Heslo Praha
SLOVNÍK
NAJÍT
Praga
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "Praga". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo Praga je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Vyškovem projela kolona legendárních "vétřiesek"
Vyškov 10. června (ČTK) - Vyškovem dnes odpoledne projela kolona legendárních nákladních automobilů Praga V3S, které sloužily v armádě. Armáda jízdou z kasáren na vyškovské náměstí oslavila 70. let od začátku sériové výroby tohoto nákladního vozu. Součásti akce byly i přednášky o historii vozu, také fotografická a modelářská výstava. Na náměstí byly vozy k vidění odpoledne, do akce jimi přispělo brněnské Technické muzeum, řekl ČTK za muzeum Roman Řezníček. "Šlo například o klasický valník či skříňové varianty, také o jeřáb. Šlo o průřez našich sbírek, vozů Praga V3S máme v různých variantách asi 25," řekl Řezníček. K vidění tyto vozy ale běžně nejsou, muzeum je má v depozitáři, jinam by se totiž nevešly. Muzeum je tak prezentuje právě na akcích, prezentačních jízdách a podobně. "Nemáme úplně ty nejstarší, ale nejčastěji jde o 60. až 70. léta. Některé z nich máme i ve verzi z poloviny 80. let," popsal Řezníček. Uvedl, že naprostou většinu jich muzeum získalo jako vyřazený materiál od armády, ale nedá se říct, kde přesně sloužily. "Bylo s tím poměrně dost práce, technika dlouho stála, byla třeba ji zase zprovoznit. Ale stále jezdí dobře," uvedl Řezníček. Na náměstí si vozy prohlédly desítky lidí, zájemci si mohli sednout i za volant a vyzkoušet, jaké to bylo. Možnosti rády využily především děti. Instruktor na vyškovské vojenské akademii Libor Pliešovský ČTK na místě řekl, že v armádě měl dříve pod sebou jako technik roty 12 řidičů vozů Praga V3S. "Rozdělovalo se to tehdy asi na dvě skupiny řidičů. Ta první si nestěžovala na nic, kdy s tím vozem jezdili třeba i dřív v civilu, a ta druhá, která už měla možnost poznat i jiný typ vozidla. A ti měli výhrady k tomu, že to vozidlo bylo jednoduché, strohé, prostě vojenské. Nevyhovovalo jim, že jim kolem pedálů šel dovnitř studený vzduch, naopak v létě že pravou část nohy museli mít opřenou o blok, který kryl motor. Takže zase bylo moc horko," popsal. Vozidlo podle něj mělo ale mnohé benefity, jedním z nich podle něj bylo i to, že vůz snesl i třeba tvrdší zacházení a že projelo i terén, kde by jiné vozy selhaly. Armáda vypsala požadavky na nový terénní speciál v roce 1951, první vyrobený automobil Praga V3S sjel z výrobní linky v dubnu 1953, která s přestávkami trvala až do roku 1990. Odhaduje se, že bylo vyrobeno kolem 130 000 těchto vozů. Směřovaly především právě do armády, a to kolem 80.000 vozů, uplatnily se ale i v civilním sektoru. Nejčastěji vyráběným typem byl valník a skříňový automobil, nástaveb bylo ale necelých osm desítek, šlo například o cisterny, jeřáby, dílny, sklápěčky, pojízdné prodejny a podobně. V prvním desetiletí nového století začala být Praga V3S v armádě nahrazována Tatrou 810. lip mol
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.