Heslo Mariánské Lázně
SLOVNÍK
NAJÍT
Marhoul
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "Marhoul". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo Marhoul je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Herečka Čvančarová a režisér Marhoul zarecitovali v New Yorku anglicky Máj
New York 6. prosince (zvláštní zpravodaj ČTK) - Herečka Jitka Čvančarová a režisér Václav Marhoul zarecitovali na hudebně-literárním pásmu v České národní budově v New Yorku v angličtině vybrané pasáže z básnického díla Máj od Karla Hynka Máchy. Akce v sídle Českého centra a Generálního konzulátu České republiky byla součástí Českého týdne v New Yorku. Recitátory doprovodilo smyčcové kvarteto složené ze členů České filharmonie, která tento týden absolvovala tři koncerty ve slavné Carnegie Hall. V komorním prostředí sálu České národní budovy se sešla přibližně stovka posluchačů, mezi nimi také český prezident Petr Pavel. Večer Marhoul věnoval anglickému herci Julianu Sandsovi, který hrál v jeho filmu Nabarvené ptáče a loni v lednu tragicky zahynul v bouři při horolezecké túře v Kalifornii. "Julian Sands hraje v Nabarveném ptáčeti postavu Garbose, což je vlastně ten nejvíce negativní aktér, ale ve skutečnosti byl Julian neuvěřitelně citlivý a empatický člověk. Na verandě hotelu v Českém Krumlově mi po večerech předčítal verše jednoho z nejlepších anglických romantických básníků 19. století Johna Keatse. Přiznávám, že jsem mu absolutně nerozuměl, ale zaujala mě ta melodičnost jeho projevu. Zpráva, že zahynul v horách, nás strašlivě zasáhla, tak jsme se velmi rychle domluvili na tom, že mu večer věnujeme," řekl ČTK Marhoul. Máj je lyrickoepická skladba vydaná roku 1836. Bývá považována za vrcholné dílo českého literárního romantismu. Mácha v této skladbě zcela vybočil z obrozeneckého programu 1. poloviny 19. století a pojal ji jako osobní zpověď rozervaného romantického člověka plného nejistot a otázek po smyslu života. "Studiem Máje jsme se k tomuto dílu dostali hlouběji. Až jsem se trošku zastyděla, jak málo jsem se mu kdy věnovala. Protože ta báseň je geniální. Myslím, že o Máji se s Václavem (Marhoulem) budeme ještě dost dlouho bavit, protože až teď jsme zjistili, kolik vrstev ta báseň opravdu má," uvedla Čvančarová, která v Marhoulově Nabarveném ptáčeti oceněném devíti Českými lvy za rok 2019 ztvárnila roli bláznivé Ludmily. Podle Marhoula má Máj nevýhodu v tom, že je vnímán jako povinná četba a báseň je tak složitá a tragická, že člověk objeví její krásu ve chvíli, kdy ji začne zevrubně zkoumat. "Druhá věc je angličtina. Já jsem zjistil, že existuje šest překladů, ale ten problém překladu je v jambickém verši, v melodičnosti, důrazu na jiné slabiky nebo v jiném frázování, takže jsme se s tím strašně trápili a jsme rádi, že to dopadlo, jak to dopadlo. Protože jsem snad v životě neměl takovou trému jako před tímto vystoupením, manžety na smokingu mi musel zapínat zvukař," dodal Marhoul. Recitace Máje byla součástí doprovodného programu Českého týdne v New Yorku. Koncerty v Carnegie Hall dále na konci týdne doplní v České národní budově filmový festival, který nabídne americkou premiéru nového životopisného snímku Smetana, dokumenty o Jiřím Bělohlávkovi, Semjonu Byčkovovi a projektu Čhavorenge Idy Kelarové. Až do konce roku lze navštívit také fotografickou výstavu Štěpánky Stein a Vendy Mlejnské s názvem Allegro Forte: Tváře české hudby. Roman Jireš mka
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.