Heslo FAO
SLOVNÍK
NAJÍT
falza
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "falza". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo falza je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Výstavu falzifikátů uměleckých děl doplní nejslavnější padělek v dějinách
Praha 25. ledna (ČTK) - Výstava Falza? Falza!, která ve Šternberském paláci na pražských Hradčanech ukazuje české i zahraniční falzifikáty významných uměleckých děl, bude doplněná o další artefakty. Jedním z nich je nejznámější falzum v dějinách malířství, Emauzští učedníci od Hana van Meegerena z roku 1937. V tiskové zprávě to dnes uvedla mluvčí pořádající Národní galerie Praha Eva Sochorová. Druhým nově vystaveným dílem je kuriózní kopie falza Emauzských učedníků, kterou nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner. Obraz Emauzští učedníci zakoupilo roku 1938 rotterdamské Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera van Delft. Odborníci na holandskou malbu 17. století tehdy uváděli, že jde o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy. Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest děl vydávaných za Vermeerova, mezi nimi také plátno Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se van Meegeren přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj. Emauzští učedníci jsou ze všech jeho padělků Vermeera nejzdařilejší; jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství. Spolu s tímto obrazem výstavu doplní další zápůjčka, tentokrát z tuzemské soukromé sbírky. Jde o kopii Emauzských učedníků od malíře Josefa Steinera (1910 až 1981). Steiner pracoval pro rod Sternbergů a kopii vytvořil podle domnělého originálu ze 17. století. Po druhé světové válce se však ukázalo, že předloha Emauzští učedníci, považovaná za dílo holandského malíře Johannese Vermeera van Delft, je ve skutečnosti padělkem od van Meegerena. Jde tedy o kuriózní kopii falza, kterou nechal namalovat hrabě Jiří Sternberg (1888 až 1965), jenž byl velkým Vermeerovým obdivovatelem. Kopie vznikla krátce před tím, než vyšlo najevo, že její předloha je falzum. Výstava se koná ve Šternberském paláci do začátku května, podle mluvčí ji od otevření koncem loňského listopadu vidělo již přes 11.000 návštěvníků. Lidé zde mohou vidět falzifikáty významných uměleckých děl z období od 15. do poloviny 20. století a mohou je porovnat s originály a dozvědět se o metodách jejich odhalování. Národní galerie Praha zájemcům nabízí také možnost zkusit falešné umělecké dílo odhalit. Na výstavě je připravený také doprovodný program, který tvoří přednášky, workshopy, tvůrčí ateliéry a herny pro děti i dospělé a komentované prohlídky výstavy. hrm mhaNárodní galerie vystavuje falza obrazů včetně těch ze svých sbírek
Praha 18. listopadu (ČTK) - České i zahraniční falzifikáty významných uměleckých děl z období od 15. do poloviny 20. století ukazuje výstava ve Šternberském paláci na pražských Hradčanech. Návštěvníci je mohou porovnat s originály a dozvědět se více o metodách jejich odhalování. Pořádající Národní galerie Praha zájemcům nabízí také možnost zkusit falešné umělecké dílo odhalit. Výstava vedle sebe staví falzifikáty a původní umělecká díla a ukazuje i padělky, které se v minulosti dostaly do sbírek NGP. Výstava s názvem Falza? Falza! potrvá do 1. května. V ČR se tak v současné době konají dvě výstavy na stejné téma. V Galerii moderního umění v Hradci Králové začala v září výstava Originál? Umění napodobit umění, která má stejný účel, zaměřuje se ale na umění 20. století a současnosti. Trh s výtvarným uměním v ČR je podle odborníků zamořen falzy z více než 30 procent a největší skeptici hovoří o 70 až 80 procentech. Marek Kotrlý z Kriminalistického ústavu Policie ČR dnes řekl, že v současné době je u českých soudů několik kauz, v nichž figurují velké skupiny. Vznikají v nich falza určená převážně pro zahraniční trh, ve skupině vždy podle něj někdo obrazy maluje, další je signuje a další je uvádí na trh. Dnes je možné setkat se s padělky i v renomovaných aukčních síních, uvedl Kotrlý. Jeho kolegyně Ivana Turková uvedla, že padělatelé současného umění vytvářejí nejen kopie, ale i nová díla v duchu žádaného autora. Mají dobře nastudovanou techniku, katalogy umělců a vše promítnou do nového díla, které je velmi těžké odhalit, uvedla. Kurátorka výstavy v NGP Olga Kotková dnes novinářům řekla, že se zájmem publika o falza se často setkává při přednáškách, lidé se ptají, kde je možné takové předměty vidět. I proto NGP výstavu připravila. Vedoucí chemicko-technologické laboratoře Radka Šefců dnes uvedla, že při přípravě výstavy se mimo jiné přišlo na to, že ne všechna předpokládaná falza jimi nakonec byla, a tato díla tedy byla z výstavy vyřazena. A zatímco v některých zemích se podle Kotkové ničí, ona sama je spíše pro jejich zachování někde ve skladu, neboť mohou sloužit jako studijní materiál, nebo se může v budoucnu prokázat, že o falzum nešlo. Do sbírek NGP se padělky dostaly za nejrůznějších okolností, například jako poválečné konfiskáty. Mnohdy však byly galerií přímo zakoupeny v dobré víře, že jde o originály. To je případ dvou kreseb, které NGP před lety získala jakožto Kupkovy studie k obrazům Amorfa - Dvoubarevná fuga a Čáry, plochy, hloubka. Výstava připomíná i práce napodobující mimoevropská umělecká díla, například čínské tušové malby, a prezentuje několik falz ze zahraničních sbírek, jež proslavily svého tvůrce Hana van Meegerena po celém světě, nejznámějšího padělatele 20. století. Ve výběru je zastoupen také Icilio Federico Joni, nadaný falzifikátor mistrů staré italské malby. Obelstil největší znalce umění, a kdyby se sám nepřiznal, možná by mnohá jeho díla zůstala dodnes neodhalena. Výstava pátrá i po důvodech vzniku falzifikátů. "Často jimi byly nenaplněné umělecké ambice a samozřejmě také peníze, v mnohých případech však vznikaly padělky i s donmsbrým úmyslem, například z důvodu nahrazení originálu in situ. Jestliže však byly okolnosti pořízení kopie zapomenuty či nesprávně vyhodnoceny, mohla být i práce zhotovená ve vší počestnosti zpětně pokládána za falzum," uvedla Kotková. hrm snm
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.