Heslo zákon
SLOVNÍK
NAJÍT
základní
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "základní". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo základní je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Experti ukončili spolupráci s institutem na změnách výuky uměleckých předmětů
Praha 3. července (ČTK) - Spolupráci s Národním pedagogickým institutem (NPI) ukončilo 14 expertů, kterým se nelíbí zvažované změny ve výuce hudební a výtvarné výchovy. Vymezují se proti možnému vzniku předmětu, který by sdružoval hudební, výtvarnou, taneční, filmovou a dramatickou výchovu. Odborníci spolupráci ukončili k 28. červnu, sdělila za ně ČTK Věra Uhl Skřivanová. Ve skupině k úpravám výuky umění jsou nyní dva odborníci a budou se hledat další, řekl dnes ČTK ředitel odboru na NPI Kamil Ubr. Institut dříve zveřejnil podklady, ve kterých odborníci popsali dvě varianty, jak by mohla výuka umění na základních školách vypadat. Varianta A navrhuje, aby základem pro vzdělávání školáků zůstaly hudební a výtvarná výchova, které by rozvíjely další umělecké oblasti. Zatímco hudební a výtvarnou výchovu by školáci měli po celou dobu školní docházky, hodiny jiných uměleckých oborů by na druhém stupni ZŠ navštěvovat nemuseli. Varianta B mluví o tom, že by měl mít žák možnost se kontinuálně minimálně po dobu pěti let vzdělávat ve dvou uměleckých oborech. Autoři varianty předpokládají, že těmito obory budou na většině škol hudební a výtvarná výchova, návrh ale dává prostor i školám, které budou chtít k výuce přistupovat inovativně. Autoři varianty A oznámili, že spolupráci s NPI ukončují. Kritizují zvažované "sdružování uměleckých oborů v ZŠ", podle nich to může ohrozit rovný přístup všech žáků ke vzdělávání. Pro podporu vzdělávání všech dětí na všech základních školách v oboru hudební a výtvarné výchovy vznikla petice, kterou dosud podepsalo asi 4500 lidí. Ke koncepci úprav učiva se vyjádřili v otevřeném dopise rovněž děkani pedagogických fakult. Autoři multioborové koncepce výtky odmítají. "Koncepce ukládá školám povinnost zařadit do výuky v této oblasti obsahy všech pěti oborů uměleckého vzdělávání. Cílem předkládané koncepce je rozšířit možnosti jednotlivých škol, kdy samy budou rozhodovat, zda se vydají cestou výraznější inovace, nebo zachovají stávající situaci," sdělili. Rovněž NPI nepředpokládá, že by se ve školách děti přestaly vzdělávat v hudebním či výtvarném oboru, respektive že by tyto obory neměly být součástí společného základu, uvedl dnes Ubr. Končícím expertům se nelíbí ani postup úprav. Podle nich jsou práce špatně organizované a netransparentní. Ubr sdělil, že se nyní na úpravách učiva pracuje jinak než v minulosti. Odborníci mají najít nejdůležitější témata v oboru, kterým se školáci budou věnovat. Cílem má nově být "nepřetěžovat děti faktografickými znalostmi a posílit kompetence pro život", řekl. Po odchodu 14 expertů zůstali ve skupině k úpravám učiva umění dva. Na další členy plánuje NPI podle ředitele Ubra vypsat výběrové řízení. Institut zatím připravil první výstupy z prací na nových vzdělávacích plánech pro základní školy. Ministerstvu školství je předložil na konci května. Ministr Mikuláš Bek (STAN) nedávno avizoval možné změny v postupu práce na revizích. Zda budou, by podle něj mohlo být rozhodnuto v červenci, řekl ČTK. "Čeká nás porada s mými spolupracovníky, náměstky, jak případně upravíme zadání, jednak směrem k tomu, aby bylo variabilní a počítalo případně s prodloužením povinné školní docházky na střední školu, a také se musíme rozhodnout, jaký tým lidí provede redakci výstupů od pracovních skupin," uvedl ministr. mlg rotHrad Velhartice zavádí interaktivní výuku dějepisu v areálu i v okolí památky
Velhartice (Klatovsko) 20. května (ČTK) - Státní hrad Velhartice spouští nový program pro děti a mládež i pro dětské skupiny. Přímo v areálu zavedl interaktivní výuku dějepisu na téma třicetileté války. Cílem je v atraktivním prostředí hradního pivovaru představit zákonitosti a každodennost vojenského konfliktu, který zásadně ovlivnil osudy lidí, řekl ČTK Zdeněk Svoboda, historik a památkář ze sdružení HRAD. To připravilo program, který chce ukázat památku jinak než běžně. Po předchozím objednání mohou děti přijet kdykoliv a mohou v areálu pobýt celý den. "Moderní expozice Krajina míru, pole války, která je ve třech podlažích hradního pivovaru, přivede děti a studenty k aktivní týmové hře o třicetileté válce. Společně pátrají po indiciích, které se dotýkají všeobecných znalostí, terminologie, osobností a událostí z doby války. Na závěr pak argumentují a diskutují," uvedl historik. Program je připraven ve dvou vědomostních úrovních - pro žáky druhého stupně základních škol a pro střední školy, lze ho ale upravit i pro první stupeň. Účastníci dostanou pracovní listy. Druhou volitelnou částí je venkovní program, kdy zájemci mohou projít 1,4 kilometru dlouhou naučnou stezkou kolem hradu, díky níž zjistí jak a proč je hrad postavený. "Dozví se, že tvar krajiny hodně určoval místo, kde se hrad stavěl. Tedy že ostroh, strmý svah ze tří stran, jim hodně usnadnil výstavbu opevnění," řekl Svoboda. Získají informace o tom, že se stavěl z místního kamene a jak dělníci museli vylámat do sklály příkop na padací most. "A jak řešili dopravu vody, protože na hradě je cisterna a není tam studna. Kolem teče říčka Ostružná, jsou tam zbytky náhonu a z něj museli dostat vodu nahoru, aby tam uživili 20 lidí a navíc tam byl pivovar," dodal. Jde podle něj o jednu z největších záhad hradu. Stavitelé museli mít zařízení, které dnes není známé, řekl. Naučný program se koná v místech, kde je dobře vidět a kde mohou děti popisované věci snadno pochopit. Jeho součástí nemají být žádná data ani jména. "Je to nenásilné, aby si nepřipadaly jako ve škole. Je v tom logika, mechanika a další. Děti si tam třeba mohou vyzkoušet defenestraci. Vylezou do okna a po klouzačce sjedou dolů," popsal Svoboda. Poznamenal, že neví o tom, že by bylo něco podobného bylo na jiné památce v zemi. Děti bude v novém programu státního zámku provázet pedagogický dozor, který se dopředu připraví s průvodcem výstavou. Na nádvoří na návštěvníky čekají například velkoformátové šachy nebo kuželky a zájemci si tam budou moct postavit hrad z písku. U areálu je skanzen lidové architekty. Naučná stezka zavede návštěvníky k hradní šachtě na vodu, ke štole na těžbu stříbra a k chatě komika Jana Wericha postavené podle chaloupky z knihy Broučci od Jana Karafiáta. Děti do 18 let zaplatí 30 Kč za vstup do areálu a 40 korun za program, pedagogové mají vstup zdarma. "Obeslali jsme školy v Plzeňském a Jihočeském kraji, zájem je. Problémem je ale často cena autobusové dopravy," dodal Svoboda. Václav Prokš ptd
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.