Piloti letadla Japan Airlines po srážce zprvu nevěděli, že jejich stroj hoří
Tokio 4. ledna (ČTK) - Piloti letadla společnosti Japan Airlines, které se na tokijském letišti Haneda ve středu srazilo s menším letounem, zprvu netušili, že po střetu začal jejich stroj hořet. Upozornil je na to až člen palubního personálu, informoval dnes zpravodajský server BBC News. Díky dokonale provedené evakuaci nepřišel nikdo z 379 lidí na palubě o život. Při nehodě zahynulo pět ze šesti členů posádky menšího letounu pobřežní stráže, který se s letadlem Airbus A350 srazil.
"Ihned po přistání pilot ucítil ránu a ztratil kontrolu nad letadlem, takže se mu nepodařilo udržet stroj na ranveji. Letadlo zachvátil požár, ale piloti to zprvu nezaregistrovali a dozvěděli se o tom až od člena palubního personálu," uvedl mluvčí Japan Airlines.
Na palubě byli v době nehody tři piloti a 12 letušek či stevardů. Palubní rozhlas nefungoval, takže posádka musela ke sdělování instrukcí použít megafon nebo křičet.
"Když palubní průvodčí zjistili, že je letadlo v plamenech, snažili se cestující nejdříve uklidnit a přimět je nevstávat, což by únik zkomplikovalo," řekl mluvčí aerolinií.
Evakuaci, kterou se podařilo dokončit během 18 minut, japonská média označila za malý zázrak. K úspěchu podle nich kromě dobře vyškolené posádky přispěla i ukázněnost pasažérů, kteří nechali na místě svá palubní zavazadla a podle pokynů se vydali k nouzovým východům, z nichž se z letadla dostali po spuštěných evakuačních skluzavkách.
"Spolupráce (cestujících s posádkou)... byla klíčová pro úspěšnou záchranu všech lidí na palubě," konstatoval mluvčí aerolinií.
Nehodu vyšetřuje japonský dopravní úřad a oddělené vyšetřování vede také japonská policie. Kolem incidentu panuje stále řada nejasností, včetně toho, jak se oba stroje ocitly na stejné ranveji. Japonské úřady dnes uvedly, že zatímco letadlo Japan Airlines dostalo od řízení letového provozu povolení k přistání, menší letoun byl podle záznamů komunikace s řídící věží vyzván, aby se připravil na start na vyčkávacím místě na pojezdové dráze.
To je v rozporu s tvrzením kapitána letounu Bombardier Dash-8 pobřežní stráže, který jako jediný z posádky nehodu přežil; podle něj byl i jeho stroji přístup na ranvej povolen.
Stanice BBC uvedla, že podle jejích informací možná nefungovala světla označující vyčkávací místo. Podle expertů jsou ale na tomto místě i další vizuální signály, jako například značky namalované na pojezdové dráze, které ukazují, kde má letadlo před vstupem na startovací dráhu čekat.
S odečtem záznamů z černých skříněk obou letounů japonským úřadům pomůže americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB). Jeho šéfka Jennifer Homendyová uvedla, že Tokio požádalo o asistenci ohledně černých skříněk vyrobených americkou firmou Honeywell. "Pomůžeme s tím," cituje Homendyovou agentura Reuters. Dodala, že zatím není jasné, zda experti NTSB přijedou do Japonska nebo zda budou černé skříňky poslány do USA.
hab lcm ank
. - sdílejte článek
Následuje: Argentinský soud pozastavil první z rozsáhlých reforem, změny na pracovním trhu
Buenos Aires 4. ledna (ČTK) - Nový argentinský prezident Javier Milei, který za tři týdny v úřadu oznámil stovky opatření měnících zákony v ekonomické či sociální oblasti, narazil se svými radikálními reformami na první komplikaci. Argentinský soud ve středu pozastavil část jeho dekretu, která se týká pracovního trhu. Informoval o tom deník El País. Soud vyhověl stížnosti největšího místního odborového svazu CGT, který prezidentský dekret považuje za neústavní. Zatím jde o předběžné opatření, které reformu pracovního trhu pozastavuje, dokud soud nevynese konečný verdikt. Odbory tvrdí, že dekret je neústavní, protože změny jím zavedené neprošly parlamentem. Milei využil mechanismu, který může aplikovat v době přírodní či sociální katastrofy a díky němuž může pouhým dekretem měnit zákony. Soud ale uvedl, že v případě pracovního trhu nebyl prokázán stav nouze či naléhavosti. Mileiova reforma pracovního trhu mimo jiné omezuje právo na stávku, prodlužuje zkušební dobu ze tří na osm měsíců či zkracuje mateřskou dovolenou. Takzvaný dekret nutnosti a naléhavosti (DNU), který mění či ruší na tři stovky zákonů, Milei podepsal 20. prosince a 29. prosince začal platit. K soudům je ale na něj podána desítka stížností a zablokovat ho může také parlament, pokud ho odmítnou obě jeho komory. Ty ale o něm mohou hlasovat až na řádném zasedání v březnu, uvedl server BBC Mundo. Dalších asi 660 opatření, jež mají přinést změny ekonomické, finanční, fiskální či sociální, ale i volební, obsahuje takzvaný zákon ómnibus, který prezident poslal do parlamentu koncem prosince a zákonodárci se jím mají zabývat tento měsíc po jednotlivých částech. (pokračování...)
Buenos Aires 4. ledna (ČTK) - Nový argentinský prezident Javier Milei, který za tři týdny v úřadu oznámil stovky opatření měnících zákony v ekonomické či sociální oblasti, narazil se svými radikálními reformami na první komplikaci. Argentinský soud ve středu pozastavil část jeho dekretu, která se týká pracovního trhu. Informoval o tom deník El País. Soud vyhověl stížnosti největšího místního odborového svazu CGT, který prezidentský dekret považuje za neústavní. Zatím jde o předběžné opatření, které reformu pracovního trhu pozastavuje, dokud soud nevynese konečný verdikt. Odbory tvrdí, že dekret je neústavní, protože změny jím zavedené neprošly parlamentem. Milei využil mechanismu, který může aplikovat v době přírodní či sociální katastrofy a díky němuž může pouhým dekretem měnit zákony. Soud ale uvedl, že v případě pracovního trhu nebyl prokázán stav nouze či naléhavosti. Mileiova reforma pracovního trhu mimo jiné omezuje právo na stávku, prodlužuje zkušební dobu ze tří na osm měsíců či zkracuje mateřskou dovolenou. Takzvaný dekret nutnosti a naléhavosti (DNU), který mění či ruší na tři stovky zákonů, Milei podepsal 20. prosince a 29. prosince začal platit. K soudům je ale na něj podána desítka stížností a zablokovat ho může také parlament, pokud ho odmítnou obě jeho komory. Ty ale o něm mohou hlasovat až na řádném zasedání v březnu, uvedl server BBC Mundo. Dalších asi 660 opatření, jež mají přinést změny ekonomické, finanční, fiskální či sociální, ale i volební, obsahuje takzvaný zákon ómnibus, který prezident poslal do parlamentu koncem prosince a zákonodárci se jím mají zabývat tento měsíc po jednotlivých částech. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Piloti letadla Japan Airlines po srážce zprvu nevěděli, že jejich stroj hoří' je zařazena do kategorií Kriminalita a právo (zak) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2024010407115|508444. Vydána 04.01.2024 20:17:55. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Piloti letadla Japan Airlines po srážce zprvu nevěděli, že jejich stroj hoří' je zařazena do kategorií Kriminalita a právo (zak) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2024010407115|508444. Vydána 04.01.2024 20:17:55. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.