V jihočeské Soběslavi vystavili poklad stříbrných mincí z třicetileté války
Soběslav (Táborsko ) 17. června (ČTK) - Poklad víc než tisíce stříbrných mincí z doby třicetileté války nabízí nová stálá expozice, kterou dnes otevřelo Blatské muzeum v jihočeské Soběslavi. Mince našel náhodou místní občan v roce 2008. Na Táborsku je to ojedinělý nález, všechny ostatní byly pražské groše různých panovníků. Lidé si mohou v muzeu také vyrazit vlastní minci. ČTK to řekl vedoucí Blatského muzea Daniel Abazid. Poklad dnes lidé spatřili poprvé při muzejní noci na téma třicetileté války.
Mince objevil před 15 lety soběslavský penzista František Dedek, když šel na procházku podél černovického potoka. Tehdy se tam stavěla dálnice. Asi tři kilogramy mincí si tam na přelomu let 1620 až 1621 zakopal zřejmě nizozemský voják. "Víme, že při třicetileté válce tady operovala různá vojska. Domníváme se, že si to tam zakopal nějaký nizozemský žoldnéř a osud mu nedopřál se pro něj vrátit. Zásadní indicií je, že několik set mincí jsou nizozemské escaliny z části Nizozemí, která vyhlásila nezávislost na Habsburcích a potom podporovala české stavovské povstání. Jak ten voják putoval Evropou a dostával cestou další žold, tak ho různě měnil, je tam spousta německých mincí, potom české mince," řekl Abazid.
V renesančním Smrčkově domě na náměstí si lidé prohlédnou všech 1069 mincí a pár zlomků. Dosud je muzeum vystavilo jen jednou poté, co asi sto druhů mincí odborníci konzervovali. V sále si mohou lidé také sami minci vyrazit. Výstavu nazvanou Soběslavský mincovní poklad doplňuje dobová scéna vojáků s mušketami, arkebuzou či kyrysem.
Při muzejní noci se dnes lidé podívali do ležení vojenského tábora s dobovou výzbrojí, výstrojí i kuchyní. Předvedli se šermíři.
Blatské muzeum loni navštívilo asi 10.000 lidí. V roce 2017 otevřelo nové expozice, kde ukazuje blatské lidové kroje či ukázky částí staveb selského baroka jako prkno lomenice ze štítu či korouhvičky ze střech. Expozice zpřítomňuje ještě zemědělství, tkalcovství, těžbu rašeliny, řemesla jako keramiku i pletení z loubků, tedy z kusu borové kůry. Zvykoslovný rok popisuje projekce včetně večerníčku Chaloupka na vršku. Součástí expozic je dětská herna. Muzeum připomíná i skladatele Otakara Ostrčila.
vkc rot
Galerie Roudnice nad Labem se v nové výstavě zaměřila na uhlí
Roudnice nad Labem (Litoměřicko) 16. června (ČTK) - Galerie v Roudnici nad Labem na Litoměřicku se v nové výstavě věnuje uhlí, a to jakožto výtvarnému prostředku i kontroverznímu tématu spojeném se severem Čech. Na skupinové výstavě je zastoupena více než šedesátka autorů včetně jmen jako Miloš Jiránek, Václav Špála nebo Jan Zrzavý.
Málokterá surovina zaujímá podle tvůrců výstavy v umění natolik výrazné postavení jako právě uhlí. Výstava reflektuje kontroverzní téma "černého zlata" a uhelných lokalit, které je i v době přechodu k obnovitelným zdrojům a alternativním energiím stále aktuální.
"Vztah lidí k těžbě a ke krajině se vyvíjel a vždy jej provázelo střídání vrcholů a pádů. Uhlí je prokletí i každodenní chleba, pozoruhodný nerost i zdevastovaná krajina. Uhlí je živná půda pro politickou lobby i zavalená šachta. Produkuje bohatství, a zároveň vymazává obce z map," uvedla kurátorka výstavy Magdalena Deverová.
Díla pokrývají období posledních sta let. Uhlí inspirovalo řadu umělců, a zdaleka podle Deverové tedy není svázané jen s érou socialistického realismu. Výstava soustředí výrazná jména i méně známé tvůrce od počátků 20. století spolu s tradičními či nadčasovými výtvarnými technikami, jako je malba, kresba, grafika a fotografie, až po současné přístupy a multimediální polohy, tedy video, performance, land art nebo konceptuální přístupy.
Kurátorka oslovila několik autorů, aby vytvořili nová díla přímo pro prostor roudnické galerie. Pod klenbou vznikla instalace hornické řetízkové šatny, doplněná instalací z hlívy ústřičné v galerijním sklepě, což má být dvojice odrážející minulost i současnost uhelných šachet. V hlavním sále jsou instalace Pavla Sterce, Pavla Karouse, Vladimíra Turnera, Roberta Vlasáka a Miloše Šejna, foyer galerie a úvod výstavy patří umělecké skupině Rafani. Architektonické koncepce, které vévodí důlní věž a surová estetika, se ujal Tomáš Svoboda.
Díla zabrala prostor celé galerie, dočasně svěšena je tak stálá expozice. Výstava potrvá do druhé půlky října a naváže na ni řada tematických akcí.
fir abz