Gottlieb Daimler - 180. výročí narození stříbro patina
průměr | 37 mm |
hmotnost | 31,1 g |
ryzost | 999/1000 Ag |
hrana | hladká, číslovaná |
limit provedení proof | 282 ks |
limit provedení patina | 98 ks |
emise | březen 2014 |
objednávkový kód | CRM1638 |
POŠTOVNÉ = 0 KČ
Při nákupu nad 5000 Kč.
NA OBJEDNÁNÍ
1-24 dnů
NA OBJEDNÁNÍ
1-24 dnů
NA OBJEDNÁNÍ
1-21 dnů
NA OBJEDNÁNÍ
1-24 dnů
průměr | 37 mm |
hmotnost | 31,1 g |
ryzost | 999/1000 Ag |
hrana | hladká, číslovaná |
limit provedení proof | 282 ks |
limit provedení patina | 98 ks |
emise | březen 2014 |
objednávkový kód | CRM1638 |
Gottlieb Daimler (17. 3. 1834 - 6. 3. 1900) – německý vynálezce a zlepšovatel. Byl spoluautorem spalovacího motoru moderní rychloběžné konstrukce, který urychlil rozmach automobilismu. Sestrojil také první motocykl a nákladní automobil.
Gottlieb Daimler je právem považován za technického vizionáře. Narodil se v německém městečku Schorndorf v dnešní spolkové zemi Bádensko-Württembersko. První zkušenosti se strojařinou nabral v továrně na výrobu lokomotiv v Graffenstadenu, odkud se vydal studovat polytechniku do Stuttgartu. Po ukončení školy se už jako inženýr do továrny vrátil, brzy však zamířil za dalšími zkušenostmi do průmyslově rozvinuté Anglie. Po návratu do Německa vystřídal několik podniků, až získal místo jako technický ředitel ve firmě na motory Otto-Langen v Deutzu. Spolu s Wilhelmem Maybachem si v roce 1877 nechali patentovat čtyřdobý motor, nicméně patent jim byl později odebrán, jelikož s podobnou konstrukcí nepřišli první.
Po deseti letech u firmy oba skončili a zahájili soukromý vývoj spalovacích motorů. Jeden z vylepšených agregátů o výkonu půl koně zabudoval Daimler do dřevěného bicyklu s postranními kolečky, takzvaného kostitřasu, který se tak stal prvním motocyklem. V roce 1886 už další vylepšený motor o výkonu 1,1 kW poháněl rychlostí až 16 kilometrů v hodině čtyřkolový kočár. O tři roky později pak oba kolegové ve Francii představili vozidlo, které vyrobili ve spolupráci s firmou známou později pod zkratkou NSU. Motor měl takový úspěch, že se ve Francii začal licenčně vyrábět. V roce 1890 založili Daimler s Maybachen továrnu na motorové vozy DMG. Podporu jim poskytli finančníci Duttenhofer a Lorenz, kteří však firmu později bez vědomí společníků zadlužili a málem přivedli ke krachu. Už předtím společnost opustil Maybach a Daimler raději svůj podíl odprodal. Přesto se ke značce DMG ještě oba vrátili. V roce 1896 totiž začal pracovat stejnojmenný podnik ve Velké Británii, odkoupený anglickými podnikateli. Gottlieb Daimler se do historie zapsal také jako konstruktér prvního nákladního automobilu, který představil v roce 1892.
Fotografie použity se svolením Zlatemince.cz.