Heslo opice
SLOVNÍK
NAJÍT
opera
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "opera". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo opera je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Olomoucký Červený kostel bude hostit unikátní soudobý projekt Malý třesk
Olomouc 11. září (ČTK) - Na míru olomouckému Červenému kostelu připravili pro diváky režiséři Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička novou site specific operu a audiovizuální performanci, nese název Malý třesk. Podle tvůrců jde o unikátní soudobý projekt, který nabídne různé pohledy na fenomén času. Hudebního nastudování se ujme šéfdirigent souboru opery a operety Petr Šumník. Kromě sólistů zde bude účinkovat také sbor a soubor 11 hráčů orchestru Moravského divadla. Premiéra se uskuteční tuto neděli, řekli dnes novinářům zástupci Moravského divadla v Olomouci (MDO), pod kterým dílo vzniká. Malý třesk vznikl v souvislosti s Rokem české hudby a skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček a Michal Cáb ho napsali přímo pro operní soubor MDO. 'Jedno z největších zadostiučinění souboru, které může nastat, je, když pro něj vzniká nové dílo. Věc u činohry celkem běžná, u opery výjimečná. Soubor opery se spolu s inscenačním dílem vrhnul do přípravy experimentálního díla zahrnujícího vědecké texty a podněty, a tím se vydal na cesty neprobádané,' uvedla šéfka souboru Veronika Kos Loulová. Každý z autorů vytvořil svou část samostatně, přesto na sebe budou plynule navazovat. První část napsal hudební designer, skladatel a performer Michal Cáb a zaměřuje se v ní v kratších kompozicích na aktivní práci s akustickými vlastnostmi Červeného kostela, pracuje také s ozvučením předmětů a instrumentů sestrojených přímo pro potřeby inscenace a s jednotlivými hudebníky a zpěváky. Druhá část s názvem Purkyně - Duch jest, jenž smíří protivy, je dílem slovenského skladatele a hudebního režiséra Marka Piačka. Jeho skladba reflektuje literární odkaz romantického vědce a průbojného experimentátora Jana Evangelisty Purkyně. Třetí část vytvořil hudební skladatel a dirigent Petr Kofroň, jenž zkomponoval dílo s názvem Je čas pro menší orchestrální těleso a sólisty. Podle autora hudebního nastudování a dirigenta Petra Šumníka jsou díla kompozičně naprosto odlišná. Doplnil, že v instrumentální části nejde o orchestr, ale o soubor 11 hráčů, kteří budou hrát na smyčce, dechy a bicí. Ve vokální složce uslyší diváci deset sólistů v Kofroňově a Cábově části a pěvecký sbor v díle Marka Piačka. Ústředním tématem nového projektu je objektivní a subjektivní vnímání času, které lze chápat jak z hlediska fyzikálního, tak filozofického. Malý třesk pojednává o vzniku prostoru a času, rychlosti a rozpínání nejen samotného vesmíru, ale také o proměnách lidského chápání času, zrodu i zániku. Tvůrci Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička dílo definují jako operu, scénický koncert a audiovizuální performanci. Ke spolupráci si přizvali výtvarníky Mikoláše Ziku a Jana Brejchu, světelného designéra Jonáše Garaje a vizuálního umělce Šimona Levitnera, který pro inscenaci vytvořil sérii videí. Alena Horáková hjPrvní premiérou jubilejní sezony libereckého divadla bude Adam a Eva
Liberec 19. září (ČTK) - První premiérou jubilejní 140. sezony libereckého Šaldova divadla nazvané Zrození bude symbolicky Adam a Eva. Půjde o scénické provedení oratoria českého skladatele Josefa Myslivečka, který tvořil v Itálii. Dílo uvede operní soubor ve spolupráci s baletním poprvé tento pátek, půjde zároveň o českou premiéru. Novináře o tom dnes informovala ředitelka divadla a režisérka představení Linda Hejlová Keprtová. Operu bude uvádět divadlo v italském originále s českými a německými titulky, poprvé zaznělo ve Florencii roku 1771. "Podle amerického muzikologa Daniela E. Freemana se jedná o jedno z nejzdařilejších oratorií 18. století vůbec. Libreto, které napsal jezuitský kněz Giovanni Granelli, vykresluje spíše teologický výklad události než emoce, ale Myslivečkova hudba má s akademickou střízlivostí málo trpělivosti a ignoruje ji sledem atraktivních, často virtuózních árií," uvedla dramaturgyně liberecké opery Lenka Dandová. Oratorium se otevírá bezprostředně po takzvaném Pádu a zkoumá emocionální reakce rozmrzelého Adama, který obviňuje Evu z hříchu. Režisérka jejich příběh zasadila do současnosti. "Eva darovala lidstvu dárek – darovala život, darovala smrt. Tím dala naší pouti smysl. Naše vyprávění je oslavou člověka. Nedokonalého, tápajícího, hledajícího. Je oslavou vztahů, které nejsou vždy ideální, ale za které stojí bojovat. Protože právě z bolesti se může zrodit opravdová radost, ze zkušenosti poznání, z propasti odpuštění a ze spravedlnosti milosrdenství," uvedla Hejlová Keprtová. Podle ní ale nebudou v tomto příběhu jen filozofovat. "Budeme možná i závidět, nevěřícně kroutit hlavou, možná budeme odcházet naprosto nedotčeni či znechuceni, možná dostaneme chuť na jablečný štrúdl," dodala. Hudebního nastudování se ujal italský dirigent Paolo Gatto. "Oratorium Adam a Eva je na vysoké umělecké úrovni. Posluchačsky nádherné dílo, ovšem interpretačně velmi obtížné. Diváci jistě ocení melodické fráze, zajímavé barevné plochy i efektní koloratury v sólových partech, které ovšem nejsou jen okázalým prostředkem k předvedení kvalit zpěváků, avšak mají své opodstatnění a hudebně dávají velký smysl. Pěvecké party kladou na sólisty mimořádně vysoké nároky a já skutečně oceňuji, s jakým nasazením a kreativitou přistoupili ke svým rolím sólisté v liberecké opeře," řekl Gatto. V hlavních rolích Adama a Evy se představí Maksym Kucenko a Jolana Slavíková. Jako průvodci, soudci a vyšetřovatelé v celém příběhu figurují dva andělé – Milosrdenství a Spravedlnosti. Jejich role nastudovaly Veronika Kaiserová a Věra Poláchová. Členové baletu budou vystupovat v rolích Příbuzných. knt gcm
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.