Heslo gobelín
SLOVNÍK
NAJÍT
GMU
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "GMU". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo GMU je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 100 záznamů.
Galerie moderního umění v H.Králové vydala český překlad knihy Umění Ukrajiny
Galerie moderního umění (GMU) v Hradci Králové vydala český překlad knihy Umění Ukrajiny ukrajinské historičky umění a kurátorky Alisy Ložkinové. Jde o aktualizovanou verzi původního ukrajinského vydání z roku 2019. Publikace nabízí českému čtenáři dějiny ukrajinského vizuálního umění od konce 19. století po současnost. ČTK o tom dnes informovala Pavla Rousková z hradecké GMU. Představení knihy je naplánované na 17. září v pražské Knihovně Václava Havla. Zástupci GMU označili dílo za zásadní publikaci o historii ukrajinského umění. "Kniha je příběhem kulturní emancipace. Ukrajinské umění se v ní nejeví jako pouhá periferní odnož ruského nebo sovětského dědictví, jak bývalo v západních i domácích interpretacích zvykem, ale jako svébytný, hluboce zakořeněný a politicky i společensky angažovaný fenomén," uvedl ředitel hradecké galerie František Zachoval. Ložkinová se pokouší zviditelnit tvůrce, tendence a kulturní kontexty, které byly dlouhodobě potlačovány nebo zcela opomíjeny, a to nejen v době stalinských represí, ale i v důsledku pozdějších rusifikačních snah, uvedli zástupci GMU. Autorka podrobně sleduje přerod ukrajinského umění od avantgardy 20. let minulého století přes trauma totalitního násilí, tzv. rozstřílené renesance, až po výboje postsovětského období a silně politizované umění současnosti. "Do ukrajinského kontextu zasazuje tvorbu Kazimira Maleviče či El Lisického jako tvůrců, kteří měli značný vliv na podoby světového umění, ale i regionálního kontextu. Kniha přináší kritickou reflexi ideologických zásahů do kulturního prostoru, přičemž akcentuje zásadní rozdíl mezi ukrajinským a ruským prostředím. Zatímco v Rusku byla disidentská kultura častěji vnímána jako marginální, v Ukrajině se politický a umělecký disent stal nedílnou součástí kulturního vědomí," uvedla Rousková. Zvláštní důraz čtyřiačtyřicetiletá autorka knihy klade na období po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991, kdy se ukrajinská umělecká scéna proměnila v důsledku revolucí, válek i postupného sbližování se západními uměleckými institucemi. České vydání v překladu Karolíny Kučerové je vybaveno předmluvou slavisty a překladatele Tomáše Glance, v níž poukazuje na složitý úkol psaní dějin ukrajinského umění, ovlivněných výraznými geopolitickými změnami. Jednotlivé kapitoly doplňuje obrazový materiál. České vydání připravila GMU v Hradci Králové s finanční podporou ministerstva kultury a Státního fondu kultury. ku hjGalerie moderního umění v Hradci Králové rozšířila sbírky o více než 200 děl
Galerie moderního umění (GMU) v Hradci Králové v roce 2024 nakupila 202 nových uměleckých děl za 3,72 milionu korun. Jsou mezi nimi práce ze Slovenska a Maďarska, stejně jako významná díla českých a polských umělců. ČTK to dnes sdělila mluvčí hradecké GMU Gabriela Bučková. Nejvýznamnější akvizicí je podle ní soubor 41 děl Petera Bartoše a Anny Bartošové-Pelikánové, autorů, jejichž díla jsou na trhu s uměním téměř nedostupná. "Celkem GMU zakoupila 202 děl od 41 umělců a umělkyň, přičemž podstatná část akvizic byla financována z Akvizičního fondu Ministerstva kultury," sdělila Bučková. Ministerstvo na nákup dalo 2,24 milionu korun a Královéhradecký kraj, který je zřizovatelem hradecké GMU, poskytl 1,48 milionu korun. Hlavní pozornost galerie směřovala na konceptuální slovenské a maďarské umělce, jejichž práce se v českých sbírkách objevují jen zřídka. "Při konečném výběru hrály klíčovou roli umělecké postupy, formy, vizuální a obsahové kvality, které jsou v českém prostředí ojedinělé nebo zcela chybí," uvedla Bučková. Další cenný přírůstek je sedm děl ze 70. a 80. let 20. století multimediálního tvůrce Vladimíra Havrilly, včetně jeho experimentálního filmu Lift. Z let 1975 až 1989 galerie získala osm konceptuálních prací Ľubomíra Ďurčeka. Sbírku rozšiřuje i příklad angažovaného umění, dílo Ilony Németh nazvané Vraťte přírodu!, které dokumentuje její aktivistický postoj proti výstavbě vodního díla v Gabčíkově. Spolupracovala na tom s Mariánem Ravaszemí. "Akvizice děl slovenských umělců získaly nový význam, zvláště v kontextu rostoucích národoveckých tendencí a sílícího negativního vztahu ke všemu cizímu. Zařazení těchto slovenských děl do našich sbírek je nejen pro samotné umělce potvrzením jejich vysoké estetické a společenské hodnoty," sdělil ředitel galerie František Zachoval. V oblasti pohyblivého obrazu galerie získala od Petera Rónaie darem kompletní archiv 23 původních nosičů, obsahující práce Woodyho a Steiny Vasulkových, Milana Adamčiaka a dalších. VHS kazety byly původně součástí videojournalu Barla, jehož první edici sestavili Peter Rónai a Miroslav Nicz v roce 1996. Z Maďarska se GMU zaměřila na práce tzv. Pécské dílny (Pécsi Mühely), která experimentovala s různými formami subverzivního zobrazování politických symbolů, landartovými akcemi a fotografickými kolážemi, uvedli zástupci hradecké GMU. Nechybí dílo Károlyho Halásze, Tibora Hajase, Györgye Galántaie, Márie Chilf, Imre Gábora nebo Bálinta Szombhátyho. Cenným přírůstkem je podle galerie také fotografická koláž od umělců z česko-slovensko-maďarského setkání v Balatonbogláru od Lászlá Bekeho. "V roce 2024 byly sbírky také obohaceny o díla Ryszarda Waśka, Wojciecha Bruszewského, Pavla Humhala, Patrika Hábla, Markéty Vaňkové z cyklu Bratři, Juliany Höschlové a Pavla Tichoně," dodala Bučková. Hradecká GMU je příspěvkovou organizací Královéhradeckého kraje, sídlí v historickém centru města v pozdně secesní budově. ku abz
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) ve čtvrtek 22. června v 18:00 zahájí vernisáží tři nové výstavy. Začne výstava Akční umění východních Čech, také site-specific instalace Tomáše Svobody Silent Disco a monografická výstava Stopy z bronzu a kamene: Josef Václav Škoda, která představí autorovy práce ve veřejném prostoru Hradce Králové.