František Fajtl - 100. výročí narození Ag proof
průměr | 37 mm | |
hmotnost | 31,1 g | |
ryzost | 999/1000 Ag | |
hrana | hladká, číslovaná | |
limit provedení proof | 368 ks | |
limit provedení b.k. | 74 ks emise | 2012 |
objednávkový kód | CRM926 |
POŠTOVNÉ = 0 KČ
Při nákupu nad 5000 Kč.
NA OBJEDNÁNÍ
1-8 dnů
NA OBJEDNÁNÍ
1-8 dnů
NA OBJEDNÁNÍ
1-5 dnů
NA OBJEDNÁNÍ
1-8 dnů
průměr | 37 mm | |
hmotnost | 31,1 g | |
ryzost | 999/1000 Ag | |
hrana | hladká, číslovaná | |
limit provedení proof | 368 ks | |
limit provedení b.k. | 74 ks emise | 2012 |
objednávkový kód | CRM926 |
František Fajtl (20. 8. 1912 – 4. 10. 2006) – český stíhací pilot, účastník bitvy o Británii a bojů nad okupovanou Evropou, spisovatel. Za druhé světové války působil ve francouzském, britském i československém letectvu v SSSR. Byl nositelem řady českých a zahraničních vyznamenání.
František Fajtl se narodil v Doníně v okrese Louny. Po maturitě na Obchodní akademii v Teplicích nastoupil na Vojenskou akademii v Hranicích, z níž byl v roce 1935 vyřazen jako poručík letectva - pilot. Až do mobilizace působil u II. leteckého pluku v Olomouci a Přerově.
Po rozbití Československa nacisty v říjnu 1939 zemi opustil. Přes Polsko se dostal do Francie, kde na stíhačkách Bloch MB-152 a Morane-Saulnier MS-406 bojoval proti útočící německé armádě. Po francouzské kapitulaci uprchl do severní Afriky, odkud se přes Gibraltar dostal do Anglie. Jako člen 17. stíhací squadrony se na letounu Hawker Hurricane zúčastnil Bitvy o Británii. Později přesedlal na modernější stíhačku Spitfire. V roce 1941 byl jmenován za velitele 313. československé stíhací perutě a 28. dubna 1942 se stal velitelem 122. britské perutě. Už za několik dnů byl však při bojové operaci nad Francií sestřelen. Následoval dobrodružný útěk z obklíčení a přechod Pyrenejí. Ve Španělsku byl zajat a umístěn do koncentračního tábora ve městě Miranda de Ebro, avšak díky diplomatickému úsilí britské strany se přes Gibraltar mohl opět vrátit do Anglie.
V roce 1944 odjel do Sovětského svazu, kde pomáhal organizovat 1. československý stíhací pluk v SSSR, s nímž pak jako jeho velitel odletěl na pomoc Slovenskému národnímu povstání. V předvoji, který tvořil čtyřčlenný roj, přistál na letišti Tri duby 15. září 1944, o dva dny později pak dorazil zbytek pluku na polní letiště Zolná u Zvolena.
Hned následujícího dne udeřilo osm výkonných stíhaček La-5 FN na německá letadla soustředěná na letišti v Piešťanech. Útok byl tak razantní, že základna byla vyřazena z provozu. Poté se pluk zapojil do dalších bojů na podporu povstalců.
Celkem na Slovensku operovalo jedenadvacet stíhaček Lavočkin vedených československými piloty. S plukem se František Fajtl účastnil také Ostravské operace. Konec války jej zastihl v hodnosti majora. Po studiu na Vysoké škole válečné v Praze byl povýšen na podplukovníka a v roce 1948 tam začal působit jako lektor. Začátkem roku 1950 byl zatčen a převezen do věznice Mírov, odkud ho propustili 1. června 1951. Poté pracoval v civilních profesích. Částečné rehabilitace se dočkal až v roce 1964, úplné až po Sametové revoluci. V roce 1990 byl povýšen do hodnosti generálmajora.
František Fajtl byl literárně činný a napsal několik knih s válečnou tématikou. Jeho proslulým titulem Sestřelen se inspirovali tvůrci filmu Tmavomodrý svět.
František Fajtl byl mnohokrát vyznamenán, stal se například nositelem českého Řádu bílého lva, britského Záslužného leteckého kříže (Distinguished Flying Cross), sovětského Řádu za vítězství nebo Řádu M. R. Štefánika. Byl také Rytířem francouzské čestné legie.
Fotografie použity se svolením Zlatemince.cz.