Heslo databáze
SLOVNÍK
NAJÍT
data
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "data". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo data je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Guardian: Státy EU viní Londýn z udělení neoprávněných pokut jejich občanům
Londýn/Brusel 26. ledna (ČTK) - Stovky tisíc občanů Evropské unie dostaly neprávem pokuty za vjezd do londýnské nízkoemisní zóny a londýnský dopravní odbor (TfL) při udělovaní těchto pokut získal osobní údaje řidičů nezákonnou cestou, píše dnes deník The Guardian. Belgický poslanec Michael Freilich případ označil za největší únik dat v unijní historii. Británie odchodem z EU ztratila automatický přístup do registru osobních údajů občanů unie. Dopravní úřady v Belgii, Španělsku, Německu a Nizozemsku však uvedly, že TfL získala data řidičů prostřednictvím třetí strany, konkrétně skrze společnost Euro Parking Collection, která se specializuje na identifikaci, upozorňování a vybírání pokut od řidičů a uživatelů veřejné dopravy, kteří napříč Evropou překročili silniční pravidla. Evropské úřady argumentují, že národní zákony v jejich zemích nedovolují zpřístupnit Británii osobní data v souvislosti s přestupky, ale pouze v případě zločinů. Nedovolený vjezd do nízkoemisní zóny je přitom pouze přestupkem, na rozdíl například od řízení pod vlivem drog. Společnost Euro Parking uzavřela s londýnským TfL v roce 2020 pětiletou smlouvu a je placená úměrně své výkonnosti. Na pokutách podle odhadů listu The Guardian dosud vybrala mezi pěti a deseti miliony liber (mezi 145 a 290 miliony korun). Evropští řidiči, kteří dostali takto od roku 2021 kolem 320.000 pokut, z toho některé ve výši tisíců liber, si stěžují, že jim výzvy k zaplacení dorazily pozdě, často až po termínu, do kterého se proti nim mohli odvolat. Další poukazují na to, že jejich vozidla splňovala požadavky nízkoemisní zóny, ale oni nevěděli o tom, že se musejí alespoň deset dní před vjezdem do města registrovat u firmy Euro Parking. Skutečnost, že vůz nebyl zaregistrován, není považována za porušení pravidel nízkoemisní zóny, píše Guardian, někteří řidiči přesto dostali pěticiferné pokuty. TfL tvrdí, že pokuty byly oprávněné, protože úřad nemohl ověřit, zda vozidla registrovaná v cizí zemi požadavky skutečně splňují, když nejsou zaznamenaná v systému Euro Parking. Euro Parking, respektive její zástupci, podle britského deníku získává údaje o řidičích prostřednictvím takzvaného Národního kontaktního místa, v němž sdílejí informace státní úřady i jiné instituce. Evropské úřady spravující registry vozidel, například německá KBA nebo nizozemská RDW, deníku sdělily, že společnost Euro Parking v loňském roce touto cestou neprávem získala údaje o desítkách tisíc občanů unijních zemí. Dotyčné úřady rovněž údajně nevěděly, že Euro Parking data žádá jménem TfL a za účelem udělení pokut. Londýnský dopravní odbor toto tvrzení popřel s tím, že "Euro Parking vždy dá jednoznačně najevo, že jedná jménem TfL" a za jakým účelem. "Buď TfL nebo Euro Parking má nadále přístup do databáze vozidel. Ten přístup měl ale skončit s brexitem... řidiči dostávají balíky deseti i více pokut s ohromnými částkami, a to najednou a často po termínu, do kterého je možné se odvolat," řekl listu Romain Binelli, advokát z firmy Woog Associés, která zastupuje 102 francouzských řidičů namítajících, že jejich údaje byly zpřístupněny neprávem. Členka Londýnského shromáždění (London Assembly) za Liberální demokraty Caroline Pidgeonová uvedla, že případ je "velice znepokojivý" a že vyzvala k okamžitému zahájení vyšetřování. "Pokud se toto rychle nevyřeší, Londýn může ztratit svoji reputaci jako města přívětivého vůči návštěvníkům," poznamenala politička. Belgický poslanec Freilich podle deníku požádal vládní ministry, aby téma jménem belgického předsednictví Evropské rady předložili k projednání členským státům. Vysoce postavený člen belgické vlády zabývající se dopravou deníku The Guardian potvrdil, že data belgických řidičů nemohou být sdílena, ať přímo nebo nepřímo, za účelem vymáhání pravidel londýnskí nízkoemisní zóny. Belgický úřad pro ochranu dat se podle něj případem už zabývá, píše list. vdv ank
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.