Heslo omezení
SLOVNÍK
NAJÍT
ombudsman
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "ombudsman". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo ombudsman je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Pavel podepsal novelu se zřízením funkce dětského ombudsmana
Praha 10. března (ČTK) - K lepšímu dodržování práv dětí má přispět dětský ombudsman, který bude působit v Kanceláři veřejného ochránce práv. Novou funkci ustaví od července vládní novela, kterou dnes podepsal prezident Petr Pavel. O jeho podpisu informoval Hrad. Zřízením pozice dětského ochránce práv Česko vyhoví požadavku Výboru pro práva dětí OSN, který se opírá o Úmluvu o právech dítěte. Úmluva začala platit v bývalém Československu v roce 1991. ČR patří k posledním zemím Evropské unie, které dětského ombudsmana nemají. Činnost dětského ombudsmana se zaměří na ochranu dětí především podle úmluvy. Vedle kontroly dodržování dětských práv bude k jeho pravomocem patřit také vzdělávací činnost o právech dítěte, kontrola dodržování práv dětí i vstupování v pozici vedlejšího účastníka do některých typů soudních řízení, například opatrovnických. Novela zavede model dvou samostatně působících ombudsmanů se stejným zástupcem. Dětským ombudsmanem se bude moci stát adept starší 35 let s právnickým vzděláním, který se v předchozích deseti letech nejméně polovinu času věnoval ochraně či prosazování práv dětí. O funkci by se mohli ucházet také soudci, zejména ti, kteří projednávají opatrovnické spory. Veřejný ochránce práv bude podle předlohy nově vykonávat také úkoly národní lidskoprávní instituce. Činnost takové instituce současný ombudsman částečně obstarává, ale nikoli v plném rozsahu. Dopady zřízení dětského ombudsmana na státní rozpočet nejsou zatím jasné. Vláda nastínila čtyři varianty od několika milionů korun do desítek milionů korun podle počtu nových zaměstnanců kanceláře. Senát doporučil volit ze dvou možností s nejvyšším počtem nových pracovníků, a to buď 33, nebo 12. Ve variantě s 33 novými zaměstnanci by letošní náklady činily skoro 75 milionů korun a od roku 2026 by představovaly asi 38 milionů korun ročně. Letošní náklady varianty s 12 pracovníky vláda odhadla přibližně na 24 milionů korun, v dalších letech na zhruba 18 milionů korun za rok. Předloha také mění postup volby ombudsmana. Upravuje rozdělení kompetencí mezi veřejným ochráncem práv a jeho zástupcem, pokud se nedohodnou. mbc opm snmOmbudsman varuje před tzv. spoofingem, obrací se na něj kvůli tomu více lidí
Brno 23. března (ČTK) - Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček varuje před takzvaným spoofingem, kdy se podvodníci snaží z lidí vylákat přístup k jejich účtu a obrat je o peníze. Obrací se na něj v poslední době více lidí, kteří se stali obětí těchto podvodníků. ČTK to dnes řekla mluvčí kanceláře ombudsmana Markéta Bočková. Ombudsman k problematice vydal osvětový materiál, jak podvodníkům nenaletět, samotnými případy se ale zabývat nemůže. Mluvčí uvedla, že zhruba od přelomu loňského a letošního roku se začali s prosbou o pomoc na informační linku i podatelnu ombudsmana pravidelně obracet lidé, kteří se stali obětí spoofingu. Při něm se podvodníci, podobně jako při známějším phishingu, snaží z lidí vylákat přístup k jejich bankovnímu účtu a obrat je o peníze. Spoofing je ale nebezpečnější v tom, že podvodníci dokážou napodobit jakékoli telefonní číslo, například banky, a hovor tak na první pohled vypadá důvěryhodně. "Celkem jsme zaznamenali nižší desítky dotazů. I takový počet dotazů - podle našich zkušeností - svědčí o tom, že jde o společensky rozšířený problém. Proto jsme se rozhodli prostřednictvím našich sociálních sítí i na webových stránkách před novými podvodnými praktikami, souhrnně označovanými jako spoofing, varovat," uvedla mluvčí. Veřejný ochránce práv se nemůže přímo zabývat konkrétními případy, kdy se lidé stali obětí podobného podvodu. Jde totiž o vztahy mezi soukromými osobami a tam působnost ombudsmana nesahá. Lidem ombudsman doporučuje, aby se obrátili na policii, případně vše řešili se svou bankou nebo například telefonním operátorem. Tomu mohou oznámit třeba to, že telefonní číslo podvodníka bylo pozměněné tak, aby vyvolalo dojem, že jde o hovor z banky nebo jiné instituce. "Pokud se podvedený člověk obrátí na příslušný dohledový úřad, může ombudsman následně prověřit, jak při řešení případu postupoval tento úřad. V případě jednání bank jde o Českou národní banku, u telekomunikačních služeb o Český telekomunikační úřad," uvedla mluvčí. Podobně může ombudsman prověřit i postupy subjektů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, na které se mohou spotřebitelé v těchto věcech obracet. Jde například o finančního arbitra u bankovních služeb nebo Český telekomunikační úřad v případě telefonních služeb. lip kš
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.