Heslo audit
SLOVNÍK
NAJÍT
audiokazeta
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "audiokazeta". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo audiokazeta je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Audiokazety se vrací, ale obliby vinylů podle odborníků nedosáhnou
Praha 27. června (ČTK) - Audiokazety se díky sběratelům a nostalgii vracejí na hudební trh, ale zůstanou spíše menšinovým nosičem, současné obliby vinylů podle odborníků nedosáhnou. Za celosvětovým zájmem o kazety stojí "věčná přitažlivost fyzických nosičů, které lze sbírat". Kazeta představuje autentickou alternativu. Jejich typický zvuk je v určitých hudebních kruzích a subkulturách vyhledáván audio fajnšmekry a nostalgiky, řekli ČTK oslovení hudebníci. První audiokazetu představila 28. srpna 1963, nizozemská firma Philips na tradiční výstavě rozhlasové a televizní techniky IFA v Berlíně. K následnému velkému rozšíření audiokazet přispěly počátkem 70. let i autorádio s přehrávačem a později walkmany. "Audiokazeta je zvukový a myslím, že i kulturní fenomén. Když jsem začal poslouchat hudbu, nebyla běžně dostupná a kolovaly několikrát okopírované audiokazety. V mém případě to ovlivnilo i moje vnímání zvukové a hudební estetiky, protože když překopírujete kazetu pětkrát na sebe, tak se změní zvuk originální nahrávky, celé se to natlačí a příjemně nafoukne. Když jsem pak slyšel originál na vinylu a na cédéčku, tak mě mrzelo, že to hraje jinak a přišlo mi, že dokonce hůř," řekl ČTK hudebník a producent Martin Ledvina. "Také si myslím, že v případě audiokazet to není jenom o té nostalgii a je příjemné vidět, že se nyní vrací," dodal. První kompaktní kazety se v bývalém Československu začaly vyrábět v roce 1970 v gramofonových závodech v Loděnici u Berouna. Mezi prvními audiokazetami vydanými u Supraphonu byla i kompilace největších hitů Karla Gotta s názvem Má píseň z roku 1972. Rozmach vyžívání audiokazet umožňujících domácí nahrávání nastal v tuzemsku zejména v 80. letech minulého století. Souviselo to s nedostupností zahraničních desek v obchodech, které si lidé nahrávali sami, nebo s ilegální distribucí zakázaných interpretů a skupin. "V osmdesátých letech jsme se scházeli každý pátek na Kovárně, vyměňovali si magnetofonové kazety s novými objevy z punkové a novovlnné scény, které jsme sehnali ve svých osobních kolektivech ve školách a pražských hospodách. A tak jsme tenkrát i my začali zkoušet hrát něco podobného, s texty z našeho života, tedy především o hospodách, životě v nich a neúspěších skloubit vztah s dívkou s kalením," vzpomínal před časem frontman kapely Tři sestry Lou Fanánek Hagen. Pozornost o audiokazety se v tuzemsku zvedla v roce 2017, kdy kapela Kryštof vydala výběrové album a připravila do soutěže několik audiokazet s touto nahrávkou. Zájem byl tak veliký, že nakonec vydala 800 kazet. Formát audiokazety k vydání nových nahrávek ve světě zvolil například popový zpěvák Justin Bieber, americký rappera Kanye West, zpěvačky Kylie Minogueová a Madonna či kapela Twenty One Pilots. V Česku v minulosti po tomuto formátu sáhli písničkář Xindl X nebo skupiny Lake Malawi, Jelen a Lucie. Svoji novou desku On/Off plánuje na audiokazetě nabídnout také zpěvačka Barbora Poláková. "On/Off vydávám i jako kazetu, protože má pořád smysl pro staromilské fanoušky a lidi, kteří mají v autě přehrávač na kazety," sdělila. Také další hudebníci v současné době zjišťují, že hlavně na koncertech nemají problém vedle cédéček prodat i vinylové desky, a také kazety. Pro sběratele i jako kuriozitu pro skalní fanoušky. "Takový boom jako v případě vinylů to nebude, ale z nostalgie si kazety spousta lidí ponechává. Vzpomínám na dobu, jak si jednu desku nahrávalo pět lidí na staré kazeťáky a takto se nahrávky šířily dál. Mám jich doma spoustu a hrajou dobře," řekl hudebník Roman Holý, kapelník Monkey Business a J.A.R. Tématu audiokazet se v minulém roce věnovalo i pražské Popmuseum, kde byla výstava s názvem Kazeta jako nosič, médium, artefakt..., která se věnovala fenoménu magnetofonových audiokazet a jejich distribuci v 70. až 90. letech. Výstava sledovala stopu tohoto nosiče v českém a slovenském hudebním prostředí, se zvláštním důrazem na roli kazety jako alternativního nosiče k produkci oficiálních hudebních vydavatelství. jir ptd
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.