Heslo ovoce
SLOVNÍK
NAJÍT
Ovčáček
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "Ovčáček". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo Ovčáček je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Ve věku 89 let dnes zemřel výtvarník Eduard Ovčáček
Praha 5. prosince (ČTK) - Ve věku 89 let dnes zemřel výtvarník Eduard Ovčáček. ČTK to sdělila jeho dcera Berenika Ovčáčková. Tvorba výtvarníka zahrnovala široké spektrum vyjadřovacích prostředků, tvořil grafiky, obrazy, fotografie, ilustrace, koláže i plastiky, byl neustálým experimentátorem s různými formami. Velkou pozornost v jeho tvorbě mělo vždy písmo, zabýval se tzv. lettristickou poezií a v 90. letech i landartovými akcemi a instalacemi. Eduard Ovčáček se narodil v roce 1933 v Třinci na Frýdecko-Místecku. Počátky, ale i část jeho zralé tvorby jsou spojené s Ostravou, kde žil, a s Bratislavou, kde studoval. Jeho figurální malby z druhé poloviny 50. let se zoomorfními a antropomorfními motivy vykazují velkou míru stylizace. Nezapře se v nich inspirace zahraničními vzory Joana Miróa nebo Paula Kleeho, uvádí databáze Artlist.cz. V té době už se také začal zajímat o dílo Vladimíra Boudníka, se kterým se kolem roku 1960 osobně seznámil a jehož tvorba ho natolik ovlivnila, že se sám začal věnovat strukturální grafice. Od té doby se abstrakce v jeho díle ustálila jako hlavní vyjadřovací prostředek. Na rozdíl od svého výtvarného vzoru začal do grafik zapojovat piktogramy, písmena nebo číslice. Člověk, který v jeho raných malbách figuroval, náhle zmizel. Na jeho místo nastoupily grafémy, které pro něj představovaly symbol lidské komunikace. Se zaujetím dobovými tendencemi, zvláště pak existencionalismem, vytvářel během 60. let obrazy v duchu informelu. Na svých obrazech třeba do povrchového laku zaléval textilie a jiné předměty. Ovčáček se v Česku jako jeden z prvních začal zabývat takzvaným lettrismem. Tento směr vznikl v 60. letech, kdy umělci začali uplatňovat písmo v jiném významu, než jak se běžně používá. V Ovčáčkově tvorbě z 60. let zaujímají zvláštní místo jeho vypalované reliéfy. V 70. a 80. letech se do jeho tvorby vrátila lidská postava - ve formě, pro kterou se vžil název česká groteska. Groteskní, šklebící se, někdy až komicky působící postavy nebo spíše jejich karikatury jsou plné sarkasmu a nadsázky. Ovčáček v nich už poněkolikáté dokázal, že v umění ho zajímá hlavně hledání nových cest, které ještě neprozkoumal. Po okupaci Československa v roce 1968 nemohl vystavovat a i jako pozdější signatář Charty 77 se účastnil jen neoficiálních výstav, které se v té době konaly pouze v dostatečné vzdálenosti od Prahy, obvykle v místním kulturním středisku, divadle, muzeu nebo menší galerii v městech Orlová, Sokolov, Blansko, Hodonín, Frýdek-Místek, Český Těšín nebo Brno. Na počátku 90. let, kdy se začala obnovovat sdružení výtvarníků, se objevoval na výstavách Spolku výtvarných umělců Mánes, sdružení grafiků Hollar, Umělecké besedy a dalších. Ovčáček byl součástí ostravské výtvarné scény, řadu svých děl věnoval Galerii výtvarného umění v Ostravě. hrm mha
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.