Heslo omezení
SLOVNÍK
NAJÍT
ombudsman
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "ombudsman". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo ombudsman je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Ombudsman varuje před tzv. spoofingem, obrací se na něj kvůli tomu více lidí
Brno 23. března (ČTK) - Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček varuje před takzvaným spoofingem, kdy se podvodníci snaží z lidí vylákat přístup k jejich účtu a obrat je o peníze. Obrací se na něj v poslední době více lidí, kteří se stali obětí těchto podvodníků. ČTK to dnes řekla mluvčí kanceláře ombudsmana Markéta Bočková. Ombudsman k problematice vydal osvětový materiál, jak podvodníkům nenaletět, samotnými případy se ale zabývat nemůže. Mluvčí uvedla, že zhruba od přelomu loňského a letošního roku se začali s prosbou o pomoc na informační linku i podatelnu ombudsmana pravidelně obracet lidé, kteří se stali obětí spoofingu. Při něm se podvodníci, podobně jako při známějším phishingu, snaží z lidí vylákat přístup k jejich bankovnímu účtu a obrat je o peníze. Spoofing je ale nebezpečnější v tom, že podvodníci dokážou napodobit jakékoli telefonní číslo, například banky, a hovor tak na první pohled vypadá důvěryhodně. "Celkem jsme zaznamenali nižší desítky dotazů. I takový počet dotazů - podle našich zkušeností - svědčí o tom, že jde o společensky rozšířený problém. Proto jsme se rozhodli prostřednictvím našich sociálních sítí i na webových stránkách před novými podvodnými praktikami, souhrnně označovanými jako spoofing, varovat," uvedla mluvčí. Veřejný ochránce práv se nemůže přímo zabývat konkrétními případy, kdy se lidé stali obětí podobného podvodu. Jde totiž o vztahy mezi soukromými osobami a tam působnost ombudsmana nesahá. Lidem ombudsman doporučuje, aby se obrátili na policii, případně vše řešili se svou bankou nebo například telefonním operátorem. Tomu mohou oznámit třeba to, že telefonní číslo podvodníka bylo pozměněné tak, aby vyvolalo dojem, že jde o hovor z banky nebo jiné instituce. "Pokud se podvedený člověk obrátí na příslušný dohledový úřad, může ombudsman následně prověřit, jak při řešení případu postupoval tento úřad. V případě jednání bank jde o Českou národní banku, u telekomunikačních služeb o Český telekomunikační úřad," uvedla mluvčí. Podobně může ombudsman prověřit i postupy subjektů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, na které se mohou spotřebitelé v těchto věcech obracet. Jde například o finančního arbitra u bankovních služeb nebo Český telekomunikační úřad v případě telefonních služeb. lip kšCVVM: Ústavnímu soudu, ČNB a ombudsmanovi věří většina Čechů
Praha 7. března (ČTK) - České národní bance (ČNB), Ústavnímu soudu (ÚS) a veřejnému ochránci práv věří většina Čechů. Důvěru v ČNB mají téměř dvě třetiny, Ústavnímu soudu a ombudsmanovi věří více než tři pětiny lidí. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury CVVM, jehož výsledky má ČTK k dispozici. Od posledního průzkumu v roce 2020, respektive 2019 v případě ČNB, navíc důvěra ve všechny zmíněné instituce vzrostla. Nejvíc důvěry ze třech posuzovaných institucí lidé deklarovali vůči ČNB. Věří jí 65 procent lidí, opačný názor má 29 procent dotázaných, zbytek neví. Ústavnímu soudu projevilo sympatie 62 procent Čechů, nevěří mu pětina lidí, zbytek opět uvedl, že neví. Obdobných výsledků jako ÚS dosáhl i ombudsman, který se těší důvěře 62 procent lidí, nevěří mu čtvrtina dotázaných. "V porovnání s posledními srovnatelnými šetřeními se důvěra ke všem třem sledovaným institucím zvýšila, a to o devět procentních bodů v případě ombudsmana, o pět procentních bodů u Ústavního soudu a o čtyři procentní body v případě ČNB. U ombudsmana se zároveň objevil mírný pokles podílu nedůvěřujících, a to o čtyři procentní body," uvedli autoři průzkumu. Zároveň zjistili, že důvěra v instituce se zvyšuje spolu se zlepšujícím se hodnocením ekonomické situace, se zvyšující se spokojeností s životem a s narůstající spokojeností s politickou situací. Důvěra v Ústavní soud a ČNB je silnější zvláště u vzdělaných lidí a těch respondentů, kteří deklarují vyšší životní úroveň. Naopak klesá u starších dotázaných. Ombudsmanovi věří spíš ženy než muži. Průzkum se uskutečnil v období od listopadu 2022 do ledna 2023. jhr rdo
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.