělávání pedagogů v této oblasti.
Změníme systém přijímacího řízení na střední školy tak, aby si rodiče a žáci vybírali konkrétní školu až se znalostí výsledků státní části přijímací zkoušky. Tím zajistíme, že volba střední školy bude lépe odpovídat skutečným schopnostem a potenciálu každého žáka.
Podpoříme skutečné využívání prvků duálního vzdělávání, které kombinuje teoretickou výuku ve školách a praxi ve firmách, stejně jako kvalitu učňovského školství včetně propagace řemesel směrem k žákům i jejich rodičům. Rozvoj praktických dovedností a povědomí o řemeslech začleníme do výuky na druhém stupni základních škol i do mimoškolních aktivit, se zvláštním důrazem na kvalitní kariérní poradenství pro žáky i jejich rodiče.
Stabilní a lepší příprava učitelů a vyšší kvalita vzdělávání
Dokončíme reformu vzdělávání na pedagogických fakultách, provázanou s intenzivní a systematicky reflektovanou praxí již od počátku studia, a podpoříme průběžné vzdělávání učitelů, aby mohli rozšiřovat své odborné schopnosti a vyučované předměty.
Zvýšíme platy pedagogických pracovníků na úroveň odpovídající jejich významu. Nástupní plat vysokoškolsky vzdělaného učitele bude 50.000 korun. Učitelům garantujeme na konci volebního období průměrný plat ve výši 75.000 korun. Místo demotivační platové tabulky připravíme a zavedeme kariérní řád pro učitele i ředitele, aby byl jasný profesní rozvoj a ohodnocení učitelů odpovídalo jejich kvalitě na základě objektivně měřitelných kritérií.
Vyhodnotíme funkčnost financování nepedagogických pracovníků přes rozpočtové určení daní. Zajistíme kuchařkám, uklízečkám, školníkům a dalším nepedagogickým pracovníkům platy odpovídající jejich významu, a tím i provozní stabilitu a udržení chodu škol.
Dostupné a kvalitní vysoké školy
Zajistíme dostatek míst na vysokých školách, aby každý talentovaný student měl možnost studovat, i když si to nemůže finančně dovolit. Zaměříme se na cílenou podporu oborů budoucnosti a celospolečensky potřebných, jako je zdravotnictví, moderní technologie nebo psychologie, a budeme klást důraz na technické vzdělávání a profesní studijní programy, které připraví studenty na praxi.
Připravíme zákon o zajištění kvality veřejných vysokých škol tak, aby došlo ke změně postavení a fungování Národního akreditačního úřadu a plnění mezinárodních standardů kvality.
Erasmus+ pro všechny
Budeme prosazovat navýšení kapacit programu Erasmus+, odstranění administrativních překážek a aktivní podporu všech studentů, kteří mají zájem vyjet do ciziny. Zaměříme se na zvýšenou podporu studentů ze sociálně slabších rodin, aby program nebyl pouze pro vyvolené, ale pro každého, kdo chce získat zahraniční zkušenosti.
Moderní a efektivní řízení vysokých škol
Zjednodušíme a zefektivníme řízení vysokých škol, vyvážíme kompetence a odpovědnost jednotlivých orgánů, a to při zachování akademické autonomie.
Posílíme schopnost škol rychle reagovat na potřeby společnosti a trhu práce. Financování tedy změníme tak, aby státem financované kapacity zásadně reflektovaly budoucí situaci na pracovním trhu a celospolečensky potřebné profese.
Atraktivní a kvalitní doktorské studium
Podpoříme excelentní uchazeče o doktorské studium a jejich projekty v rámci otevřené mezinárodní soutěže, která přitáhne nejlepší uchazeče, kteří budou realizovat doktorské projekty na výzkumně nejúspěšnějších pracovištích českých vysokých škol.
