Česká Třebová
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "Česká Třebová". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo Česká Třebová je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Městské muzeum v České Třebové pořizuje do svých sbírek další Velorex
Česká Třebová (Orlickoústecko) 29. května (ČTK) - Městské muzeum v České Třebové pořizuje do svých sbírek další vozítko Velorex. Tříkolku s typovým označením Velorex 16/350 koupí od soukromého majitele a bude ji využívat k projížďkám návštěvníků po městě. S nimi začalo s jedním strojem už minulý rok, zájem však převyšuje možnosti muzea, řekla ČTK jeho ředitelka Jana Voleská. "Velorex je jednomístný, zájem je, i celých skupin. Abychom uspokojili větší počet zákazníků v jednom časem, pořídíme si druhý velorex, aby nemuseli tolik čekat. Jede vždy jeden řidič a jen jeden pasažér, teď budeme mít vozítka dvě," uvedla Voleská. Minulý rok se originálním strojem tuzemské výroby svezlo kolem stovky lidí, jezdilo i na akcích muzea. Lidé si mohli koupit i dárkový poukaz na jízdu velorexem, které postupně využívají. "Druhé vozítko už je předem vytížené," řekla Voleská. Mezi loňskými návštěvníky se velorexem svezla i žena z USA, která byla na návštěvě v Praze a přijela do České Třebové speciálně kvůli projížďce. Stejný zážitek si dopřála už v 70. letech minulého století, když byla na návštěvě v Československu. Muzeum mělo vloni jednoho řidiče, který projížďky zajišťoval, nyní jsou již čtyři a budou se střídat podle svých časových možností. Jeden z nich se stará i o technický stav vozidel. Nový velorex bude ve sbírkách už osmý, obdobný už muzeum vlastní. Přírůstek se ale bude lišit barevným provedením a jiným typem brzd. Muzeum část vozidel vlastní, další má zapůjčená. Některá nejsou vystavena, do expozice, která není v hlavní budově muzea, ale na dvorku v přestavěné v garáži, se nevejdou. Radnice v roce 2020 zastavila plán na její rozšíření, náklady se totiž proti očekávaným 11 milionům korun zvýšily na téměř 20 milion korun. Expozice velorexů pochází z roku 2012 a je s Českou Třebovou úzce spjatá. Připomíná rovněž konstruktéry Františka a Mojmíra Stránského, kteří vyvíjeli vozítka za druhé světové války, po válce je ve městě začali vyrábět v malých sériích. Stát jim ale výrobu brzy znárodnil. Oba bratři se díky stoupající výrobě s výrobním družstvem přesunuli z České Třebové do Solnice na Rychnovsku, velorexy vyráběli pro invalidy. František ale v roce 1954 ve velorexu na náledí havaroval a na následky zranění zemřel. Mojmíra o rok později z družstva vyloučili. Zemřel v roce 2011. Velorex, což je latinsky král kol, se původně jmenoval OS-KAR, čili kára na ose. Žertovně se motorizované tříkolce také říkalo hadraplán, prchající stan či splašené trubky. dos hj
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.