Heslo Česká zbrojovka
SLOVNÍK
NAJÍT
Česká Třebová
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "Česká Třebová". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo Česká Třebová je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Městské muzeum v České Třebové připravuje na léto oslavy tvůrců Velorexu
Česká Třebová (Orlickoústecko) 2. června (ČTK) - Městské muzeum v České Třebové připravuje s dalšími organizacemi na léto oslavy výročí narození Mojmíra a Františka Stránských, bratrů, v jejichž dílně se zrodilo vozítko Velorex. Místní rodáky si připomene srazem těchto strojů zvaných též hadrák s doprovodným programem poslední červencový víkend. Od začátku prázdnin také bude přístupná výstava nazvaná Když je hadrák modelem… Velorex ve výtvarném umění. Slavnostní, i když neformální vernisáž je naplánovaná až na 26. července, řekla ČTK ředitelka muzea Jana Voleská. 'Jedná se o soukromou sbírku výtvarného umění, kde hlavním motivem je právě hadrák. Budou tam představena díla například Káji Saudka, Františka Ringo Čecha, Ivana Mládka a řady dalších výtvarníků, takže velmi zajímavá a netradiční výstava,' uvedla Voleská. Očekává, že na sraz vozítek Velorex a OS-KAR přijede při dobrém počasí kolem stovky strojů. V sobotu se nejdříve shromáždí na Starém náměstí, odpoledne pro ně bude připravený program na letišti, zahrají hudební skupiny, pořadatelé myslí i na zábavu pro děti. 'Uskuteční se také pietní akt, kdy položíme květiny na hrob Mojmíra Stránského a pojedeme se poklonit k pomníčku, kde havaroval ve svém vozítku František Stránský, který na následky nehody zemřel,' řekla Voleská. Účastníci srazu se rovněž podívají do Vysokého Mýta a tamního Muzea českého karosářství. Mojmír Stránský totiž kdysi spolupracoval se známou vysokomýtskou firmou Josefa Sodomky. V neděli se uskuteční závěrečný průjezd strojů městem a přehlídka dochovaných modelů OS-KAR na Starém náměstí. Muzeum v roce 2012 vytvořilo expozici Velorexů. V současnosti jich šest vlastní, další dva má zapůjčené a dva slouží pro zájemce o projížďky po městě. V minulosti českotřebovská radnice uvažovala o rozšíření expozice, kvůli vysokým nákladům ale od myšlenky ustoupila. Konstruktéři František a Mojmír Stránští se narodili před 110, respektive 100 lety. Svá vozítka vyvíjeli za druhé světové války, po ní je ve městě začali vyrábět v malých sériích. Stát jim ale výrobu brzy znárodnil. Oba bratři se díky stoupající výrobě s výrobním družstvem přesunuli z České Třebové do Solnice na Rychnovsku, velorexy vyráběli pro invalidy. František ale v roce 1954 ve velorexu na náledí havaroval a na následky zranění zemřel. Mojmíra o rok později z družstva vyloučili. Zemřel v roce 2011. Mladší z bratrů byl tvůrcem dalších technických vynálezům které měly invalidním lidem pomoci s dopravou. Otec bratrů totiž po úraze na dráze přišel o nohu. Mojmír sestrojil pro lidi na vozíku ruční řízení pro ovládání auta v mnoha variantách pro různé značky vozů a pro různé stupně tělesného omezení řidiče. Později je modifikoval i pro osoby bez horní končetiny, zařízení umožňovalo nezávislé nožní řazení převodových stupňů. Dalším jeho výrobkem, který se ale nedočkal sériové výroby, byl domácí vozík z laminátu pro lidi s postižením nohou. Jeho předností byly malé rozměry, aby pohodlně projel dveřmi, snadná ovladatelnost a schopnost otočit se na ploše vlastního půdorysu, hygienické ruční ovládání kol bez kontaktu se zemí, odkládací schránka. Velorex, což je latinsky král kol, se původně jmenoval OS-KAR, čili kára na ose. Žertovně se motorizované tříkolce také říkalo hadraplán, prchající stan, hadrolet či splašené trubky. dos kšMěstské muzeum v České Třebové pořizuje do svých sbírek další Velorex
Česká Třebová (Orlickoústecko) 29. května (ČTK) - Městské muzeum v České Třebové pořizuje do svých sbírek další vozítko Velorex. Tříkolku s typovým označením Velorex 16/350 koupí od soukromého majitele a bude ji využívat k projížďkám návštěvníků po městě. S nimi začalo s jedním strojem už minulý rok, zájem však převyšuje možnosti muzea, řekla ČTK jeho ředitelka Jana Voleská. "Velorex je jednomístný, zájem je, i celých skupin. Abychom uspokojili větší počet zákazníků v jednom časem, pořídíme si druhý velorex, aby nemuseli tolik čekat. Jede vždy jeden řidič a jen jeden pasažér, teď budeme mít vozítka dvě," uvedla Voleská. Minulý rok se originálním strojem tuzemské výroby svezlo kolem stovky lidí, jezdilo i na akcích muzea. Lidé si mohli koupit i dárkový poukaz na jízdu velorexem, které postupně využívají. "Druhé vozítko už je předem vytížené," řekla Voleská. Mezi loňskými návštěvníky se velorexem svezla i žena z USA, která byla na návštěvě v Praze a přijela do České Třebové speciálně kvůli projížďce. Stejný zážitek si dopřála už v 70. letech minulého století, když byla na návštěvě v Československu. Muzeum mělo vloni jednoho řidiče, který projížďky zajišťoval, nyní jsou již čtyři a budou se střídat podle svých časových možností. Jeden z nich se stará i o technický stav vozidel. Nový velorex bude ve sbírkách už osmý, obdobný už muzeum vlastní. Přírůstek se ale bude lišit barevným provedením a jiným typem brzd. Muzeum část vozidel vlastní, další má zapůjčená. Některá nejsou vystavena, do expozice, která není v hlavní budově muzea, ale na dvorku v přestavěné v garáži, se nevejdou. Radnice v roce 2020 zastavila plán na její rozšíření, náklady se totiž proti očekávaným 11 milionům korun zvýšily na téměř 20 milion korun. Expozice velorexů pochází z roku 2012 a je s Českou Třebovou úzce spjatá. Připomíná rovněž konstruktéry Františka a Mojmíra Stránského, kteří vyvíjeli vozítka za druhé světové války, po válce je ve městě začali vyrábět v malých sériích. Stát jim ale výrobu brzy znárodnil. Oba bratři se díky stoupající výrobě s výrobním družstvem přesunuli z České Třebové do Solnice na Rychnovsku, velorexy vyráběli pro invalidy. František ale v roce 1954 ve velorexu na náledí havaroval a na následky zranění zemřel. Mojmíra o rok později z družstva vyloučili. Zemřel v roce 2011. Velorex, což je latinsky král kol, se původně jmenoval OS-KAR, čili kára na ose. Žertovně se motorizované tříkolce také říkalo hadraplán, prchající stan či splašené trubky. dos hj
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.