V Polsku už letos zkrachovalo asi 3000 obchodů, nejvíce za pět let
Varšava 29. června 2022 (ČTK) - V Polsku už letos zkrachovalo na 3000 obchodů, což je nejvíce za pět let. Za celý rok se pak očekává, že padne rekord. Na vině jsou dopady koronavirové pandemie a nárůst obliby nákupů na internetu. Vyplývá to z průzkumu společnost Dun Bradstreet Poland, který jí zadal deník Rzeczpospolita. Celkem je tak v zemi 373.000 kamenných prodejen. Pokles není sice procentuálně velký, představuje ale změnu trendu posledních let, kdy obchodů krachovalo výrazně méně, píše list.
"Pokud bude takto vysoký trend pokračovat i v dalších šesti měsících, pak lze na konci roku 2022 očekávat rekordně vysoký počet bankrotů za poslední roky, přesahující 5000," uvedl mluvčí Dun Bradstreet Poland Tomasz Starzyk. Navíc jen za první pololetí už pozastavilo činnost přes 4500 kamenných prodejen. Nejvíce jich zaniká v sektoru smíšeného zboží, dále pak nespecializované prodejny a také obchody s oblečením.
"Nyní platíme vysoký účet za poslední dva roky pandemie covidu-19 a následných uzávěr. Maloobchod navíc stále více pociťuje dopad rozvoje e-commerce, jehož podíl na trhu rychle roste," dodává Starzyk.
Velkým nákupním řetězcům se ale na zmenšujícím se trhu daří. Žabka, která působí i v České republice, otevírá ročně přes 1000 prodejen. Francouzský řetězec Carrefour pak ve výroční zprávě uvedl, že loni v Polsku zprovoznil 20 nových poboček a letos se jich chystá otevřít více než 170. Podle Macieje Kroenkea ze společnosti PwC Poland řetězce těží z konsolidace trhu, protože si mohou vyjednat lepší obchodní podmínky a nabízejí výrobky vlastních značek.
Inflace ale nenahrává hypermarketům, od kterých se spotřebitelé odvracejí už delší dobu. Nabízejí sice nízké ceny a velký výběr, v době vysokých cen pohonných hmot ale zákazníci upřednostňují více menších levných nákupů v sousedství před jedním větším levným nákupem v místě, kam se nejdříve musejí dopravit.
Oděvní řetězce pak přecházejí na prodej na více kanálech. Modernizují nebo omezují síť kamenných poboček a rozvíjejí prodej na internetu.
vjn spr - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Obchod (obo) - Zdravotnictví (zdr). ID zprávy: T2022062903160|503202. Vydána 29.06.2022 12:19:35. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Obchod (obo) - Zdravotnictví (zdr). ID zprávy: T2022062903160|503202. Vydána 29.06.2022 12:19:35. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.