Euro
+ 420 545 222 800
Zlatovna Investice Mince

Dukát

Co je to Dukát?

Dukát je zlatá obchodní mince původně pocházející z Benátek. Název vznikl ze zkráceného slova Ducat(us), znamenajícího vévodství. Rozšířil se po celé Evropě jako nejtypičtější zlatá mince s váhou 3,49 gramu ryzosti 0,9866. Náhrdelníky s dukáty byly oblíbenou součástí lidových oděvů v 18. a 19. století a to jak v dnešním Česku, tak i v jiných zemích.

Dukát Karla IV.
Na snímku je dukát Karla IV. Je součástí pokladu 435 zlatých a stříbrných mincí, jejichž část 12. srpna 2020 v Plzni představilo Západočeské muzeum. Mince ze 14. století našel náhodný chodec v lese na Tachovsku. Mají historickou hodnotu kolem čtyř milionů korun. Kredit: ČTK / Chaloupka Miroslav

Český dukát

Český dukát či český zlatý je zlatá dukátová mince, která byla ražená na území českého státu. Od 16. století se její hmotnost ustálila na 3,49 g a na ryzosti 23 2/3 karátu.

Pod vlivem ražby uherských dukátů začaly být v Čechách raženy v Praze za vlády Jana Lucemburského od roku 1325 jako florény (pojmenovány podle florentské předlohy) a za vlády jeho syna Karla IV. jako české dukáty (český zlatý). Razily se do 80. let 14. století, poté zase až od roku 1495. V oběhu byly do 17. století. Měly na sobě reliéf sv. Václava. Z českého území dále známe československý dukát, svatováclavský dukát.

1 dukát = 30 pražských grošů = 190 krejcarů
SLOVNÍK POJMŮ
ZPRÁVY HÝBOU CENOU ZLATA

Přinášíme vám ty nejdůležitejší zprávy z aktuálního zpravodajství České tiskové kanceláře a dalších světových agentur. Klíčové zprávy, důležitá sdělení, analýzy, prognózy, očekávané události. Buďte informovaní. Sledujte náš výběr zpráv pravidelně. Neunikla vám nějaká?

VÝBĚR ZPRÁV Z DŮVĚRYHODNÝCH ZDROJŮ

Každý týden vám přinášíme výběr podstatných zpráv. Sledujte originální zpravodajství zaměřené na svět drahých kovů, financí, cenin, mincí, pokladů a všeho co v sobě skrývá nadčasové hodnoty. Sledujte zprávy na serveru Zlatovna.cz.

