Der Spiegel: Výměna dílů od Huawei by Deutsche Bahn stála až 400 milionů eur
Berlín/Peking 4. srpna (ČTK) - Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) by musel vynaložit až 400 milionů eur (9,7 miliardy Kč) na výměnu všech komponentů své infrastruktury, které dodal čínský technologický gigant Huawei Technologies. Pokud by se německá vláda rozhodla komponenty Huawei zakázat, pak by se projekty firmy Deutsche Bahn, kterou vlastní stát, mohly zpozdit o pět až šest let, uvedl s odvoláním na interní dokument společnosti magazín Der Spiegel. Mluvčí podniku uvedl, že firma nebude interní dokumenty komentovat.
Německá vláda v současné době přezkoumává, zda by některé komponenty od čínských společností Huawei a ZTE neměly být v německých telekomunikačních sítích zakázány. Obává se vlivu čínských společností na kritickou infrastrukturu.
Případný zákaz společnosti Huawei by pravděpodobně vyvolal negativní reakci Pekingu. Čínské ministerstvo zahraničí vyzvalo Berlín, aby jednal v souladu s vlastními zájmy a mezinárodními pravidly.
Společnost Deutsche Bahn, která se snaží svůj provoz digitalizovat, loni v prosinci zadala dceřiné společnosti telekomunikačního operátora Deutsche Telekom zakázku v hodnotě 64 milionů eur na dodávku většiny komponentů pro svou novou IP síť. Počítalo se přitom s využitím technologie od Huawei.
Český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) v roce 2018 označil technologie čínských společností Huawei a ZTE za bezpečnostní riziko. Spojené státy firmu Huawei obviňují z krádeže technologií a také ji podezřívají ze špionáže pro čínskou vládu. To ale Huawei dlouhodobě odmítá.
V červnu britský list Financial Times (FT) napsal, že Evropská unie zvažuje, že členským státům zakáže při budování sítí páté generace (5G) využívat společnosti, které jsou považovány za bezpečnostní riziko, včetně Huawei. Jen třetina zemí EU zakázala firmě Huawei podílet se na budování kritických částí sítě 5G, a to navzdory společně dojednanému doporučení vyloučit rizikové dodavatele z investic do technologií.
"To je příliš málo. A ohrožuje to kolektivní bezpečnost unie," řekl eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton.
lsk spr
V oblouku Negrelliho viaduktu vzniká magistrátní infocentrum
Praha 4. srpna (ČTK) - V jednom z oblouků pražského Negrelliho viaduktu vzniká magistrátní informační centrum. Hlavní město získalo stavební povolení a začalo centrum budovat pod viaduktem jižně od křižovatky ulic Sokolovská a Prvního pluku. ČTK to dnes sdělila mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Práce by měly být hotovy letos v říjnu. Plán vestaveb a urbanistické koncepce okolí viaduktu připravoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), o oblouky se bude starat městská společnost Trade centre Praha (TCP).
"Oživení prvního oblouku viaduktu přirozeně prověří nejen funkčnost celého budoucího řešení, ale také provázanost na dostupné dopravní trasy v okolí a občanskou vybavenost. V budoucnu tam totiž postupně vyrostou nové kavárny, bistra, kulturní projekty ale i zázemí pro start-upy," uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
V pilotním projektu se v oblouku objeví nové zasklené fasády, město nechá vytvořit interiér a zázemí infocentra. V minulosti, před kompletní opravou viaduktu, byl oblouk uzavřen a sloužil jako garáž. Centrum bude fungovat v následujících dvou letech ve zkušebním provozu, při němž bude magistrát s odborníky sledovat vliv na viadukt. Poznatky využije při vestavbách v dalších obloucích.
Samotné konstrukce vestavby jsou navrženy jako plně demontovatelné. Zasklení prostoru oblouku neovlivní pěší ani jiné komunikační trasy v místě. Jako průchod a průjezd pod viaduktem slouží vedlejší portály, které překlenují Sokolovskou ulici.
Podle dřívějších vyjádření představitelů města budou oblouky rozděleny do tří skupin podle jejich využití. Pro komerční využití se počítá se 40 procenty z nich. Nájemci dostanou smlouvu na pět let s možností ji následně po dvou letech prodlužovat. Stejný počet prostor bude určen pro tzv. kreativní pronájem s tříletou nájemní smlouvou. Zbytek oblouků bude sloužit pro start-upy, které dostanou prostor do pronájmu na jeden rok.
Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim.
brn ptd
DALŠÍ ZPRÁVY