Heslo tramvaje
SLOVNÍK
NAJÍT
tradice
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "tradice". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo tradice je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Novopacké muzeum vystavuje kresby, které vznikly při spiritistických seancích
Nová Paka (Jičínsko) 6. února (ČTK) - Novopacké muzeum v Suchardově domě představuje soubor takzvaných medijních kreseb. Vznikaly v rámci spiritistického hnutí, které mělo v regionu zejména v první polovině 20. století významné místo. Výstava nazvaná Co to kreslí ruka má? potrvá do 27. února, řekla ČTK ředitelka muzea Iveta Mečířová. Na výstavě je 54 originálních děl. "Medijní kresba vzniká ve stavu transu, kdy ruka média obdařeného mediumitou-citlivostí je vedena podle spiritistů takzvaným kreslícím duchem a médium, které je prostředníkem mezi světy, pak například přináší pohledy do minulosti, budoucnosti či jiná sdělení," řekla Mečířová. U některých z vystavených děl je uvedena i doba trvání kresby, datum a podepsaní svědci, kteří se "propojení" zúčastnili, a pojmenování "kreslícího ducha", díky kterému se podle spiritistů kresba objevila. "Medijní kresba se řadí do umění l'art brut, jedná se o umění v původním surovém stavu, tedy o neškolenou kresbu. Tak jej definoval v roce 1945 francouzský malíř a sochař Jean Dubuffet," uvedl spoluautor stálé expozice o spiritismu v muzeu v Nové Pace Ivo Chocholáč . Čechy zažily největší rozmach tohoto fenoménu mezi světovými válkami. Nejznámějším projevem byla komunikace se zemřelými v podobě seancí v rodinách. "Kolekce medijních kreseb v našem muzeum je největší svého druhu ve střední Evropě, máme jich zhruba 600. Málokdo si uvědomuje, že v Nové Pace se podařilo zachytit fenomén, který v Evropě již téměř vymizel a etnografové se za ním trmácí přes půl světa," řekla Mečířová. Spiritismus je podle Chocholáče i dnes v některých rodinách v regionu živý, lidé se scházejí a věří, že se prostřednictvím média propojují s dušemi zemřelých. "Je to relikt z dávných časů a svým způsobem etnografická zajímavost," řekl ČTK Chocholáč. Podle něj byly na Novopacku takzvanými médii většinou senzitivně citlivé ženy, které vedly seance a věřily, že mají nadpřirozený dar zprostředkovávat kontakt s dušemi zemřelých. Tradovalo se o nich, že umějí také uzdravovat, léčit. Domnívá se, že k rozšíření spiritismu na Novopacku přispěly nejen geografická specifika, včetně odlehlosti regionu, ale i historické události, tedy paměť krajiny. Po bitvě na Bílé hoře se podle něj v regionu ukryly zbytky nejradikálnější husitské chudiny, která utíkala do hor před rekatolizací. I z těchto duchovních proudů "blouzniveckých rodů" čerpali mnohem později takzvaní novodobí spiritisté, kteří dosud v regionu podle něj skrytě přežívají. Spiritistické hnutí se v Nové Pace a okolí rozvíjelo především díky nakladatelství edice Spirit Nová Paka a rodině nakladatele a spisovatele Karla Sezemského. Sezemský žil v letech 1860 až 1936. Nakladatelství Spirit, které založil, vydávalo publikace s okultní tematikou a také periodikum Posel záhrobní, které vycházelo téměř 40 let. Tomáš Kučera kšAFP: Existuje bohyně, která zajistí bohatství a krásu, hledejte v Beninu
Porto Novo 12. ledna (ČTK/AFP) - Mořské vlny tříštící se na písečné pláži poskytly doprovod zpěvu čtyř desítek vyznavačů mořské bohyně Mami Wata na jižním pobřeží Beninu. Věřící se tam scházejí každý rok, aby oslavili svou ochránkyni, píše agentura AFP. Občané Beninu vždy 10. ledna pořádají rituály k uctění božstev vúdú - boha hromu, blesků a deště Heviossa, boha země Sakpaty a boha války Kokoua. V beninské vesničce Ouidah ležící na pobřeží Atlantického oceánu je to vždy Mami Wata. Vúdú má počátek v Dahomejském království, které bylo založeno na území současného Beninu na začátku 17. století a trvalo až do začátku století dvacátého. Kult nepochází specificky z Ouidahu, ale právě odtud byly od 18. století deportovány miliony otroků do Nového světa a s nimi se kult dostal až na druhou stranu Atlantiku. Na celém světě má vúdú dodnes kolem 50 milionů vyznavačů, lze je najít v Louisianě, v Brazílii i na Haiti. Ve vesničce Ouidah se letos pod pražícím sluncem shromáždilo čtyřicet lidí v bílých suknicích a s perlami kolem krku a čelem k oceánu se seskupili do půlkruhu. Mezi nimi sedmdesátiletá Gnikplin Hounon Evéoléová, která přijela ze sousedního Toga. Byla mezi prvními a za zpěvu a tance s ostatními věřícími obešla vesnici, aby pozvala další k "očistnému pochodu". "Pečuji o svou bohyni celý rok, ale 10. ledna jsem vždy v Ouidě, protože duch oslav je na této pláži. Mami Wada není modla, je to Marie z vod. Žije v moři a rituály se dají provádět jedině u moře," řekla Evéoléová. Mnoho lidí v Beninu kromě vúdú praktikuje monoteistická náboženství jako křesťanství nebo islám. Mami Wata podle jejích vyznavačů zaručí zdraví, plodnost a krásu. Většina z těch, kdo oslavovali na pláži, byly ženy. "Já jí vděčím za celé své bohatství. Je zdrojem štěstí a blaha. Musíš dodržovat její přikázání a hrne se k tobě bohatství, nevíš odkud. Mami Wata se o to postará i proti tvé vůli," tvrdí Evéoléová. Také dvaatřicetiletá Noëllie Tohoundová je přesvědčená, že za své rodinné štěstí vděčí této bohyni. Před třemi lety jí onemocněl manžel i děti. "Ale královna vod je zachránila a po jejich záchraně jsem v ni začala věřit," říká Tohoundová. Nezasvěcení o tomto kultu vědí málo, protože jako v případě všech božstev vúdú je vyznavačům zakázáno vyzrazovat kultovní záležitosti nezasvěceným. Věřící na pláž bohyni přinesli obětní dary, avšak nelze je nijak přiblížit, protože ti, kdo k vyznavačům nepatří, se musí držet při obřadu v patřičné vzdálenosti. Avšak i když je Mami Wata nositelkou bohatství, tajnosti a mystéria s ní spojená nepřinášejí věřícím jenom štěstí. "Všude, kudy jdu, je nade mnou milost, ale musím říci, že ostatní lidé ze mě mají někdy strach. Muži se bojí na mne dívat jako na mladou ženu, ale mýlí se, protože za veškerou svou krásu a majetek vděčím své bohyni," tvrdí Renaudia Houngabdjiová. sva jrmJÁ ZLATOVNA .CZ