Heslo Pustevny
SLOVNÍK
NAJÍT
Purkrábková
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "Purkrábková". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo Purkrábková je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Muzeum Kampa připomíná figurální plastiky keramičky Hany Purkrábkové
Praha 20. března (ČTK) - Pod názvem Ze života bude od úterý v pražském Muzeu Kampa přístupná výstava věnovaná tvorbě sochařky a keramičky Hany Purkrábkové (1936 až 2019). Dnes ji pořadatelé představili novinářům. Autorka patřila k tvůrčí generaci 60. let, koncem 80. let se pak účastnila četných polooficiálních výstav společně se svými generačními souputníky. Těm byla společná kromě jiného jistá ironie či pokus o groteskní pohled na svět a společnost v době pomalu se hroutícího socialismu. Hana Purkrábková se věnovala převážně figurální plastice z keramických hmot a šamotové hlíny. Ve středu jejího umění od počátku stál život člověka a jeho prostředí, do něhož zahrnovala také životy psů a koček, které měla ve své blízkosti. Z důvěrného poznávání a porozumění obou těchto světů dokázala ve své tvorbě vytěžit výmluvné analogie, uvedla kurátorka Mahulena Nešlehová. Sochařka pracovala s komorním měřítkem, ale i s životní velikostí, a to zejména od 80. let, kdy získala na práci větší prostor. Díky tomu vznikly třeba její dámy v křesle, na židlích nebo v čekárně, které autorka odpozorovala v reálných situacích. Ke spontánní modelaci plastik, které charakterizuje přirozenost v poddajném materiálu keramické hlíny, ji podle kurátorky vedly pozorovatelský talent a výborná obrazová paměť. S laskavým humorem a šibalskou ironií dokázala podle Nešlehové ze zachycených postřehů lidského chování vytěžit trefné záznamy zaměřené na nestřežená gesta a banální situace. Ve svých plastikách zhmotňovala úsměvné lidské slabosti a pokleslosti, ale i duševní prázdnotu a výrazy lstivosti, záludnosti, zlomyslnosti a útočné agresivity, dodala. Pramenem osobitého umění sochařky byl podle kurátorky smysl pro humor a vrozené humánní a sociální cítění. Ty jsou patrné i z jejích velkoformátových kreseb a pracovních skic, které prostorovou tvorbu ve výstavě doprovázejí. Výstava potrvá do 21. května. Hana Purkrábková se narodila v Táboře. Vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze v ateliéru Jana Kavana. Jejím celoživotním partnerem byl sochař Karel Pauzer, absolvent téhož ateliéru. Ale zatímco Hana Purkrábková dala přednos lidské figuře, Karel Pauzer zvířecím a následně rostlinným námětům. Jeho motivy mnohdy zdeformovaných zvířecích těl jsou plné expresivity a agrese, mající v divákovi vzbudit otázky, týkající se ohrožitelnosti lidské existence. Purkrábková dala přednost psychologii lidských výrazů a situací a její postavy naopak působí opotřebovaně, vyhasle a znuděně. Jakoby vše podstatné již v životě zažily a teď již pouze přežívají, dodává kurátorka. Purkrábková s Pauzerem patřili podle ní k těm tvůrčím manželským párům v českém umění, které se většinou poznaly už za dob studií a následně svůj život prožily bok po boku. Patří k nim také třeba Adriana Šimotová a Jiří John, Vladimír a Věra Janouškovi nebo Olbram Zoubek a Eva Kmentová. hrm mha
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.