Heslo zoo
SLOVNÍK
NAJÍT
zóny
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "zóny". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo zóny je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
V Plzeňském kraji je podle firem nedostatek ploch na investiční projekty
Plzeň 9. března (ČTK) - V Plzeňském kraji je podle firem nedostatek ploch vhodných pro umístění investičních projektů, řekl dnes ČTK po setkání s regionálními podniky předseda Sdružení pro zahraniční investice (AFI) Kamil Blažek. Pro podporu podnikatelského prostředí je podle něj třeba obnovit přípravu a dlouhodobý rozvoj investičních parků. Z průzkumu AFI mezi 30 velkými i středními firmami v regionu yplynulo, že 94 procent dotázaných plánuje další investice, což je o 14 procent víc než průměr ČR. "Palčivost tématu demonstrují aktuální diskuse okolo umístění gigafactory," připomněl Blažek záměr automobilky Volkswagen na výstavbu továrny na baterie do elektromobilů, kde bylo jedním ze zvažovaných míst letiště v Líních u Plzně. Blažek řekl, že ani v době současné energetické krize, vysoké inflace i zpevňování koruny nepolevuje zájem firem investovat. "Chuť neopadá, ale firmy jsou schopné si spočítat, co pro ně znamená primárně zdražení energií a jak to je v porovnání s jiným státy v Evropě, ale i s jinými lokacemi, než je Evropa, tedy s Amerikou a Asií," řekl. Při rozhodování o velkých investicích to bude hrát značnou roli. Podle Blažka hrozí, že energeticky náročná odvětví - ocelárny, chemičky a další, z Evropy zmizí. Evropa proto musí vymyslet koncept, jak je tady udržet, řekl. Podle hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti) by se měli investoři zaměřit hlavně na využití brownfieldů, které kdysi sloužily pro výrobní účely, a revitalizovat je. Zabírání dalších zelených ploch pro výstavbu logistických hal je nesmyslné, řekl. "Poptávka po zaměstnancích je stále stejná," řekl Blažek. Podle místopředsedkyně AFI a ředitelky plzeňské personální agentury Hofmann Personal Gabriely Hrbáčkové firmy z regionu teď nejvíc poptávají zaměstnance na kvalifikovaných i nekvalifikovaných pozicích, hlavně technických. Kraj je na tom kvůli dlouhodobě nízké nezaměstnanosti hůře než zbytek ČR. "A poslední, k čemu by sahaly, je propouštění svých zaměstnanců. Tři čtvrtiny zaměstnavatelů z regionů říkají, že budou nabírat," uvedla. Zbylá čtvrtina podle Hrbáčkové chce udělat vše pro to, aby si lidi udržela. V Plzeňském kraji nejvíce chybí lidé strojírenským firmám, ale i ve skladech. Téměř 80 procent firem podporuje podle průzkumu úplné zrušení kvót na zaměstnávání cizinců, za což dlouhodobě bojuje také AFI. "Současná omezení, která klademe dočasným zaměstnancům z ciziny, poškozují českou ekonomiku," řekl Blažek. Podle Hrbáčkové je v tom ČR dlouhodobě nekonkurenceschopná například vůči Polsku, které má národní víza, jež vyřídí do 14 dnů, a výrazně tím pomáhá podnikům. "Máme velice přísné kvóty a dostat kvalifikovaného i nekvalifikovaného zaměstnance z ciziny trvá šest až osm měsíců a z některých států i 1,5 roku," uvedla. Zaměstnavatelé začínají podle Hrbáčkové kvůli nedostatku lidí zvažovat, že část výroby převedou do jiných zemí. Třeba pro zaměstnance z Indie, kde je hodně IT specialistů, je kvóta do 500 lidí, a podle Hrbáčkové trvá nejméně 1,5 roku, než mohou přijít do ČR pracovat. Školy podle Špotáka nejsou schopné naplnit samy stále větší potřebu po kvalifikované pracovní síle. "Zaměstnavatelé se musí zaměřit na interfiremní vzdělávání a vyškolení pracovníků potřebných profesí. Ať už vlastními silami či užší spoluprací se školami a krajským Paktem zaměstnanosti," uvedl. Stát by měl motivovat firmy pro získávání pracovníků dlouhodobými grantovými programy. Václav Prokš kšStarosta Dobřan po jednání s ministrem o gigafactory věří v prosazení menší zóny
