Heslo uprchlíci
SLOVNÍK
NAJÍT
UPM
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "UPM". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo UPM je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Uměleckoprůmyslové muzeum otevírá stálou expozici o dějinách designu
Praha 7. února (ČTK) - Téměř šest let poté, co se budova zpřístupnila po velké rekonstrukci, otevře Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze stálou expozici. V šesti tematicky dělených sálech představuje obraz evropského užitého umění od antiky až po design 21. století. Vystaveno je 1300 předmětů ze sbírky muzea, která čítá půl milionu exponátů. Expozice má podle pořadatelů ukázat, jak všechny věci, jimiž je člověk obklopen, vstupují do jeho života a mění jej po různých stránkách. "Datum otevření expozice 7. února jsme zvolili záměrně. V tento den v roce 1885 byla v právě dostavěném Rudolfinu zpřístupněna první expozice muzea, úředně založeném po mnohaletém úsilí ve stejném roce," řekla dnes novinářům ředitelka muzea Helena Koenigsmarková. Nynější sídlo muzea pak bylo naproti Rudolfinu postaveno v roce 1899 podle plánů architekta Josefa Schulze. Po rekonstrukci byla budova otevřena na jaře roku 2017. Od té doby se v ní konaly jen dočasné výstavy. Rekonstrukcí muzeum získalo téměř dvaapůlkrát větší plochu pro výstavy a expozice. Podmínkou zahájení opravy bylo získání depozitáře, který muzeum otevřelo v Praze Stodůlkách v roce 2016. Dlouhá doba od dokončení budovy do otevření expozice byla podle ředitelky způsobena tím, že se zároveň stavěl depozitář a opravovala hlavní budova a všechny sbírky byly uložené. Později do přípravy zasáhl covid a poté nedostupnost potřebného materiálu. Stálá expozice není jako dříve členěna ani chronologicky ani podle sbírek muzea, tedy podle materiálů, z nichž jsou exponáty vyrobeny. Člení se tematicky podle užití předmětů, podle toho, které lidské činnosti nebo situaci slouží. Podle autorů takové členění umožňuje lépe ukázat smysl daných předmětů. První sál Rituály a slavnosti nabízí předměty, jež vtáhnou diváka do světa symbolů a představení, které měly smrtelníky povznést blíž k bohu. Výstava pokračuje i slavnostmi světskými od lidových veselic a karnevalů přes cechovní oslavy, univerzitní ceremoniály až po národní svátky či světové výstavy. Další sál se jmenuje Mikrosvěty: panovnická kunstkomora a představuje známé kabinety umění a rarit, které propojovaly svět přírodních věd a filozofie se světem umění. V čele těchto snah stanula na přelomu 16. a 17. století pražská kunstkomora císaře Rudolfa II. Pod názvem Život forem připravili kurátoři část expozice, která ukazuje, jak vždycky inspirovala uměleckou tvorbu příroda. Další sál se věnuje odívání člověka, ukazuje, že oděv lidské tělo nejen zahaluje, ale také tvaruje. Instalace 18 typů oděvů společně s ukázkami spodního prádla prezentuje oděvní kulturu právě s důrazem na utváření módní siluety těla, jak se vyvíjela od počátku 19. do konce 20. století. V sále věnovaném designu a fenoménu modernity vstoupí divák průmyslovým 19. stoletím do 20. století. Autoři expozice ukazují, jak design propojoval nové poznatky a technologie s oblastí umělecké tvorby. Šestý sál nazvaný Utopie, kosmos, hra ukazuje kapitolu v dějinách českého umění a designu, již tvoří kosmické inspirace a utopické vize. Expozici doplňují projekce a lightboxy. "Cílem expozice nebylo vytvořit učebnicový přehled dějin užitého umění a designu, ale ukázat umění v jeho životním pohybu, v různých sociálních rolích a funkcích," řekl hlavní autor expozice Radim Vondráček, který je ředitelem sbírek a výzkumu muzea. hrm rotNKÚ: Národní galerie obcházela zákon a uzavírala smlouvy bez soutěže
