Heslo zpěv
SLOVNÍK
NAJÍT
Zoubek
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "Zoubek". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo Zoubek je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Práci i společný život Evy Kmentové a Olbrama Zoubka přiblíží výstava
Praha 17. června (ČTK) - Práci dvou výrazných sochařů druhé poloviny 20. století, Evy Kmentové a Olbrama Zoubka, přiblíží výstava nazvaná Lidská důstojnost v pražském Muzeu Kampa. Kmentová a Zoubek byli od studií až do sochařčiny předčasné smrti v roce 1980 manželé, jejich díla tak do značné míry vznikala ve vzájemné konfrontaci. Autoři výstavy, k nimž patří jejich dcera, vystavené skulptury a reliéfy doplnili zápisky a citacemi z deníků obou tvůrců. Dokládají jejich přístupy k tvorbě, sobě navzájem i k životu v době totalit. Výstava potrvá od soboty do 2. října. Kmentová a Zoubek byli spolužáky z ateliéru Josefa Wagnera na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kde se obrodilo či znovuzrodilo české poválečné sochařství, uvedla kurátorka výstavy Helena Musilová. Manželství uzavřeli těsně po absolvování školy a partnerské, rodinné a přátelské vazby byly důležitou obranou proti totalitní době, což se v podtextu odrazilo i v jejich práci a přístupu k ní, řekla dále. Zmínění autoři vytvořili výrazné plastiky, kde hrál důležitou roli člověk, jeho postavení ve světě a době, s niterným prožitkem lidské existence. Výstava se dělí do několika okruhů, které vycházejí z děl obou autorů i momentů vzájemné inspirace či naopak naprosto rozdílného přístupu. Společnými tématy a náměty děl je zmíněná figura, také gesto, povrch i prázdno, ztvárňovali je ale čím dál více odlišně. Mnohá z děl vypovídají také o vzájemných vazbách autorů. K takovým dílům patří Zoubkova rodina z roku 1973 zahrnující všechny čtyři její členy či Kmentové Krajina z roku 1969 z otisků jejich těl. Intenzivně se v tvorbě obou odráží období dlouhé nemoci Kmentové v druhé polovině 70. let. Zoubek od určité doby pracoval s lidským tělem jako s prostředkem veřejného vyjádření. Kmentová vytvářela díla s niterným obsahem, s více či méně nepřítomným otiskem člověka. Výstava se loni konala v Galerii Miroslava Kubíka v Litomyšli. Tam a na současné přehlídce na Kampě byla podle Musilové poprvé vystavena díla obou sochařů společně. Po více než 50 letech jsou také společně vystaveny dvě práce Evy Kmentové: Terč – Muž a Terč – Žena pocházející z roku 1968, o nichž historikové umění mluví jako o legendárních dílech české nové figurace. Zatímco Terč – Muž byl často vystavovaný a dnes je ve sbírce Muzea Kampa, Terč – Žena se zhruba v roce 1969 ocitla v soukromé sbírce. Nyní je ve sbírce Nadačního fondu Kmentová Zoubek. Kmentová se narodila roku 1928 v Praze, kde také o 52 let později zemřela. I Zoubek pocházel z hlavního města, byl o zhruba dva roky starší, zemřel v roce 2017. hrm jif
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.