Dobřany (Plzeňsko) 5. ledna (ČTK) - Starosta Dobřan na Plzeňsku Martin Sobotka (Aktivní Dobřany) po dnešním jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) o výstavbě továrny na baterie do elektroaut koncernu Volkswagen (VW) věří, že obce jsou na nejlepší cestě k prosazení menší zóny. Výrazné zmenšení uvažované průmyslové zóny na letišti Líně je jejich hlavním cílem. Obce, které vlastní na letišti dvě pětiny pozemků, požadují, aby Plzeňský kraj zakomponoval do změn zásad územního rozvoje, aby směl průmysl v zóně být na maximálně 200 hektarech, dosud materiál počítá se 700 hektary. Kupka dnes se starosty jednal o výstavbě dopravní infrastruktury. "Z našeho lokálního pohledu tato debata otevřela celkově zvažování o tom, co bude s letištěm, a jsme na nejlepší cestě k tomu, abychom si prosadili náš hlavní strategický cíl za obce, a to je výrazné zmenšení té průmyslové zóny, minimálně zmenšení o zelené plochy, o pole a lesy, to by se nám mohlo podařit," věří Sobotka. Spokojený je také s tím, že i státní orgány přijaly návrh obcí na dopravní napojení průmyslové zóny. "Obce ještě v žádném případě nejsou rozhodnuté, že by tento záměr (gigafactory) chtěly podpořit, na druhou stranu jednáme se všemi otevřeně, protože pokud by se stalo, že by došlo k nějakému nátlaku, který bychom nemohli ustát, měli bychom připravenou infrastrukturu ohleduplnější k území a kvalitnější," uvedl starosta. Kupka po jednání uvedl, že dopravní infrastruktura v případě výstavby gigafactory bude muset být významně rozšířena tak, aby stavba továrny pro až 4000 zaměstnanců nedopadla na místní lidi. "Bavili jsme se o klíčových dopravních stavbách, jako je napojení samotné gigafactory už v konkrétní podobě. Po prvotních jednáních s obcemi se jako schůdnější jeví varianta na jih od Nové Vsi s tím, že výhradně pro staveništní dopravu by se užívala severní cesta. Bavili jsme se o urychlení přeložky silnice I/26 a také o tom, že by do toho celého balíku dopravních silničních řešení musela být zapojena také přeložka silnice II/180," popsal ministr. Za nezbytnou podmínku pro budování záměru označil i dobudování železniční infrastruktury, protože naprostá většina nákladní dopravy by se převážela po železnici. "Znamenalo by to vybudování elektrifikované vlečky a také nádraží, které by sloužilo pro nakládku vlaků. Zároveň by to znamenalo urychlení výstavby modernizace železniční trati mezi Plzní, Domažlicemi a státní hranicí s Německem," uvedl ministr. Věří, že vybudování továrny by mohlo vytvořit i tlak na urychlení výstavby navazující železnice na německé straně. Kupka také dnes potvrdil, že vláda hledá možnosti, jak a kde v případě výstavby továrny nabídnout leteckým klubům a školám alternativu pro jejich současný letecký provoz v Líních. "Uvažovali jsme o celé řadě letišť, která v současné době v perimetru Plzeňského kraje jsou využívaná. Probíhá základní analýza toho, která z nich a jaké plochy by mohly posloužit," řekl ministr. Analýzy podle něj řeší podmínky, dopravní dostupnost i případné nutné následné investice do úpravy plochy alternativních letišť. Jmenovat je nechtěl. "Z úst člena vlády zaznělo, že letiště je hodně využívané, už jsme daleko od toho, že se s letci nakládá jako s nějakým brownfieldem. Beru to tak, že naše doporučení obcí, aby se stát zabýval i činnostmi na letišti vstřícně a zodpovědně, dopadlo na úrodnou půdu," řekl Sobotka. Vláda, která schválila výstavbu průmyslového parku v Líních, o továrnu velmi stojí. Ministři považují případnou investici VW za 120 miliard Kč za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu. Na 200 hektarech by od roku 2027 našlo práci až 4000 lidí. VW se měl o lokalitě rozhodnout do konce loňského roku. V prosinci však oznámil, že rozhodnutí odkládá o měsíce. Vinou energetické krize není podle firmy třeba jednat okamžitě. Obce mají k projektu od začátku výhrady. Stavbu továrny, kvůli níž by bylo zrušeno letiště Líně, odmítá také Český svaz letectví, na letišti nyní působí piloti a letecká škola. Vláda s kritiky projektu jedná. Premiér Petr Fiala (ODS) v říjnu uvedl, že kabinet nechá zpracovat studii o možných dopadech výstavby továrny a že funkce, které nyní letiště umožňuje plnit, je připraven zajistit jinde. lap gcm
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.