Odbornice: Politický merch může být novým zdrojem peněz či zviditelněním
Praha 3. června (ČTK) - Prodejem výrobků s vlastním designem, takzvaného merche, může politická strana usilovat o nový zdroj peněz či o to, aby se zviditelnila před volbami. Za další účel lze považovat budování stranické identity, řekla ČTK Marcela Konrádová z katedry marketingové komunikace a public relations Univerzity Karlovy v Praze. Lídr opozičního hnutí ANO Andrej Babiš o víkendu spustil prodej vlastního oblečení a dalších produktů. Podle Konrádové je to důkaz silné personalizace hnutí.
Spolu se zakladatelem Institutu politického marketingu Karlem Komínkem se Konrádová shodla na tom, že Babišův merch cílí na mladé potenciální voliče hnutí ANO. "Babiš již delší dobu cíleně komunikuje tak, aby zaujal mladé a ulovil mezi oněmi cca 400.000 voliči co nejvíce ryb. Nedělá to ale sám, snaha oslovit skupinu 18+ je v těchto volbách zřejmá napříč politickým spektrem," řekla Konrádová. Účelem podle ní ovšem není to, aby byl merch vyprodaný, jde spíše o snahu zaujmout.
Merch není první aktivitou ANO se zaměřením na mladé voliče, do těchto aktivit spadá třeba i účet na síti TikTok, řekl ČTK Komínek.
Konrádová upozornila na to, že se v tomto případě nejedná o klasický stranický merch. "Toto je de facto merch Andreje Babiše. Je to důkaz silné personalizace strany, ale také snahy o jakousi celebritizaci a ve smyslu provedení - například využití hlášky Sorry jako - i politainmentu," doplnila.
Podle Komínka je ale obecně potenciál merche, co se týče volebního výsledku, malý. "V dnešní době je ovšem klíčové být ve veřejném povědomí neustále - navíc ve spojitosti s neutrálními či rovnou pozitivními tématy, takže už jen z tohoto pohledu to dává smysl," uvedl Komínek.
Ve světě, zejména v USA, je politický merch podle Komínka zcela běžný. "Pro Čechy to může být trochu zvláštní, ale tam je politika všudypřítomná - například, když si jdete během kampaně na benzince pro kafe, můžete si vybrat červený nebo modrý kelímek, a dát tak všem ostatním najevo, kde stojíte," uvedl.
Také opoziční hnutí SPD chystá vlastní merch, řekla ČTK mluvčí Lenka Čejková. "Vše je teď ve fázi přípravy a jednání ke spuštění, ale oblečení je již vyrobeno. Bude hlavně s národními symboly a půjde o bundy, trička, čepice a šaty," uvedla. Hnutí Stačilo! neplánuje spouštět vlastní e-shop. "Máme připravenou sérii klasického merche, který bude k dispozici na velkém turné hnutí Stačilo! i v rámci klasické kontaktní kampaně ve všech regionech," řekl ČTK lídr hnutí v Pardubickém kraji Roman Roun.
Merch má mimo jiné i strana Motoristé sobě. "V rámci kampaně připravujeme řadu reklamních předmětů. Prodej županů jako Andrej Babiš ale neplánujeme," řekl ČTK za koalici Spolu mluvčí ODS Jakub Skyva.
Andrej Babiš nemá z prodeje merche žádný příjem, řekl ČTK už dříve mluvčí ANO Martin Vodička. Provozovateli e-shopu Babiš jen poskytl své ochranné známky "AB" a "Sorry Jako" a svou vlastní doménu, dodal.
mib rot - sdílejte článek
Následuje: Lobbování získá zákonná pravidla, prezident Pavel předlohu podepsal
Praha 3. června (ČTK) - Lobbování získá od července zákonná pravidla, vznikne zejména registr lobbistů a lobbovaných. Návrh zákona k omezení možné korupce, střetu zájmů nebo klientelismu dnes podepsal prezident Petr Pavel. O jeho podpisu informoval Hrad. Podpis připojila hlava státu také k doprovodné novele dalších zákonů, jež upravuje například zaznamenávání takzvané lobbistické stopy v důvodové zprávě návrhu právního předpisu. Přijetí regulace lobbování do poloviny letoška bylo jedním z předpokladů pro vyplacení peněz z Národního plánu obnovy, který čerpá dotace z EU. Lobbování označuje zákon za činnost, jejímž účelem je přímé ovlivnění postupu lobbovaného při přípravě, projednávání nebo schvalování právních předpisů, mezinárodních smluv, centrálních opatření obecné povahy nebo koncepčních dokumentů. Lobbovanými mohou být například prezident republiky, poslanci a senátoři, členové vlády a jejich náměstci, vedoucí sněmovní, senátní a prezidentovy kanceláře, členové bankovní rady České národní banky a dalších centrálních institucí, jako jsou Nejvyšší kontrolní úřad, Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Předloha vymezuje po sněmovních úpravách lobbované tak, aby mezi ně patřily na centrální úrovni jen osoby s rozhodovací pravomocí. (pokračování...)
Praha 3. června (ČTK) - Lobbování získá od července zákonná pravidla, vznikne zejména registr lobbistů a lobbovaných. Návrh zákona k omezení možné korupce, střetu zájmů nebo klientelismu dnes podepsal prezident Petr Pavel. O jeho podpisu informoval Hrad. Podpis připojila hlava státu také k doprovodné novele dalších zákonů, jež upravuje například zaznamenávání takzvané lobbistické stopy v důvodové zprávě návrhu právního předpisu. Přijetí regulace lobbování do poloviny letoška bylo jedním z předpokladů pro vyplacení peněz z Národního plánu obnovy, který čerpá dotace z EU. Lobbování označuje zákon za činnost, jejímž účelem je přímé ovlivnění postupu lobbovaného při přípravě, projednávání nebo schvalování právních předpisů, mezinárodních smluv, centrálních opatření obecné povahy nebo koncepčních dokumentů. Lobbovanými mohou být například prezident republiky, poslanci a senátoři, členové vlády a jejich náměstci, vedoucí sněmovní, senátní a prezidentovy kanceláře, členové bankovní rady České národní banky a dalších centrálních institucí, jako jsou Nejvyšší kontrolní úřad, Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Předloha vymezuje po sněmovních úpravách lobbované tak, aby mezi ně patřily na centrální úrovni jen osoby s rozhodovací pravomocí. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Odbornice: Politický merch může být novým zdrojem peněz či zviditelněním' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Média a reklama (med) - Obchod (obo). ID zprávy: T2025060304896|514542. Vydána 03.06.2025 15:57:15. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Odbornice: Politický merch může být novým zdrojem peněz či zviditelněním' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Média a reklama (med) - Obchod (obo). ID zprávy: T2025060304896|514542. Vydána 03.06.2025 15:57:15. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.