Index: Akciové podílové fondy investorům v říjnu prodělaly, dluhopisové vydělaly
Praha 13. listopadu (ČTK) - Většina akciových podílových fondů v říjnu investorům prodělala, ale od počátku roku jsou stále převážně ve výrazném plusu. Akciové fondy získaly od začátku ledna do konce října téměř šest procent, dluhopisové fondy 5,3 procenta a smíšené fondy 3,8 procenta. Vyplývá to z aktuálního Partners indexu podílových fondů za říjen, který má ČTK k dispozici.
"Ceny finančních aktiv ovlivnilo v říjnu několik negativních zpráv. Mediální prostor ovládl především teroristický útok na Izrael, který zvýšil geopolitické riziko investic do akcií. Na akciových trzích i kvůli této události pokračovala korekce, která započala již před několika měsíci. Útěk investorů do bezpečí a klesající inflace na druhou stranu pomohla českým státním dluhopisům výše," řekl ekonom skupiny Partners Martin Mašát.
Všechny hlavní centrální banky si podle něj během října daly pauzu a nezvýšily své základní sazby, což doprovodily vcelku silnými komentáři o delším období vyšších sazeb. "Konflikt na Blízkém východě, delší období restriktivní měnové politiky a neuspokojivé výsledky některých technologických firem prodloužily korekci akciových trhů," uvedl Mašát. Průměrná výkonnost korunových globálně diverzifikovaných akciových fondů nabízených v ČR v říjnu klesla o 2,9 procenta.
Výnosy českých státních dluhopisů se po několika měsících růstu vydaly směrem dolů, což pomohlo posunout ceny dluhopisů nahoru. Hlavním důvodem poklesu dlouhodobých výnosů byla svižně klesající inflace, uvedla skupina.
"Výnos desetiletých státních dluhopisů se snížil na 4,7 procenta, což znamená, že státní dluhopisy budou pobíjet inflaci, která by se podle prognózy ČNB měla dostat příští rok pod tři procenta," upozornil Mašát. Podílníci dluhopisových fondů se mohou těšit z budoucího reálného zhodnocování svých konzervativních rezerv. Průměrné zhodnocení dluhopisových fondů v říjnu činilo jedno procento.
Smíšené fondy v souladu s cenami akcií zaznamenaly negativní výkonnost. Jejich průměrná hodnota klesla meziměsíčně o 0,9 procenta.
Objem majetku, který mají Češi uložený v podílových fondech, v prvním pololetí letošního roku vzrostl podle dat Asociace pro kapitálový trh o 75 miliard na 826 miliard korun.
fd rdo
Pražská živnostnice roku: Nejlepší marketing je být svým vlastním influencerem
Praha 10. listopadu (ČTK) - Tradiční lidové řemeslo drátenictví přetvořila v umění a začala své výrobky propagovat přes internet a sociální sítě. Šperkařka, lektorka a nositelka ocenění pražský Živnostník roku 2023 Anna Benešová ČTK řekla, že i přestože v dnešní době moderních technologií mohou menší podnikatelé vést obchod bez prezentace na internetu, jednou narazí na svůj limit, začnou stagnovat a neposunou své podnikání dál. Namísto vytváření externí reklamní spolupráce je pak marketingově nejvýhodnější zviditelnit své produkty osobně přes sociální sítě, a stát se tak svým vlastním influencerem.
Drátenictví jako dříve lidové užitkové řemeslo sloužilo k výrobě a zpevňování hlavně kuchyňského náčiní. S rozvojem průmyslové výroby pak řemeslo téměř zaniklo, v dnešní době se ale opět dostává do povědomí díky jeho využívání ve šperkařství. Anna Benešová tak ohýbáním drátků z mědi, oceli a dalších kovů vytváří zdobené tvary, do kterých následně vkládá drahé kameny. Mezi její nejvýraznější motiv patří šperky připomínající dračí oči. Nevyhýbá se ale ani minimalističtějším dílům, přírodním vzorům či znamením zvěrokruhu.
"Drátenictví jako řemeslo je užitné, a má tedy nějaký účel. U mé práce dráty vedou tak, aby vypadaly vizuálně hezky a tu užitou funkční techniku přetvářím do uměleckého díla. Více tedy dbám na estetiku, každopádně základní technika toho, jak má drát držet a jak se tepe, tak je stejná, jako byla kdysi v 16. století," řekla Benešová.
Cenově se její výrobky liší zakázku od zakázky a pohybují se od nižších stovek korun až po tisíce. Nejdražším je set šperků s dračíma očima, které lze v obchodu Monsterance zakoupit za 162.000 korun. Výroba a prodej tvoří pouze jednu část jejího podnikání. Okolo poloviny jejích příjmů tvoří online výuka na internetu a natáčení videí. Sociální sítě, kam pravidelně nahrává fotografie a krátké sestřihy své práce, jsou pak podle ní ideální reklamou. Benešová dodala, že ne každý začínající živnostník musí nutně propagovat své podnikání vyučováním, rozhodně by se ale neměl bát využívat nejnovějších komunikačních medií.
"I takové tradiční řemesla, jako je drátování, lze úplně v klidu propagovat skrz různé moderní kanály a tím ho dále oživovat. V moment, kdy začnete před světem svoji práci skrývat, jste ve stagnaci, nikoliv v dalším růstovém nastavení, a sami sebe brzdíte," uvedla Benešová.
Komunitu kolem Monsterance a facebookové skupiny Magické drátování tvoří převážně ženy. Benešová má 12.000 sledujících. Některé z jejích žákyň si pak sami drátenictvím přivydělávají. Často pak kopírují motivy a techniku své lektorky, Benešové to ale vůbec nevadí, a naopak je v tom podporuje. Bere to jako dobrou reklamu pro své vlastní výrobky. Nedávno začala s výukou drátování také v angličtině a na kanál chce nalákat lidi z celého světa. Do budoucna by ale nechtěla rozvíjet svůj podnik pouze na internetu. Ráda by vytvořila fitness centrum kreativity ve světových centrech, kam by si lidé mohli chodit fyzicky vyrábět různé předměty.
Třicetiletá Anna Benešová se začala drátenictví věnovat už v dětství a v 18 letech si založila živnost. Velký zlom v jejím podnikání přišel až v roce 2020, kdy v době pandemie koronaviru začala více rozvíjet svojí lektorskou činnost na internetu. Kromě obchodu Monsterance založila také Český spolek dráteníků, který má momentálně 70 členů.
Finále soutěže Firma a Živnostník roku, kterého se zúčastní všichni výherci za jednotlivé kraje, bude 14. prosince na pražském Žofíně.
jbr snm