10. SOCIÁLNÍ POLITIKA A ZAMĚSTNANOST
Sociální politika musí být spravedlivá, efektivní a zaměřená na potřeby všech generací. Sociální politika musí společnost spojovat, ne rozdělovat. Česká společnost čelí výraznému poklesu životní úrovně, který těžce dopadá na seniory, rodiny s dětmi a další zranitelné skupiny. Zastropujeme věk odchodu do důchodu na 65 letech a zajistíme, aby valorizace důchodů znovu odrážely inflaci a růst mezd. Chceme vytvořit stabilní důchodový systém, který bude udržitelný i pro naše děti a vnuky. Proto se soustředíme na podporu jeho zdrojů. S ohledem na bezprecedentní pokles porodnosti, jehož příčiny spočívají mimo jiné v ekonomické nejistotě, nedostupnosti bydlení a daňovém znevýhodnění ekonomicky aktivních rodin s dětmi, přijmeme opatření, která umožní každé rodině mít takový počet dětí, jaký si přeje, aniž by tím došlo ke ztrátě její životní úrovně. Děti jsou nenahraditelnou investicí pro budoucnost i ekonomiku státu. Naše vize zahrnuje také moderní a efektivní sociální služby, které propojí zdravotní a sociální péči potřebnou pro zdravotně postižené i seniory. Chceme, aby se nikdo necítil opomenutý a každý dostal pomoc, kterou potřebuje.
Důchody
Zastropujeme věk odchodu do důchodu na 65 letech a obnovíme spravedlivý valorizační vzorec, který zohlední růst životních nákladů rodin důchodců a polovinu růstu reálných mezd.
Zavedeme věkové valorizace, aby důchody od 80 let rostly s věkem seniorů.
Důstojné podmínky pro seniory zajistí i nová kategorie životního minima.
Upravíme legislativu, která umožní dřívější odchod do důchodu pro občany vykonávající náročné profese, a zajistíme jim adekvátní a spravedlivý důchod.
Zvýšíme motivaci k práci ve stáří. Každý odpracovaný rok navýší důchod o 1,5 % vyměřovacího základu. Automatický přepočet bude prováděn každoročně bez nutnosti žádosti. Konkrétními opatřeními budeme motivovat zaměstnavatele k zaměstnávání lidí v předdůchodovém a důchodovém věku. Stávající systém slevy na sociálním pojištění ponecháme.
Rozvineme dobrovolný pilíř, který umožní lidem od raného věku spořit si na stáří prostřednictvím státem zvýhodněných a bezpečných produktů.
Rodiny s dětmi
Zvýšíme rodičovský příspěvek na 400.000 Kč a umožníme jeho flexibilní čerpání. Rodičům dětí do 3 let nabídneme možnost volby mezi klasickou rodičovskou dovolenou a "rodičovským režimem".
Obnovíme přídavky na děti podle aktuální situace rodin.
Obnovíme školkovné a slevu na dani pro pečujícího rodiče.
Rodinám s nízkými příjmy zajistíme zlevněné stravné pro děti v mateřských a základních školách. Prostřednictvím zřizovatelů finančně podpoříme kroužky, družiny a volnočasové aktivity dětí během školního roku i o prázdninách tak, aby se jich mohly zúčastnit i děti z nízkopříjmových rodin.
Podpoříme rodinné vstupné u kulturních, sportovních a vzdělávacích zařízení a akcí jako možnou podmínku poskytnutí dotací a grantů.
Při přípravě demografických opatření budeme upřednostňovat manželství jako nejstabilnější prostředí pro výchovu dětí.
Sociální dávky
Zrevidujeme "superdávku". Změníme nevyhovující a diskriminační parametry "superdávky", vyčleníme přídavky na děti.
Sociální systém upravíme tak, aby více motivoval k pracovní aktivitě a obsahoval přiměřenou pracovní povinnost pro dlouhodobé příjemce dávek.
Zajistíme účast obcí na řešení situace jejich občanů pobírajících dávky.
Dotační systém upravíme tak, aby více zohledňoval výsledky a přínos služeb poskytovaných rodině.
Aktualizujeme systém životního minima. Nastavení musí odpovídat současným potřebám domácností. Zavedeme speciální výši životního minima pro seniory a příjemce invalidních důchodů.
