Heslo Biermann
SLOVNÍK
NAJÍT
bienále
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "bienále". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo bienále je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
UPM na výtvarném bienále v Benátkách představí fotografický projekt Pavla Baňky
Praha 18. dubna (ČTK) - Pro svou první účast na výtvarném bienále v italských Benátkách si Uměleckoprůmyslové museum v Praze (UPM) vybralo fotografický projekt Pavla Baňky Chrámy Imaginace (Temples of Imagination). Výstava v Palazzo Mora, na které UPM spolupracuje s Galerií Cermak Eisenkraft, představí Baňkovy snímky z let 2019 až 2024. Bienále v Benátkách se veřejnosti otevře v sobotu a potrvá do 24. listopadu. ČTK o tom za UPM informovala Radka Potměšilová. Název projektu inspiroval cyklus Chrámy symetrie, u kterého autor použil metodu zrcadlového obrazu spojeného symetricky s tím původním. Projekt Chrámy Imaginace dále obsahuje soubory Post konstrukce, Post kubistické rituály a cyklus na pomezí fotografie a malby Pronikání, který je inspirován autorovým zájmem o tajemné pohyby nebeských těles v nekonečném vesmíru. 'Všechny Baňkovy fotografické obrazy mají společnou vlastnost: jsou realistické a imaginativní zároveň. Tím vytvářejí pomyslný chrám, v němž se otevírá prostor pro divákovu vlastní imaginaci, inspirovanou původními díly autora,' uvedla Potměšilová. Třiaosmdesátiletý Baňka jako fotograf, učitel a mentor v České republice, Spojených státech a Velké Británii ovlivnil generace umělců. Založil také několik významných aktivit, jako je Dům fotografie v Galerii hlavního města Prahy či mezinárodní časopis Fotograf distribuovaný do 30 zemí světa. Pravidelně vystavuje v České republice i v zahraničí. Jeho díla se stala součástí světových fotografických sbírek. Na výtvarném bienále v Benátkách Česko také nabídne metaforu příběhu žirafy Lenky v projektu s názvem Srdce žirafy v zajetí je o dvanáct kilogramů lehčí. Jeho autorka Eva Koťátková v něm zkoumá způsoby setkávání se zvířaty a současně kritizuje násilí i vytěžování přírody. Projekt vybrala odborná porota z 20 návrhů. Podnětem pro něj se stal skutečný příběh žirafy Lenky, která byla v roce 1954 odchycena v Keni. Následně ji převezli do pražské zoo, kde se stala první československou žirafou. V zajetí přežila dva roky, poté bylo její tělo darováno Národnímu muzeu v Praze, kde bylo vystaveno do roku 2000. Bienále výtvarného umění se v Benátkách konalo poprvé v roce 1885, bylo vždy v lichém roce a později se přidalo v každém sudém roce bienále architektury. Také benátské bienále ovlivnila pandemie nemoci covid-19, před čtyřmi lety bylo zrušeno, a přehlídky se tak posunuly. Hlavním kurátorem letošní přehlídky je Adriano Pedrosa z Brazílie. Její téma Foreigners Everywhere (Všudypřítomní cizinci) se zaměří se na různé pocity a polohy jinakosti. Motto je odvozeno od aktivistické skupiny, která kolem roku 2000 v italském Turíně bojovala proti rasismu a xenofobii. jir ptdBienále Ve věci umění nabídne díla čtyř desítek umělců
Praha 20. července (ČTK) - Práce čtyř desítek umělců z celého světa nabídne návštěvníkům od čtvrtka bienále výtvarného umění, které se jmenuje Ve věci umění. Podle svých kurátorů chce představit nové pohledy na původ současných krizí a způsoby, jimiž lidé konstruují kolektivní identitu. Na výstavě je současné umění, které podle nich ukazuje, jak může člověk nově číst vlastní historii. Pozornost kurátorů se při výběru děl soustředila na umělecké projevy přehlížených tvůrců. Řekli to dnes na tiskové konferenci v Městské knihovně. Kromě ní se bienále bude konat ve Všeobecné fakultní nemocnici na Karlově náměstí a v Šalounově ateliéru na Vinohradech. Spolu s Galerií hlavního města Prahy bienále pořádá spolek tranzit.cz. Vedle výstavy, která bude až do 23. října přístupná zdarma, ho tvoří performance, komentované prohlídky a diskuse. "Ústřední téma výstavy je lidská zranitelnost. Každý člověk má své slabé místo, své dětské já, vzpomínku na něco bolestného. Někdy takováto zranění vznikají kvůli nespravedlivému uspořádání naší společnosti. Někdy ti nejzranitelnější - děti. lidé žijící na okraji společnosti z nejrůznějších důvodů, nemocní, maminky, které zůstaly samy se svými dětmi, nebo zvířata, ale také věci - nemají v naší společnosti místo, kde by mohli vyprávět svůj příběh. Tato výstava by měla být takovým místem," řekla k projektu programová ředitelka tranzit.cz Tereza Stejskalová. "Bienále se rodilo během vleklé pandemie, na pozadí války na Ukrajině a ve stínu ekonomické i klimatické krize. Naše společnost je kontinuálně traumatizována. Chceme dát prostor k přemýšlení o tom, jak se s bolestí a nejistotou potýkají jiní," říká Veronika Janatková, ředitelka organizace tranzit.cz. První ročník bienále se uskutečnil v Praze v roce 2020. Osm nových projektů vzniklo přímo pro současné bienále. Kurátoři pracovali dlouhodobě s osmi autory, které pozvali do Prahy na rezidenční pobyt. Robert Gabris a Luboš Kotlár vytvořili instalaci pro secesní Šalounův ateliér a otevírají v ní téma cukru jako komodity v kontextu postkoloniálního světa. Video Aliny Kleytmanové a Marie Lukáčové zpracovává staročeskou legendu o dívčí válce. Poslechová instalace Báry Šimkové vyjadřuje hněv skrze pohádku. Kolektiv Prádelna, který tvoří ženy se zkušeností se životem na ulici, pro galerii vytvořil místo, kde by se všichni mohli cítit dobře. Na svých setkáních budou vždy v úterý vítat návštěvníky a tento pocit jim budou nabízet. Tarek Lakhrissi zase pro bienále vytvořil sérii futuristických zbraní, symbolicky určených k pomstě a sebeobraně těch, kteří zakoušejí násilí a nespravedlnost. hrm rot
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.