České mince

FAZ: UEFA na fotbalovém Euru vydělá majlant, ale německý poplatník zapláče


Frankfurt 15. června (ČTK/FAZ) - Evropská fotbalová unie (UEFA) počítá s tučnými zisky z fotbalového mistrovství Evropy, zatímco německý stát přebírá vysoké náklady, ale nevybírá skoro žádné daně, píše německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Snaží se přitom analyzovat příčiny 'prohry' německého daňového poplatníka. Německo prohrálo ještě před začátkem mistrovství Evropy - tedy samozřejmě ne německé národní mužstvo, které má ještě šanci na titul, ale státní kasa, píše FAZ. Je to pořád stejná a extrémně jednostranná hra: pořadatel velké mezinárodní fotbalové akce vždy trvá na osvobození od daňových povinností. Díky monopolu má nejlepší pozici k prosazení svých zájmů. Pokud si nějaká vláda postaví hlavu a pokud nějaká země na takovou hru odmítne přistoupit, najde se spousta dalších zájemců, kteří jsou ochotni přistoupit na cokoliv. Zkušenosti s tím má i Německý fotbalový svaz (DFB). Jak Mezinárodní fotbalová federace (FIFA), tak UEFA na šampionátech vydělávají velké peníze, zatímco národní daňové úřady odcházejí většinou s prázdnou. Svazy se snaží prodávat jako neziskové organizace, ale to jim podle FAZ nevěří ani ti největší důvěřivci. Naopak jsou se sdruženími sídlícími ve Švýcarsku spojována slova jako úplatkářství, korupce, domovní prohlídky nebo soudní řízení. Veřejný obraz UEFA není tak špatný jako obraz FIFA, jejíž pověst dlouhodobě trpí i kvůli stále nedostatečně objasněným okolnostem konání německého mistrovství světa v roce 2006. Ani práce UEFA ale není transparentní. I v roce 2024 může UEFA na fotbalovém Euru vydělat majlant, zatímco německý daňový poplatník zapláče. V číselném vyjádření: UEFA na mistrovství počítá s příjmy zhruba 2,4 miliardy eur (59 miliard Kč). Vydělat by tak nakonec mohla kolem jedné miliardy eur (24,7 miliardy Kč). Z toho ještě musí zaplatit prémie 331 milionů eur (8,2 miliardy Kč) zúčastněným národním svazům a kompenzace klubům zúčastněných hráčů. I tak organizaci zůstane částka ve vyšších stovkách milionů eur. Argument UEFA je jasný: peníze se rozdělí mezi národní svazy, které je pošlou zpět na podporu fotbalu. Koneckonců tak argumentuje i FIFA při mistrovství světa nebo Mezinárodní olympijský výbor při olympijských hrách. Takhle funguje ekonomika sportovních svazů. Daně má povinnost platit jen společnost Euro 2024 se sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem, kterou založil DFB za účelem organizace turnaje. Očekává se, že na daních odvede asi 65 milionů eur (1,6 miliardy Kč). Nedaní se hlavní miliardové příjmy UEFA z marketingu, mediálních a obchodních práv a sponzoringu. To je součástí dohody. Právě díky této daňové výjimce DFB 27. září uspěl v hlasování výkonné komise UEFA o pořadateli letošního turnaje. Turecko vyšlo naprázdno, když získalo čtyři hlasy, zatímco 12 funkcionářů hlasovalo pro německou přihlášku. Jak na dotaz FAZ potvrdily zdroje z okolí kabinetu, výjimku schválil ještě ve funkci ministra financí Olaf Scholz, aby umožnil pořádání dalšího šampionátu v Německu. Sociální demokrat (SPD) se tak může nyní zúčastnit zápasů německého týmu jako spolkový kancléř. Německá legislativa ministerstvu financí vydání takového rozhodnutí umožňuje, pokud je to v 'mimořádném veřejném zájmu'. Podle zákona je přitom 'mimořádný veřejný zájem' na tuzemském pořádání 'mezinárodně významných kulturních a sportovních akcí, při nichž se koná mezinárodní soutěž'. Obtížně vyčíslitelné jsou