Provedeme revizi pravidel a kontrolních mechanismů čerpání sociálních dávek cizími státními příslušníky.
Zintenzivníme kontrolu zneužívání sociálních dávek a obchodu s chudobou.
Sociální služby
Připravíme nový zákon o sociálních službách. Stávající dotační systém se dávno přežil a nevyhovuje vlastně nikomu. Ve spolupráci s kraji, obcemi a poskytovateli sociálních služeb navrhneme nový způsob financování, který lépe zohlední počet klientů a jejich nároky.
Podpoříme rozšíření kapacit zařízení dlouhodobé péče. Revize financování umožní větší zapojení soukromých prostředků a bude motivovat samosprávy i poskytovatele služeb k rozšiřování dostupných služeb.
Zvláštní důraz dáme na rozvoj terénní a ambulantní péče, která lidem umožní žít co nejdéle v jejich přirozeném prostředí, mezi svými blízkými.
Vytvoříme Centrální registr žadatelů o sociální služby a domovy seniorů. Přidělování míst musí být spravedlivé a přehledné; informace budou využity při vytváření a úpravách kapacit i struktury nabízených sociálních služeb.
Prostřednictvím sociálně zdravotního pomezí propojíme zdravotní a sociální péči.
Zajistíme důstojné podmínky pro pečující osoby, zavedeme hmotné zabezpečení neformálních pečujících.
Podpoříme rozvoj sítě odlehčovacích služeb s cílem poskytnout pečujícím osobám nezbytný odpočinek.
Zjednodušíme a sjednotíme proces posuzování žádostí o invalidní důchody tak, aby řízení bylo rychlé, přehledné a jednotné.
Zajistíme spravedlivou valorizaci příspěvku na péči.
Práce a zaměstnanost
Uděláme z úřadů práce opět aktivní partnery zaměstnanců i zaměstnavatelů, podpoříme propojení se školami a samosprávami.
Nejen umělá inteligence mění trh práce. Úřad práce musí změny předvídat a profesně připravit všechny, kteří práci hledají nebo o ni mohou přijít. Firmám pak nabídne vhodné pracovníky a podpoří jejich zapracování či rekvalifikaci.
Posílíme boj proti práci načerno.
Podpoříme flexibilní úvazky pro rodiče, seniory a zdravotně znevýhodněné.
Vyplácení dávek spojíme se sociální prací, aby lidé snáze přešli zpět na pracovní trh.
Zpřísníme kontrolu agentur práce. Nelegální zaměstnávání a používání nezákonných praktik, včetně daňových pojistných úniků, povede k okamžitému odebrání licence. Zajistíme, aby agentury práce nezneužívaly zaměstnance k obcházení zákonů.
Zrevidujeme systém zaměstnávání zahraničních pracovníků.Zrušíme povinné hlášení zaměstnanců do evidence zdravotního a sociálního pojištění u DPP. Upravíme stávající limit pro vstup do těchto systémů.
Zrušíme povinné pracovnělékařské prohlídky pro brigádníky.
Péče o znevýhodněné děti
Zlepšíme systém včasného záchytu dětí ohrožených zanedbáváním, týráním nebo zneužíváním.
Zajistíme cílenou podporu rodinám a preventivní opatření ve spolupráci se školami a sociálními pracovníky.
Podpoříme stabilnější finanční zázemí pro pěstouny, zjednodušení adopčního procesu a poskytování lepší doprovodné péče pro nové rodiny.
11. ZDRAVOTNICTVÍ
České zdravotnictví potřebuje moderní, spravedlivý a efektivní systém, který zajistí dostupnou a kvalitní péči pro všechny občany. Zaměříme se na prevenci, včasnou diagnostiku a podporu zdravého životního stylu, abychom předcházeli nemocem a zlepšili kvalitu života lidí všech generací. Cílem vlády je posílit důvěru ve zdravotnictví, zlepšit jeho organizaci a zajistit jeho dlouhodobou finanční stabilitu.