Praha 18. července (ČTK) - Národní galerie v Praze (NG) obcházela v letech 2018 až 2020 zákon o registru smluv a bez soutěže uzavírala smlouvy na některé služby, uvedl dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Zásadní problémy podle něj provázely i hospodaření galerie. Podle mluvčí NG jsou zjištěné problémy spojené s předchozím vedením a galerie pracuje na jejich nápravě. Menší nedostatky kontroloři odhalili také u další příspěvkové organizace ministerstva kultury, Uměleckoprůmyslového musea v Praze (UPM). Podle zjištění NKÚ ignorovala NG v kontrolovaném období zadávací řízení mimo jiné při výběru dodavatelů na právní služby. Přestože galerie měla vlastní právní oddělení, najala si tři externí společnosti, které za právní oddělení vykonávaly jeho agendu. NG uzavřela s externisty bez výběrového řízení sedm smluv. Tři z nich byly navíc neplatné, protože galerie neuvedla povinné údaje a pozměnila účinnost smlouvy. NG přesto na jejich základě zaplatila 4,5 milionu korun. Jednomu z dodavatelů právních služeb platila NG odměnu i v měsících, kdy neposkytoval žádné služby, uvedl NKÚ. U další smlouvy zvýšila galerie dvěma dodatky odměnu z 1,5 milionu na 2,6 milionu Kč, aby nakonec vyplatila ještě o 373.000 korun víc. Také realitní služby poskytovaly Národní galerii tři různé firmy. Smlouvy v celkové hodnotě 2,4 milionu Kč s nimi galerie uzavřela rovněž bez výběrového řízení. "I v tomto případě NG necelý půlrok po podpisu smlouvy zvýšila dodatkem cenu z původních 1,2 milionu Kč na dva miliony korun," konstatoval NKÚ. Problematická byla podle kontrolorů i zakázka na poskytování bezpečnostních služeb. Galerie nezveřejnila v registru smluv její hodnotu, což je povinný údaj, a smlouva tedy byla zrušena. "Galerie i přesto zaplatila dodavateli na základě neplatné smlouvy 154 milionů korun," upozornili kontroloři. NKÚ dále galerii vyčítá to, že postupovala netransparentně, když v prosinci 2018 uzavřela bez výběrového řízení smlouvu se svým ředitelem na vytvoření autorského díla za více než 1,1 milionu korun. Kontrakt navíc podepsala v zastoupení neoprávněná osoba, uvádí NKÚ. Galerii vedl v letech 2014 až 2019 historik umění Jiří Fajt. V roce 2019 ho z čela instituce s odkazem na hospodářská pochybení odvolal tehdejší ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD). Stát se v květnu 2020 prostřednictvím ministerstva kultury Fajtovi za odvolání omluvil. Společným jmenovatelem zjištěných nedostatků bylo podle NKÚ mimo jiné to, že smlouvy s dodavateli uzavírala NG, aniž to schválily kompetentní osoby, které tuto povinnost měly. "Jde o jedno ze zásadních selhání vnitřního kontrolního systému. Ten u Národní galerie nefungoval správně a celkově je jedním z podstatných důvodů výše popsaných problémů," konstatuje NKÚ. Část pochybení vyhodnotili kontroloři jako podezření na porušení rozpočtové kázně. Podle mluvčí NG Evy Sochorové jsou zjištěné nedostatky spojené s předchozím vedením instituce. "V současné době realizujeme nápravná opatření odstraňující nálezy kontroly NKÚ," sdělila ČTK. Dodala, že snahou galerie je zlepšit interní administrativní procesy a postupovat ve shodě s platnými zákony. U Uměleckoprůmyslového musea v Praze odhalil NKÚ oproti Národní galerii méně závažné nedostatky. Týkaly se vnitřního kontrolního systému, ale i evidence majetku nebo vedení účetnictví. UPM ve dvou případech přenechalo nájemci do užívání prostory sloužící k podnikání a k tomu bezúplatně i vybavení. Kritizovaným pronájmem restaurace v hlavní budově UPM a bistra v centrálním depozitáři se muzeum podle mluvčí Radky Potměšilové snažilo především zajistit služby pro návštěvníky a zaměstnance. "NKÚ nás na nedostatky upozorňovalo průběžně, proto jsme je průběžně odstraňovali. Na oba prostory máme už nové nájemní smlouvy," sdělila Potměšilová ČTK. dto snm
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.