náklady na bezpečnost a nasazení policejních sil ze strany spolkových zemí a obcí. Zcela jistě však pořádání turnaje vyjde daňového poplatníka na více než 500 milionů eur (12,4 miliardy Kč). Německý ekonomický institut ZEW dodává, že je k tomu nutné ještě přičíst náklady na vysílání jednotlivých zápasů ve veřejnoprávní televizi, které překračují 100 milionů eur. Většina nákladů na organizaci vzniká v hostitelských městech, kde se zápasy konají. Je pravda, že německé fotbalové stadiony jsou moderní a nejde o stavby vybudované speciálně kvůli turnaji. Přesto UEFA požaduje modernizaci a další úpravy, nehledě na to, že na zápasech mohou být vidět pouze sponzoři mistrovství Evropy. Mnichovská Allianz Arena se tak dočasně přejmenuje na 'Fotbalovou arénu Mnichov' a výrazné logo bude po dobu trvání turnaje odstraněno. Ve městech jsou více vidět oficiální fanouškovské zóny, které se zavázaly zřídit místní úřady a kde se budou zápasy vysílat. Jsou tam hojně zastoupeni sponzoři mistrovství Evropy, prezentují se tam i místní sdružení a na pódiích je připraven hudební program. V Berlíně položili na ulici 17. června (Straße des 17. Juni) 24.000 metrů čtverečních umělého trávníku a před Braniborskou bránou město postavilo obrovskou fotbalovou branku. Ve Frankfurtu předešli dopadům fanzóny na dopravní situaci tím, že se nachází přímo na Mohanu, v úzkém pásu, který má na délku 1,4 kilometru. Stejně jako v případě mistrovství světa 2006 je největší obrazovka umístěna na plovoucím prvku na řece. Na zónu město vynaloží 14 až 15 milionů eur z celkových 32 milionů eur, které na pořádání turnaje vyčlenilo. Spolková vláda v souvislosti s mistrovstvím Evropy vydala celkem 18 různých dobrozdání. Jedná se o prohlášení týkající se bezpečnosti, víz a pracovních povolení, deviz, cel, daní, lékařské péče, dopravy, telekomunikací a prodeje vstupenek, stejně jako příslib podpory ze strany spolkového kancléře. Nechybějí ani záruky týkající se duševního vlastnictví, právní ochrany, použití obrazových prvků a boje proti dopingu. Ne všechny dokumenty jsou veřejné. Z toho, co je známo, však vyplývá, že mistrovství Evropy je drahý podnik pro spolkovou vládu, jednotlivé spolkové země i pro obce. Na druhé straně vkládají různá odvětví naděje do napínavého turnaje s co nejlepším výkonem domácího týmu a dobrým počasím. Poslední zmíněné je důležité zejména pro pivovary. Maloobchodníci podle německé obchodní komory počítají s nárůstem obratu o 3,8 miliardy eur (94 miliard Kč) díky nákupu fanouškovských suvenýrů a potravin ke společnému sledování zápasů. V pozitivní impulz pro své podnikání podle svazu německých hotelů a restaurací doufají i jeho členové. Upozorňují však i na možné ztráty: některé kongresy se musejí zrušit nebo zkrátit a omezují se i služební cesty. Poslední velký mezinárodní turnaj na německé půdě, mistrovství světa v roce 2006, nakonec neměl na ekonomiku zásadní vliv. I když si spotřebitelé koupili novou televizi nebo nejrůznější propriety k hromadnému sledování zápasů, snažili se jinde zase ušetřit, spočítal kolínský Institut německého hospodářství (IW): 'Spotřebitelské výdaje nutně nestoupají, ale přesouvají se jinam.' Podobně vyznívá také analýza ZEW. I analýza institutu Ifo zdůrazňuje, že mistrovství Evropy ekonomiku v krátkodobém horizontu neposílí. Ekonomové analyzovali mistrovství světa v roce 2006 a všechna mistrovství Evropy v posledních 20 letech a došli k závěru, že nálada v ekonomice se v důsledku turnajů téměř nezlepšila, uzavírá FAZ. boz spr gi