Podpora primární péče a prevence nemocí
Podpoříme rozvoj a posílení primární péče, včetně zapojení lékáren do preventivních a jednoduchých screeningových programů. Klíčovou roli v primární péči však musí hrát praktický lékař, disponující dostatečnými kompetencemi a zázemím. Proto budeme podporovat plošný rozvoj sdružených praxí praktických lékařů s cílem zajistit co nejširší dostupnost primární péče pro pacienty a kvalitní pracovní podmínky pro praktiky.
Dostupnost zubní péče posílíme navýšením počtu stomatologů poskytujících služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění a vytvoříme síť urgentních stomatologických pohotovostí.
Budeme motivovat zaměstnavatele k investicím do preventivních programů pro své zaměstnance.
V rámci výuky na školách se zaměříme na zdravotní gramotnost, sportovní aktivity, přirozený pohyb dětí a zásady zdravé životosprávy.
Ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami zavedeme finanční bonusy pro občany, kteří se pravidelně účastní preventivních prohlídek.
Nad rámec povinného očkování zachováme dobrovolnost očkování.
Dostupnost a kvalita zdravotních služeb
Chceme dále pokračovat ve financování navýšení kapacit lékařských fakult a vzdělávacích kapacit pro nelékařské obory.
Posílíme financování rezidenčních míst pro mladé lékaře a budeme je motivovat k práci v regionech formou dotačních programů na rozjezd vlastní praxe.
Podpoříme rozvoj a dostupnost paliativní péče.
Prioritou pro nás bude dlouhodobá péče: propojíme zdravotní a sociální oblast tak, aby péče o seniory byla plynulá, koordinovaná a přirozeně dostupná.
Budeme podporovat domácí péči tak, aby bylo co nejvíce pacientům umožněno zůstat ve svém přirozeném prostředí.
Budeme dělat vše pro zajištění dostupnosti léků, včetně vytvoření robustních rezervních zásob a tvrdého postihu nedovolených reexportů. Skrze rozumnou cenovou politiku a regulaci zajistíme, aby bylo Česko konkurenceschopným trhem pro výrobce.
Revidujeme systém tzv. centrové péče, aby odpovídal potřebám moderní medicíny a zajistil spravedlivou a včasnou dostupnost inovativní léčby pro všechny pacienty.
Zavedeme národní monitoring kapacit s využitím povinné e-žádanky a sběru čekacích dob na úrovni poskytovatelů.
Podpoříme rozvoj a širší využívání telemedicíny, která zajistí vyšší dostupnost zdravotní péče a efektivnější využití kapacit zdravotníků.
Budeme systematicky měřit a zveřejňovat data o kvalitě péče; výsledky budou sloužit například k akreditacím zdravotnických zařízení či tvorbě sítě.
V rámci úhrad zdravotních služeb budeme podporovat modely založené na disease managementu, výsledcích léčby a kvalitě poskytované péče - nikoliv pouze na objemu výkonů.
U laboratorních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění budeme dále prohlubovat požadavky na programy kvality.
Zrealizujeme strategické investice do nemocnic a nejmodernějších technologií za účelem rychlejší a kvalitnější léčby pacientů.
Implementujeme Národní onkologický plán a Národní kardiovaskulární plán, které se zaměřují na prevenci a léčbu dvou nejčastějších příčin úmrtí v České republice.
