Letošní Absurditou roku je DPH, kterou musí firma zaplatit při darování věci
Praha 8. června (ČTK) - Letošním vítězem ankety o Absurditu roku se stala DPH, kterou musí firma zaplatit při darování věci například na humanitární účely v ČR. Naopak za nejprospěšnější označila veřejnost v hlasování Zlatý paragraf milostivé léto pro živnostníky. Ankety Absurdita roku a Zlatý paragraf jsou každoročně vyhlašovány v rámci podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku. V tiskové zprávě to dnes uvedli organizátoři soutěže, jejímž odborným garantem je Hospodářská komora ČR.
Podle zákona o DPH musí v rámci daru podnik zaplatit DPH z ceny zboží, zatímco pokud se stejnou věc rozhodne zničit, paradoxně DPH neodvádí a může si ji odečíst z pořízení věcí na vstupu. Existuje sice osvobození od DPH s nárokem na odpočet v případě dodání daru prostřednictvím humanitárních organizací do třetích zemí, ale tento pardon neexistuje u dodání v rámci ČR, připomněli organizátoři.
Živnostníci, drobní zaměstnavatelé i společnosti, které mají dluhy na sociálních odvodech, mohou dostat šanci na jejich snadnější srovnání. Při splacení dlužného pojistného jim sociální správa odpustí penále a exekuční náklady. Úhrada je možná i ve splátkách. Nový zákon o mimořádném odpuštění penále z dlužného pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů s úpravou dalšího kola milostivého léta schválila na svém zasedání v lednu 2023 vláda a v květnu Poslanecká sněmovna.
Absurdita roku je populární anketa, jejímž cílem je upozornit na nejnesmyslnější byrokratické povinnosti uložené podnikatelům. Vyhlašování anticeny má přispět ke kultivaci tuzemského podnikatelského prostředí. Absurdní předpisy nominuje veřejnost z řady podnikatelů, různých oborových asociací a svazů a cechů. O vítězné absurditě rozhoduje veřejnost v on-line hlasování.
Zlatý paragraf je anketa, která je nově součástí vyhlašování Absurdity roku. Oceňuje konkrétní aktivitu veřejné správy, která má za cíl pomáhat českému podnikání a je příkladnou aktivitou v této oblasti. Může se jednat o nově přijatý zákon, nařízení, vyhlášku, ale i návrh, snahu nebo vizi, jak podnikatelům zjednodušit život. Nominace probíhají od března do května.
jsa mha
Bankovní identitu za 2,5 roku fungování využily tři miliony uživatelů
Praha 8. června (ČTK) - Bankovní identitu u služeb státu a firem využily tři miliony uživatelů, tedy více než třetina občanů starších 18 let. Během 2,5 roku fungování se tak Bank iD stala zdaleka nejpoužívanějším způsobem digitálního ověření totožnosti občanů v Česku. Novinářům to dnes řekl výkonný ředitel Bankovní identity Marek Růžička.
Přesně dva roky lze Bank iD využívat i k prokazování totožnosti u firem. U více než 160 zapojených subjektů ji pro svoji identifikaci použil jeden milion lidí. Češi se díky bankovní identitě naučili využívat on-line služby státu. Celkem 80 procent uživatelů, kteří se v loňském roce přihlásili ke službám státu, se identifikovalo prostřednictvím své bankovní identity. V průměru se za rok přihlásili pětkrát a celkově provedli více než deset milionů přihlášení.
"Češi mají zájem řešit své záležitosti se státem on-line, pokud mají tu možnost, jak je vidět z počtu transakcí i počtu uživatelů. Jako příklad mohu uvést daňové přiznání, které letos poprvé podalo více Čechů on-line než na papíře. Zároveň je očividné, že čím víc je aktivních uživatelů, tím větší má stát motivaci svoje další agendy digitalizovat,“ uvedl Růžička.
Bank iD jako prostředek identifikace zákazníků využívá také stále více soukromých společností. "Za uplynulých 12 měsíců vzrostl počet uživatelů u firem téměř pětinásobně. Jedním z důvodů jsou nové sektory, kde je možno Bank iD využít k ověření totožnosti, jako jsou zdravotní pojišťovny, telekomunikace nebo e-shopy," doplnil Růžička. Prostřednictvím bankovní identity je možné nově žádat také o zelené dotace u Státního fondu životního prostředí. Chystá se využití ve školství, zdravotnictví nebo ověření plnoletosti při doručování zboží z e-shopů.
Velkou příležitost pro firmy skýtá podle něj rozšíření elektronického podpisu. Vzdáleně je možné podepsat třeba pracovní dokumenty, nájemní či kupní smlouvy nebo objednávky zboží. Jistotu, že dokument podepisují ty osoby, které mají, dodá oběma smluvním stranám ověření totožnosti přes Bank iD.
"Pro firmy to znamená příležitost proniknout do regionů. Zákazníci už nemusí cestovat na pobočky do větších měst. S firmami mohou jednat, obchodovat a komunikovat čistě on-line," uvedl předseda představenstva Bankovní identity Jan Blažek. Díky rozvoji elektronického podpisu bude podle něj ještě letos možné vyřídit takzvanou zelenou hypotéku, bez jediného papíru od žádosti až po zápis do katastru.
Bankovní identitu mohou pro ověřování totožnosti a přihlašování nebo pro zaručené podepisování v on-line prostředí využívat klienti elektronického bankovnictví. Bankovní identita funguje pod značkou Bank iD. Od ledna 2021 mohou klienti českých bank používat svou bankovní identitu pro přihlašování ke službám státu, od června 2021 se mohou prokazovat svou bankovní identitou i u soukromých firem.
fd rdo
DALŠÍ ZPRÁVY