Fotbaloví fanoušci musí v Německu počítat s vyprodanými hotely a plnými vlaky


Berlín 15. června (zpravodaj ČTK) - Vyprodané hotely a také plné vlaky či autobusy, na to vše se v Německu musí připravit fanoušci, kteří do země míří na fotbalové mistrovství Evropy. Stovky tisíc návštěvníků ale budou vzpruhou pro německé hospodářství. Mnichovský ekonomický institut Ifo předpokládá, že zahraniční příznivci přinesou německému hospodářství jednu miliardu eur (24,7 miliardy Kč), což hospodářství ve druhém čtvrtletí zvýší o 0,1 procenta. 'Přínos to ale bude jen krátkodobý, takže vývoz služeb kvůli vracejícím se turistům po konci šampionátu ve třetím čtvrtletí opět klesne,' řekl Gerome Wolf z Ifo o ekonomických impulzech. Bonusem je šampionát podle hlavního prognostika Ifo Tima Wollmershäusera především pro turistický ruch, v ostatních hospodářských sektorech budou dopady jen malé. Při mistrovství světa v Německu v roce 2006 se v zemi počet příjezdů a přenocování zahraničních návštěvníků zvýšil v obou případech shodně o 25 procent. 'Pokud to použijeme jako základ pro evropský šampionát, tak můžeme během utkání počítat navíc s 600.000 zahraničními turisty a s dalším 1,5 milionem přenocování,' vysvětlil Wolf. Zájem fanoušků o fotbalový šampionát se již odrazil například na dostupnosti hotelů v deseti německých městech, která utkání hostí. Českých návštěvníků se to týká především v severoněmeckém Hamburku a v saském Lipsku, kde národní tým hraje. Guido Neumann z hamburské turistické centrály ČTK řekl, že najít ubytování během dnů, kdy ve městě hrají Češi, není beznadějné. 'Pořád ještě jsou dostupné pokoje,' řekl. Zcela vyprodáno je ale ve městě například během zápasů nizozemského týmu. To je podle Neumanna dáno tím, že Nizozemců chtějí na sever Německa přijet podpořit fotbalisty desítky tisíc, zatímco zájem Čechů bude výrazně menší. Česká generální konzulka v Drážďanech Markéta Meissnerová řekla ČTK, že očekává, že do Saska přijedou čeští fanoušci v nižších řádech tisíců. Na české fanoušky se připravuje také Hamburk. Za ubytování v Lipsku, které je stejně jako v Hamburku v den utkání českého týmu stále dostupné, si ale Češi musí připlatit. Nabídka levnějších hotelů je vyčerpaná. Například dvojice za pokoj v Lipsku za noc zaplatí přes 200 eur (4950 Kč) a apartmány v blízkosti centra vycházejí i na více než 300 eur za noc. V Hamburku, kde hrají Češi 22. a 26. června, jsou ceny příznivější. V nabídce stále zůstávají pokoje pro dvojice v ceně okolo 150 eur (3700 Kč) za noc a najít lze i ubytování pod 100 eur (2470 Kč) za noc. Pro cesty za fotbalem doporučují úřady i pořadatelé využít hromadnou dopravu, a to nejen tu městskou a regionální, ale také dálkovou. Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) nabízejí držitelům vstupenek na utkání jízdenku odkudkoli z Německa za 29,9 eura (740 Kč). Cestování první třídou je pak o deset eur (250 Kč) dražší. Tato jízdenka platí pro regionální vlaky, městskou železnici S-Bahn a rychlovlaky ICE. Cestující si s sebou do vlaku může bezplatně vzít až čtyři děti ve věku šest až 14 let, pokud je při rezervaci na jízdenku nechá zapsat. Děti mladší pěti let v Německu cestují vždy zdarma, jejich registrace proto není nutná. K cestování po městě Hamburk i Lipsko nedoporučují auto, ale naopak MHD, kolo a chůzi. Do fanouškovské zóny na lipském Augustově náměstí lze z hlavního nádraží dojít za několik minut pěšky, na stadion pak asi za půl hodiny. V Hamburku je pro fanoušky vyčleněna festivalová plocha Heiligengeistfeld před stadionem hamburského klubu FC St. Pauli. Cesta pěšky sem z hlavního nádraží i z nádraží Hamburk-Altona trvá asi 40 minut, je možné sem pohodlně přijet metrem, případně městským vlakem S-Bahn. Pro jízdu na kole je zde odstavné místo pro 500 kol. K hamburskému stadionu Volksparkstadion, kde se zápasy šampionátu odehrají, je nejlepší využít městskou železnici do zastávky Stellingen, odkud je to poté 20 minut pěšky. Hamburská turistická centrála jako další variantu doporučuje městský vlak do stanice Othmarschen, která je se stadionem spojena kyvadlovým autobusem. Jízda autobusem zabere 20 minut, cesta pěšky 50 minut. Aleš Zápotocký gi
DALŠÍ ZPRÁVY
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.
Zlatovna.cz - Velkoobchod s investičním zlatem a drahými kovy. Prodej a výkup investičního zlato. Zlaté mince. Švýcarské zlaté investiční slitky/cihly. Stříbrné investiční mince. Stříbrné investiční slitky. Limitované ražby a medaile, která vyrábí Česká mincovna, Pražská mincovna a Mincovna Kremnica. České dukáty. Mince České národní banky (ČNB) a Národnej banky Slovenska (NBS). Statistiky, grafy a vývoj ceny zlata. Kurzy. Ekonomické a finanční zpravodajství České tiskové kanceláře. Zprávy ze světa komoditních burz, drahých kovů, sběratelství a numismatiky. ©2011-2024 Zlatovna a.s.

RESPEKTUJEME VAŠE SOUKROMÍ.

Tyto stránky upravujeme pro vaše individuální požadavky pomocí cookies. Jsou bezpečné, bezplatné a umožňují nám 'ladit' tyto stránky a nabízet ve slevě zboží dle vašich osobních preferencí. K jejich použití je vyžadován váš souhlas. Více podrobností se dozvíte na stránce cookies ...