Heslo Grail
SLOVNÍK
NAJÍT
grafit
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "grafit". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo grafit je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Čína od prosince omezí vývoz grafitu, důležité suroviny pro baterie
Peking 20. října (ČTK) - Čína bude od 1. prosince vyžadovat vývozní povolení pro některé grafitové výrobky z důvodu ochrany národní bezpečnosti. Uvedlo to dnes podle agentury Reuters čínské ministerstvo obchodu. Čína je největším světovým producentem a vývozcem grafitu, který se používá v bateriích pro elektromobily. Čína zavádí omezení ve stejné době, kdy zahraniční vlády zvyšují tlak na její společnosti kvůli jejich průmyslovým praktikám. Evropská unie zvažuje cla na elektromobily vyrobené v Číně kvůli podezření, že využívají nepoctivých výhod ze subvencí. Americká vláda tento týden rozšířila omezení přístupu čínských firem k polovodičům, včetně zákazu prodeje pokročilejších čipů pro umělou inteligenci vyráběných společností Nvidia. Podle nových omezení bude Čína vyžadovat povolení k vývozu u dvou druhů grafitu, včetně syntetického grafitu vysoké čistoty, tvrdosti a pevnosti a grafitu v podobě přírodních plátků a produktů z nich. Podle analytiků mají nová opatření zajistit domácí dodávky grafitu pro vojenské použití, a také pro domácí výrobu baterií. S rostoucím prodejem elektromobilů se jejich výrobci předhánějí v zajišťování dostatečných dodávek surovin, hrozí ale, že jich bude nedostatek. Zatím však není jasné, jak velký dopad budou mít nová opatření v krátkodobém výhledu, protože neznamenají zákaz vývozu, jen jeho kontrolu. Omezení jsou podobná těm, která Čína zavedla od 1. srpna pro dva kovy potřebné pro výrobu čipů - gallium a germanium. Omezení v posledních měsících snížila vývoz těchto kovů z Číny. Nové investice ve Spojených státech a v Evropě mají za cíl snížit čínskou nadvládu nad grafitem. Odborníci z odvětví ale očekávají, že to bude těžký boj. Podle celních údajů Číny patří mezi hlavní odběratele jejího grafitu Japonsko, Indie, Jižní Korea a Spojené státy. Čína v posledních letech snížila těžbu přírodního grafitu kvůli ochraně životního prostředí a od roku 2021 zvýšila produkci syntetického grafitu. Syntetický se nyní na celkové čínské produkci podílí 70 procenty, uvedla konzultační společnost Mysteel. irl jdZápadní firmy chtějí snížit dominanci Číny investicemi do syntetického grafitu
New York 12. září (ČTK) - Firmy ve Spojených státech a v Evropě si vybraly nový způsob, jak se vypořádat s nadvládou Číny v dodávkách grafitu, který je důležitou složkou většiny baterií pro elektromobily. Investují do výroby syntetického grafitu, podle odborníků to ale bude těžký boj, uvedla agentura Reuters. Syntetický grafit byl vyvinut koncem 19. století, ale teprve v posledním desetiletí se začal používat v elektromobilech. Jeho využití rychle roste. Do roku 2025 by syntetický grafit mohl mít na trhu s anodami pro baterie do elektromobilů až dvoutřetinový podíl, odhaduje společnost Benchmark Mineral Intelligence. Každý elektromobil potřebuje pro anody, tedy záporné elektrody, v bateriích v průměru 50 až 100 kilogramů grafitu. To je zhruba dvojnásobek potřebného množství lithia. Trh se syntetickým grafitem podle výzkumné společnosti Mordor Intelligence v příštích pěti letech vzroste o více než 90 procent. V roce 2028 by jeho hodnota měla činit 4,2 miliardy USD (96,3 miliardy Kč). Společnosti, které se chtějí vydat novým směrem, ale čelí obrovské konkurenci z Číny. Ta zpracovává více než 90 procent světových zásob přírodního grafitu, který se používá prakticky ve všech anodách pro elektromobily. Čínští giganti zaměření na suroviny pro baterie, jako je BTR a Shanshan, ale také investují stovky milionů dolarů do zvýšení výroby syntetického grafitu. Zavádění syntetického grafitu do dodavatelského řetězce baterií "je v Číně zralé a komerčně úspěšné", uvedla analytička britské výzkumné společnosti Rho Motion Victoria Hugillová. Čínští výrobci ovládají významný podíl na malém, ale rostoucím trhu se syntetickým grafitem. Příchod nových společností, jako je americká Anovion, australská Novonix a norská Vianode, ale pohánějí dva faktory, upozornila Hugillová. Jedním faktorem je to, že je snazší zřídit závod na výrobu syntetického grafitu než uvést do provozu nové těžební lokality na přírodní grafit. Producenti totiž mohou v USA využít pobídek, které jsou součástí loňského zákona o snížení inflace IRA, pokud bude tato výroba ve Spojených státech nebo u partnerů, kteří jsou součástí severoamerické zóny volného obchodu. A nové závody se nemusejí nacházet v blízkosti grafitového dolu, řekla Hugillová. Firma Anovion staví závod na syntetický grafit v Georgii za 800 milionů USD, firma Novonix pak v Tennessee za 160 milionů USD. Obě firmy využijí pobídky americké vlády. Výstavba nových výrobních závodů na syntetický grafit ale i se státními pobídkami vyžaduje ohromné investice, upozornil generální ředitel Novonixu Chris Burns. Firma Vianode, kterou vlastní Norsk Hydro a výrobce baterií Elkem, chce vybudovat závody na syntetický grafit v Evropě a Severní Americe. Do roku 2030 chce závody s kapacitou pro dva miliony baterií do elektromobilů. Bývalý manažer firmy Hydro Hans Erik Vatne upozorňuje, že proces výroby umělého grafitu firmy je poháněn obnovitelnou energií a má o 90 procent nižší uhlíkovou stopu než grafit z Číny. Vianode tak svým postupem rozptyluje obavy, že proces výroby syntetického grafitu, který je tradičně založen na fosilních palivech, není udržitelný. Vatne jako výhody syntetického grafitu také uvádí rychlejší nabíjení a delší životnost baterií. Další odborníci dodávají, že syntetický grafit je obecně čistší a nabízí lepší předvídatelný výkon než přírodní grafit. Vatne je teď dočasným předsedou správní rady firmy Vianode. Cenový rozdíl mezi oběma surovinami se v letošním roce výrazně snížil. To vede výrobce k tomu, aby do anod baterií přimíchávali více syntetického materiálu. Náklady na anody představují méně než deset procent nákladů na bateriový článek pro elektromobily. Podle výzkumné společnosti Fastmarket bude Čína i nadále dominovat trhu se syntetickým grafitem. Do roku 2030 se její produkce podle odhadů zvýší na dva miliony tun z letošních přibližně 1,6 milionu tun. "Skutečnou pravdou je, že Čína bude na tomto trhu v příštích deseti až dvaceti letech největším hráčem," řekl Burns. irl sprJÁ ZLATOVNA .CZ