Průzkum: Čtvrtina lidí v ČR se setkala s tím, že obchod přestal přijímat karty
Praha 5. září (ČTK) - Čtvrtina lidí v Česku se setkala s tím, že v obchodě přestali přijímat platební karty. Častěji tento problém zaznamenali obyvatelé východní poloviny země. Vyplývá to z červnového průzkumu, který pro poskytovatele bankomatů Euronet udělala agentura STEM/MARK mezi 509 respondenty. Autoři průzkumu dnes jeho výsledky představili novinářům.
Podle průzkumu téměř polovina lidí, kteří se v posledním roce setkali s tím, že obchodníci přestali brát karty, u sebe obvykle nosí dostatek hotovosti. Třetina se snaží najít bankomat a pětina jde jinam, kde karty přijímají, řekl při prezentaci průzkumu výkonný ředitel Euronetu Ondřej Kozák.
"Ve srovnání s minulým rokem se zvýšil počet lidí, kteří používají hotovost často, a to o 11 procentních bodů. Celkově jde o 42 procent respondentů. Časté používání hotovosti uvedli především obyvatelé Moravy," uvedl Kozák.
Denně využívá hotovost podle průzkumu třetina lidí, loni to byla čtvrtina. Aspoň jednou týdně využívá hotovost až 94 procent lidí, zjistil průzkum. Hlavní důvod, proč lidé platí hotově, podle něj zůstává stejný. Je jím to, že obchodník nebere karty. Mezi dalšími důvody je potřeba rozměnit si, zvyk či větší kontrola vlastních financí. Nejčastěji spontánně uvedeným důvodem je platba drobné částky.
První volbou pro obstarávání hotovosti je pro Čechy výběr z bankomatu. K tomu aspoň jednou měsíčně přijde 66 procent lidí. Častější výběry mají ve zvyklosti zejména muži a obyvatelé větších měst.
"Stále se setkáváme se špatnou dostupností bankomatů především v malých obcích, kde jsou nejvíce potřeba. Necelá třetina respondentů uvedla, že má bankomat velmi daleko od svého bydliště. Nejhorší dostupnost mají obyvatelé obcí do 1000 obyvatel, kde má bankomat v pěší vzdálenosti pouze 22 procent z nich. Na druhou stranu obyvatelé Prahy uvádí dostupnost bankomatů jako rozhodně dostatečnou," řekl Kozák.
Více bankomatů v místech, kde se ve dne pohybují, by uvítalo 45 procent lidí. Největší zájem je o ně v obcích do 1000 obyvatel. Ve srovnání s loňskými zjištěními se podle autorů průzkumu dostupnost bankomatů ve velké míře nezlepšila.
Za neochotou některých obchodníků přijímat platby kartou může být podle odborníků snaha snížit daňové odvody.
Senát letos v únoru zamítl iniciativu skupiny senátorů kolem Jitky Chalánkové z klubu ODS a TOP 09 k ústavnímu zakotvení práva na platbu v hotovosti. Chalánková poukazovala na obavy lidí z toho, že se bezhotovostní platby stanou v souvislosti s rozvojem digitalizace buď povinnými, nebo že hotovostní úhrady zcela vytlačí. V červnu Chalánková uvedla, že chystá návrh, který by zakotvil právo občanů nevyužívat informační technologie. Doplnil by podle ní její původní návrh na uzákonění práva na platby v hotovosti.
fd ktp ptd
Česmad: Ubývá zakázek pro kamionové dopravce, může to být předzvěst krize
Praha 4. září (ČTK) - Kamionovým dopravcům letos ubývá zakázek, podle sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia to může být předzvěst poklesu celé ekonomiky. Velké výpadky jsou podle sdružení v převozech spotřebního zboží, potravin a stavebních materiálů. Sdružení to uvedlo na dotaz ČTK. Za rok 2022 nákladní automobily v ČR převezly podle dat ministerstva dopravy 473 milionů tun nákladu, což bylo meziročně o zhruba 27 milionů tun méně. Nejvíc ubylo vnitrostátní přepravy. Úbytek pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku.
Nákladní auta loni vnitrostátně přepravila 421 milionů tun, což je asi o 29 milionů tun méně než předchozí rok. V prvním čtvrtletí letošního roku nákladní automobily převezly podle ministerstva 95,2 milionu tun nákladu, meziročně o 13 procent méně.
"Doprava je jedním z prvních indikátorů trendů v ekonomice. Před poklesem klesají objednávky, výrobci a obchodníci se nezásobují, a tak dále. Naopak před růstem se ekonomika na něj musí připravit, dopravit materiál, pak dodat zboží a pak se teprve čísla z výroby a prodeje projeví v HDP," řekl generální tajemník Česmad Vojtěch Hromíř.
Uvedl, že Česmad sbírá data od svých členů a sestavuje vlastní indikátor silniční dopravy, takzvaný barometr nákladní dopravy. "Bohužel přesně popisuje, že první poklesy zaznamenali dopravci už na konci 2022, byť jim ještě nezničily výsledky celého roku," řekl Hromíř. Za letošní první pololetí jsou ale podle něj zakázky v některých odvětvích asi o 15 až 20 procent nižší. Dodal, že výpadky jsou třeba ve stavebních materiálech, kde se zřejmě projevuje omezení bytové výstavby, zatímco v automotive tolik ne.
"Letošní první čtvrtletí u vnitrostátní dopravy potvrzuje poklesy z konce loňského roku a menší výkony už jsou i u mezinárodní dopravy, například v exportu zboží," uvedl Hromíř. Přepravní výkon v exportu za první tři měsíce letos klesl proti loňsku o zhruba deset procent.
Podle Česmadu v posledních měsících kvůli špatné situaci na trhu některé menší firmy končí s podnikáním. Podle sdružení to souvisí právě se sníženou poptávkou a tlakem na ceny. "A kombinuje se to zřejmě i s faktem, že jsme 33 let po začátku svobodného podnikání a mnoho majitelů nemá komu firmu předat či kvůli vyššímu věku ukončuje svou činnost," uvedl Hromíř. Noví dopravci se podle něj do oboru nehrnou. Dodal, že Česmad pozoruje mírný trend, kdy posilují střední a větší firmy, které za covidu-19 omezovaly své vozové parky.
Na fungování silniční nákladní dopravy má podle Hromíře velký vliv také rostoucí cena nafty. Od začátku srpna podle údajů společnosti CCS zdražila o přibližně čtyři koruny. "Skoková změna ceny je komplikací. A nepříjemné je, že to přichází v době poklesu zakázek, což vyvolává tlak na cenu. Také jsme se dostali na ceny nafty vyšší o 3,50 Kč za litr než mají Poláci, kteří mají v oboru největší sílu. Naopak silná koruna drží zatím naši cenu nafty pod úrovní ostatních nejbližších sousedů," dodal Hromíř.
vid ptd