Zapojíme pacientské organizace do rozhodovacích procesů, aby mohly - sdílejte článek
Následuje: Kyša: Spisovatelé by se neměli umělé inteligence bát, raději ji využít při práci
Brno 31. října (ČTK) - Spisovatelé by neměli podléhat strachu, že je umělá inteligence (AI) nahradí, a raději hledat způsoby, jak její možnosti využít při práci na knihách i vlastním rozvoji. Nástroje umělé inteligence mohou vylepšovat texty, eliminovat chyby a poskytovat užitečnou zpětnou vazbu, zaznělo dnes v debatě na veletrhu Kniha Brno. "Je to téma, o kterém se dá mluvit každé tři měsíce – a pokaždé jinak," poukázal na dynamický vývoj v oboru spisovatel Leoš Kyša, jenž publikuje také pod pseudonymem František Kotleta. "Modely se zlepšují měsíc co měsíc a píšou konzistentnější, lepší texty," souhlasí vývojář a analytik Jan Tyl. Generativní modely umělé inteligence už podle něj dokážou vytvořit povídku, kterou čtenář sotva rozezná od díla živého autora. Román ale zůstává pro AI příliš velkým soustem. "Čím je text delší, tím je to pro umělou inteligenci obtížnější," uvedl Tyl. Třeba za rok už možná umělá inteligence zvládne i soudržný román s dějovou logikou, přesto se literáti podle Kyši nemusejí příliš bát toho, že přijdou o práci. "Pro čtenáře má pořád největší hodnotu to, co napíše člověk," míní Kyša. Spíše než k nahrazování lidské kreativity proto doporučuje využívat nástroje AI jako pomocníky při práci. "Nejdřív jsme se AI smáli, pak jsme se jí začali bát, teď už se pojďme nebát, ale spíš ji využít," uvedl Kyša. Současnou situaci přirovnal k rozhodování, zda psát husím brkem, na psacím stroji nebo v textovém editoru na počítači. Poslední možnost je nejpohodlnější a nejproduktivnější, avšak neznamená, že se autor zříká vlastní kreativity. Kyša už běžně AI využívá ke konkrétním úkolům. Pro knihu Černá smečka například potřeboval šachovou partii s vítězstvím v desátém tahu. Než by ji sám vymyslel, zabralo by mu to ... (pokračování)
Brno 31. října (ČTK) - Spisovatelé by neměli podléhat strachu, že je umělá inteligence (AI) nahradí, a raději hledat způsoby, jak její možnosti využít při práci na knihách i vlastním rozvoji. Nástroje umělé inteligence mohou vylepšovat texty, eliminovat chyby a poskytovat užitečnou zpětnou vazbu, zaznělo dnes v debatě na veletrhu Kniha Brno. "Je to téma, o kterém se dá mluvit každé tři měsíce – a pokaždé jinak," poukázal na dynamický vývoj v oboru spisovatel Leoš Kyša, jenž publikuje také pod pseudonymem František Kotleta. "Modely se zlepšují měsíc co měsíc a píšou konzistentnější, lepší texty," souhlasí vývojář a analytik Jan Tyl. Generativní modely umělé inteligence už podle něj dokážou vytvořit povídku, kterou čtenář sotva rozezná od díla živého autora. Román ale zůstává pro AI příliš velkým soustem. "Čím je text delší, tím je to pro umělou inteligenci obtížnější," uvedl Tyl. Třeba za rok už možná umělá inteligence zvládne i soudržný román s dějovou logikou, přesto se literáti podle Kyši nemusejí příliš bát toho, že přijdou o práci. "Pro čtenáře má pořád největší hodnotu to, co napíše člověk," míní Kyša. Spíše než k nahrazování lidské kreativity proto doporučuje využívat nástroje AI jako pomocníky při práci. "Nejdřív jsme se AI smáli, pak jsme se jí začali bát, teď už se pojďme nebát, ale spíš ji využít," uvedl Kyša. Současnou situaci přirovnal k rozhodování, zda psát husím brkem, na psacím stroji nebo v textovém editoru na počítači. Poslední možnost je nejpohodlnější a nejproduktivnější, avšak neznamená, že se autor zříká vlastní kreativity. Kyša už běžně AI využívá ke konkrétním úkolům. Pro knihu Černá smečka například potřeboval šachovou partii s vítězstvím v desátém tahu. Než by ji sám vymyslel, zabralo by mu to ... (pokračování)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Návrh programového prohlášení vlády' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2025103105299|523164. Vydána 31.10.2025 18:06:03. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Návrh programového prohlášení vlády' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2025103105299|523164. Vydána 31.10.2025 18:06:03. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.